دوشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۸:۳۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۲۹۰۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

رشد چشمگیر تولید صید در سال‌های بعد از انقلاب/ ایران رتبه ۲۴ جهانی آبزی‌پروری در دنیا را داراست

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تولید صید و آبزی پروری از ۳۲ هزارتن در سال ۵۷ به یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن در سال گذشته افزایش یافت.

حسن صالحی رئیس سازمان شیلات ، از تولید چشمگیر صید و آبزی پروری در سال های بعد از انقلاب خبر داد و اظهار کرد: براساس آمار تا سال ۵۷، مجموع تولید صید و آبزی پروری ۳۲ هزار تن بود که ۳ هزار تن از این میزان را آبزی پروری و ۲۹ هزار تن صید و صیادی به خود اختصاص داده است، درحالیکه سال گذشته میزان تولید صید و آبزی پروری به رقمی معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن افزایش یافت.
 
وی میزان سرانه مصرف آبزی در سال ۵۷ را یک کیلو اعلام کرد و افزود: این درحالی است که سال گذشته سرانه مصرف آبزیان به بیش از ۱۱ کیلو افزایش یافته است.
 
صالحی با اشاره به اینکه میزان صادرات محصولات شیلاتی با سال‌های قبل از انقلاب قابل قیاس نیست، بیان کرد: بنابر آمار، مجموع ارزش صادرات محصولات شیلاتی در سال ۵۷، ۱۱ میلیون دلار بود در حالیکه سال گذشته به بیش از ۵۰۷ میلیون دلار رسید.
 
رئیس سازمان شیلات با اشاره به اینکه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۲۴ هزار نفر در فعالیت‌های شیلاتی اشتغال داشتند، اظهار کرد: تا سال گذشته مجموع اشتغال در این بخش با رشد فزاینده‌ای به ۲۳۰ هزار نفر رسیده است.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: اگرچه در سال ۵۷، هیچ گونه تعاونی صیادی و آبزی پروری نداشتیم، اما تا سال گذشته آمار تعاونی‌های صیادی به بیش از ۳۵۱ مورد رسیده است که این امر بیانگر تحولات چشمگیر در بخش شیلات است.
 
وی با اشاره به اینکه تا سال ۵۷ تنها ۱۵ میلیون بچه ماهی به رودخانه‌ها رهاسازی می‌شد، بیان کرد: این درحالی است که سال گذشته ۳۱۰ میلیون بچه ماهی رهاسازی شد و رهاسازی بچه ماهی و لارو میگو از منظر احیا تولید، حفظ محیط زیست و اشتغال اهمیت بالایی دارد.
 
صالحی با اشاره به اینکه در سال‌های قبل از انقلاب تنها یک کارخانه کنسرو آبزیان در کشور فعالیت داشت، افزود: با توجه به افزایش تولید محصولات شیلاتی در سال‌های بعد از انقلاب، هم اکنون ۴۷ کارخانه پودر ماهی استاندارد و ۲۰ کارخانه در حال استانداردسازی در کشور مشغول فعالیت هستند.
 
رئیس سازمان شیلات با اشاره به اینکه در سال‌های قبل از انقلاب تنها ۸۷ سردخانه به منظور حفظ کیفیت آبزیان مشغول فعالیت بودند، بیان کرد: بنابر آخرین آمار در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب، تعداد سردخانه‌های حفظ کیفیت آبزیان به ۱۲۸ عدد و همچنین واحد‌های فرآوری از ۸ عدد به بیش از ۱۵۰ عدد تا سال گذشته افزایش یافت.
ایران از جایگاه مناسبی در تولید محصولات شیلاتی برخوردار است
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ایران در تولید محصولات شیلاتی در دنیا از جایگاه مناسبی برخوردار است، گفت: بنابر آمار رسمی سازمان خوار و بار جهانی، در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی رتبه ایران در صید و صیادی در دنیا ۷۳ بود که خوشبختانه در سال گذشته به رتبه ۲۸ و در زمینه تولید آبزی پروری از ۳۳ به ۱۹ جهانی تقلیل یافته است که با این وجود رتبه ایران در تولید صید و آبزی پروری از ۷۰ جهانی به ۲۴ کاهش یافته است.
 
وی  پرورش میگو از دهه دوم انقلاب را از دیگر تحولات بخش شیلات طی این سال‌ها برشمرد و افزود: براساس پیش بینی‌ها امسال تولید میگو پرورشی به ۴۰ هزار تن خواهد رسید که این امر جایگاه ویژه کشور در منطقه و جهان را نشان می‌دهد.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه ایران رتبه اول پرورش قزل آلا در جهان را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: پرورش ماهی قزل آلا در سال‌های بعد از انقلاب به میزانی رسید که این ماهی در همه استان‌ها و سفره خانوار دیده می‌شود.
 
صالحی با اشاره به اینکه در سال‌های قبل از انقلاب ناوگان صیادی و صنعتی در آب‌های اقیانوس هند وجود نداشت، اظهار کرد: این درحالی است که هم اکنون بیش از یک هزار فروند لنج و شناور در آب‌های اقیانوس هند وجود دارد.
 
وی با اشاره به اینکه ایران رتبه دوم در صید صنعتی در اقیانوس هند را داراست، افزود: ایران در صید تن ماهیان در غرب اقیانوس هند رتبه نخست را به خود اختصاص داده است که تمامی این عوامل را می‌توان حاصل برکت پیروزی انقلاب اسلامی و تلاش زنجیره تولیدکنندگان آبزی پروری و صیادان برشمرد.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه پرورش ماهیان خاویاری از دهه سوم وارد تولید تجاری شد، بیان کرد: در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب بیش از ۵ تن خاویار پرورشی و ۳ هزارتن گوشت ماهی خاویاری در بیش از یکصد مزرعه خاویار کشور تولید شده است به طوریکه هم اکنون پرورش خاویار در استان‌های ساحلی شمال و استا‌های غیر ساحلی در حال انجام است.
 
صالحی ادامه داد: در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی دو شیلات در شمال و جنوب کشور داشتیم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شرکت شیلات و در دهه بعد سازمان شیلات شکل گرفت و امروزه شیلات در همه استان‌ها توسعه یافته است و مشغول ارائه خدمات به زنجیره‌های تولید استان هاست.
 
رئیس سازمان شیلات با اشاره به اینکه در گذشته یگان حفاظت از منابع آبزیان در کشور وجود نداشت، بیان کرد: این در حالی است که امروز با دستور فرماندهی کل قوا، یگان حفاظت از منابع آبزیان در کشور شکل گرفته است.

 

پرورش ماهی در قفس یکی از تحولات چشمگیر شیلات در سال های بعد از انقلاب
 
وی پرورش ماهی در قفس در دهه چهارم انقلاب را یکی دیگر از تحولات بخش شیلات برشمرد و گفت: با توجه به ظرفیت بالای موجود در دریا، پرورش ماهی در قفس علاوه بر تامین مصرف داخل می‌تواند سهم بالایی در ارزش افزوده صادرات داشته باشد.
 
صالحی مجموع تولید و پرورش آبزیان در سال ۵۷ را کمتر از ۳ هزارتن اعلام کرد و افزود: این درحالی است که هم اکنون بیش از ۴۸۰ هزارتن آبزی در کشور تولید می‌شود که با این وجود رتبه ایران از ۳۳ جهانی به ۱۹ کاهش یافته است.
 
رئیس سازمان شیلات با اشاره به اینکه در سال‌های قبل از انقلاب وارداتی در زمینه محصولات شیلاتی نداشتیم، بیان کرد: در یک دهه اخیر، بخشی از مواد اولیه کارخانه ها، پودر ماهی برای خوراک آبزیان و مکمل‌ها از طریق واردات تامین می‌شود، در حالیکه دو تا  سه برابر میزان واردات، صادرات داریم که مثبت بودن تراز تجاری بخش شیلات مصداق بارز این امر است.
 
وی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از ۵۰۷ میلیون دلار محصولات شیلاتی به بازار‌های هدف صادر شد، افزود: ارزش واردات اقلام مورد نیاز در سال گذشته کمتر از ۱۷۰ میلیون دلار برآورد شده است.
 
صالحی از رشد چشمگیر صادرات محصولات شیلات در هشت ماهه امسال خبر داد و گفت: براساس آمار هشت ماهه گمرک، میزان صادرات محصولات شیلاتی ۳۰ درصد و در برخی اقلام همچون میگو ۵۰ درصد رشد داشته است.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان با اشاره به اینکه اقلام آبزیان در بازار‌های مختلف مورد تقاضاست، اظهار کرد: هم اکنون محصولات شیلاتی ایران به کشور‌های همسایه در شمال همچون اوراسیا، آسیای میانه، روسیه فدراتیو، قفقاز و در جنوب به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، امارات، قطر، عراق و عمان و به تازگی به کشور‌های حوزه بالکان صادر می‌شود، ضمن آنکه صادرات به حوزه اروپا، هنک کنگ، چین، کره، تایوان، مالزی، تایلند و ویتنام رو به گسترش است.
(دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷) ۰۸:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها