دوشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۲:۲۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۲۹۱۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

وجود 95 درصد آفات شناخته‌شده کشور در گلستان

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: با توجه به اقلیم استان، از مجموع 600 بیماری، آفت و علف هرز موجود در کشور، 590 نوع آن در گلستان وجود دارد.

«ابوالفضل فرجی» با اعلام این خبر اظهار کرد: در بخش تحقیقات کشاورزی موسسات تحقیقاتی داریم که بیش از 60 سال قدمت دارند. اگر لطمه ای به موسسات تحقیقاتی وارد شود، می تواند مشکلاتی را برای بخش کشاورزی ایجاد کند که جبران آن به راحتی امکان پذیر نباشد.
وی با اشاره به اهمیت تحقیقات، افزود: در سال‌های گذشته بهترین کشاورزان گندمکار عملکرد یک و نیم تا دو تن در هکتار داشتند اما الان کشاورزان پیشرو ما بین هفت و نیم تا هشت تن در هکتار عملکرد محصول دارند.
فرجی یادآور شد: در مرکز تحقیقات بذور گندمی تولید می‌کنیم که مقاوم به بیماری‌های موجود در استان است و همین مسئله باعث کاهش یک مرحله سمپاشی در مزارع می‌شود که این امر علاوه بر کاهش خطرات زیست محیطی، هزینه کشاورزان را نیز کاهش می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: خشکه کاری برنج و تولید بذر کنجد ناشکوفا نیز از موضوعات بسیار مهمی است که توسط مرکز تحقیقات استان دنبال می‌شود.
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در ادامه به اهمیت خاک اشاره و اظهار کرد: تشکیل یک سانتی متر خاک 200 تا 300 سال زمان می‌برد. فرسایش خاک در برخی از اراضی استان به 30 تن در هکتار می‌رسد اما در اراضی که بقایای گیاهی در زمین حفظ می‌شود، فرسایش خاک پنج تن در هکتار است.
وی تصریح کرد: فرسایش خاک باعث رسوب‌گذاری در سدها می‌شود که این امر کاهش اثربخشی سدها را به دنبال دارد.

(دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷) ۱۲:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها