دوشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۸:۴۵
سرویس : غذای کودک، تنقلات و مکمل ها
کد خبر : ۸۲۹۰۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس غذای کودک، تنقلات و مکمل ها

آخرین جزئیات از مصرف ذرت دامی در کارخانه‌های مواد غذایی/ نتیجه بازرسی‌ها از تولیدکننده‌های اسنک پُف‌دار به کجا رسید؟

مدیرکل فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو درباره نتیجه بازرسی ها و آخرین جزئیات موضوع تولید اسنک پف دار با ذرت دامی توضیح داد.

چندی پیش خبری درباره استفاده از «ذرت دامی در اسنک های پف دار» منتشر شد و جنجال های بسیاری به پا کرد.
 
در بررسی‌های اولیه مشخص شد که بخشی از محموله‌های وارداتی ذرت دامی در برخی از کارخانه‌های مواد غذایی پس از فرآوری مختصری به عنوان مواد اولیه تولید اسنک پف دار یا حجیم مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که مصرف ذرت دامی تنها برای دام مجاز است و استفاده از آن برای صنایع غذایی انسانی مجاز نیست.

تولید  اسنک‌های پف دار با ذرت دامی برای سود بیشتر
 
۲ کارخانه در استفاده از ذرت دامی در تولید اسنک‌های پف دار متخلف شناخته شدند و پس از بررسی‌ها سازمان غذا و دارو آن را تایید کرد و خط تولید این ۲ کارخانه تعطیل شدند.
کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره تولید پفک با ذرت دامی تراریخته در دو کارخانه استان البرز گفت: بنابر گفته‌های دوستان ما در جهاد کشاورزی دوکارخانه تولید پفک از ذرت‌های تراریخته برای تولید محصول استفاده کرده‌اند.
 
وی ادامه داد: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به جنبه‌های مالی و اقتصادی در مورد استفاده از ذرت‌های تراریخته خوراک دام برای تولید محصول اشاره کرده‌‌اند زیرا ذرت خوراک دام با ارز ترجیحی اما ذرت مورد استفاده در صنایع غذایی با ارز نیمایی وارد می‌شوند که در این صورت ذرت مورد استفاده در صنایع غذایی 2 برابر خوراک دام قیمت خواهد داشت.
 
پس از این مسئله نگرانی‌های بسیاری در بین مردم جامعه برای مصرف این اسنک‌های پف دار ایجاد شد چرا که بیشتر مصرف کنندگان اسنک‌های پف دار کودکان و نوجوانان هستند و این نگرانی به وجود آمد که مصرف اسنک پف دار با ذرت دامی سلامت جامه را به خطر انداخته است.
سلامت اسنکهای پف دار تولید با ذرت دامی
سازمان غذا و دارو بلافاصله پس از تایید تخلف و تعطیلی خطوط تولید این ۲ کارخانه متخلف به بررسی سلامت این اسنک‌های پف دار پرداخت و در همان زمان وحید مفید مدیر کل فرآورده های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو  در پاسخ به این سوال که آیا اسنک تولید شده با ذرت دامی برای سلامتی خطرآفرین است، به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اسنک پفی تولید شده با ذرت دام از نظر شکلی مشکل دار است اما از لحاظ خطر آن برای سلامتی جای هیچ نگرانی وجود ندارد و بر اساس مشخصات آزمایشگاهی که سازمان غذا و دارو انجام داد، اسنک‌های پفی تولید شده با ذرت دام مخاطره‌ای برای سلامت مردم ندارند.
 
مفید  تأکید کرد:‌ مردم از مصرف اسنک‌های پفی موجود در بازار نگرانی نداشته باشند زیرا استانداردهای غذایی برای ذرت مورد استفاده از صنایع غذایی انسانی و خوراک دام از لحاظ بهداشتی بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و حتی در برخی موارد استانداردهای بهداشتی ذرت خوراک دام در مقایسه با نوع انسانی سخت گیرانه تر است و به همین دلیل نگرانی برای مصرف اسنک‌های موجود در بازار وجود ندارد.
 
مدیر کل فرآورده های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو  تصریح کرد: سازمان غذا و دارو  محافظ سلامت مردم است و ما در سلامت مردم کوتاه نمی آییم و شرکت‌های تولیدکننده باید در زنجیره تولید از مواد اولیه تا تولید و توزیع صداقت را رعایت کنند و به دلیل استفاده از ذرت دام برخلاف ادعا، با متخلفان برخورد کردیم و پرونده دو شرکت متخلف را به مراجع ذی‌صلاح ارجاع دادیم.
 
افزون بر این به دنبال بروز این تخلف مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو از بازرسی تمام کارخانه‌های تولید اسنک در کشور سخن گفت و مقرر شد که ظرف مدت حداکثر ۱۵ روز از تمام کارخانه‌ها بازدید به عمل بیاید و درباره وضعیت انطباق ذرت مصرفی در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی با استاندارد‌های ملی ۱۰۶۹۰ و ۵۹۲۵ مشخص و نتیجه بازرسی‌ها  اعلام شود.
 
نتیجه بازرسی‌ها از کارخانه‌های تولید اسنک پف دار
 
به دنبال این موضوع پیگیر بررسی کارخانه‌های تولید اسنک حجیم در سراسر کشور شدیم و مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو از نتیجه بازرسی‌ها از کارخانه‌های تولید اسنک پف دار خبر داد.
 
مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نتیجه بازرسی‌ها از کارخانه‌های تولید اسنک پف دار در سراسر کشور گفت: در سراسر کشور بازرسان سازمان غذا و دارو ۳۵۰ نمونه برداری انجام دادند و نمونه‌ها در آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفت تا انطباق ماده اولیه آن‌ها مشخص شود.
 
وی ادامه داد: پس از بررسی ۳۵۰ نمونه در آزمایشگاه نتایج اعلام شد و خوشبختانه فقط ۴ نمونه ماده اولیه آن‌ها انطباق نداشت و ذرت مورد استفاده استاندارد مورد تایید را نداشت البته باید توجه داشت ۴ نمونه به معنای این نیست که ۴ کارخانه متخلف بودند چرا که از هر کارخانه ممکن است ۲ نمونه برداری انجام شده باشد.
 
مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به برخورد با متخلفان گفت: امنیت غذایی و سلامت مردم برای ما بسیار حائز اهمیت است و ما از وظیفه خود کوتاه نمی‌آییم و متخلفان را به تعزیرات و دادگاه معرفی می‌کنیم تا برخورد لازم با آنها صورت گیرد.
(دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷) ۰۸:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها