دوشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۱:۳۶
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۲۹۱۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

توزیع 600 هزار تن گندم به با استفاده از «حمل و نقل ترکیبی»

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: 600 هزار تن گندم تولید داخلی با استفاده از حمل و نقل چند وجهی ترکیبی برای نخستین بار و از طریق بنادر جنوبی و شمالی تا پایان امسال در کشور توزیع می شود.

«محمد علی حسن زاده» امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران افزود: برای نخستین بار 3 هفته پیش یک کشتی 20 هزار تنی و روز گذشته نیزبرای دومین بار یک کشتی دیگر برای توزیع گندم استان های شرقی کشوراز بندر امام به بندر چابهار رهسپار شده تا از طریق این بندر بتوان گندم های مورد نیاز استان های شرقی و شمال شرقی کشوررا توزیع کرد.

وی ادامه داد: پیش‌ بینی می شود برای حمل گندم مورد نیاز استانهای شمالی، شرقی و مرکزی 450 هزار تن گندم از طریق دو بندر شهید رجایی و چابهار به استان‌های مرکزی و شرقی کشور حمل و 150 هزار تن گندم نیز از طریق بندر امیرآباد به استان های شمالی، اردبیل و آذربایجان غربی و شرقی با کامیون حمل شود.
حسن زاده اظهارداشت: این مدل حمل و نقل ترکیبی سبب بسیاری از صرفه جویی ها و کاهش حوادث رانندگی و ترافیک در جاده‌های کشور خواهد شد؛ به طوری که حمل 20 هزار تن گندم با کشتی به بندر چابهار تنها در مصرف سوخت یک میلیارد تومان صرفه‌جویی دارد.
وی گفت: با هماهنگی های انجام شده با شرکت بازرگانی دولتی و سازمان بنادر قرار است همه گندم‌های تولیدی داخل کشور در بندر امام انبار و از آنجا با کشتی به بندر چابهار و یا بندر شهید رجایی منتقل شود تا با استفاده از کامیون، گندم مورد نیاز استان های شرقی و مرکزی به این استان ها حمل شود.
معاون بندری سازمان بنادرو دریانوردی با بیان اینکه حمل و نقل درون سرزمینی (کاپوتاژ) برای نخستین بار دراین برنامه مورد توجه جدی سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته است اظهار داشت: یک کشتی 20 هزار تنی بار یک هزار دستگاه کامیون را جابجا می کند و این سبب خواهد شد هزینه‌های تمام شده حمل و نقل کالاهای اساسی در کشور بسیار کاهش یابد.
حسن زاده با بیان اینکه پیشتر فرآورده های نفتی استان های شرقی و شمال شرقی از طریق بندر چابهار توزیع می‌شد، گفت: برای نخستین بار توزیع غلات و گندم از طریق بندر چابهار و شهید رجایی و بندر امیرآباد آغاز شده و این در کاهش هزینه های حمل کالاهای اساسی در کشور بسیار موثر است.
معاون بندری سازمان بنادر در ادامه با اشاره به میزان عملیات تخلیه و بارگیری در 10 ماه نخست امسال گفت: در این مدت 111 میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 13 درصد کاهش نشان می دهد.
حسن زاده افزود: در این مدت تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی 11.7 درصد و کالاهای غیر نفتی 13.5 درصد کاهش یافته که متوسط آن 13 درصد است و ممنوعیت واردات 1400 قلم کالاهای تولید داخل به کشور سبب کاهش تخلیه و بارگیری در بنادر کشور شده است.
وی با بیان اینکه هیچ برنامه توسعه بندری در کشور متوقف نشده است، گفت: هم اکنون طرح توسعه فاز 3 بندر شهید رجایی، فاز دوم بندر چابهار و طرح توسعه جزیره نگین در بوشهر با سرعت ادامه دارد و اپراتور هندی کار خود را در چابهار آغاز کرده است.
(دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷) ۱۱:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها