یکشنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۷ / ۱۸:۵۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۲۹۰۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

پرداخت 17 هزار میلیارد تومان اعتبار تسهیلات ارزان قیمت به بخش کشاورزی کشور

حسین نگهدار از امضای تفاهم نامه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت جهاد کشاورزی خبرداد و اظهارکرد : طبق این تفاهم نامه اعتباری معادل 17 هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی کشور که شامل تسهیلات با بهره ی 7 تا 15درصد است اختصاص می یابد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد  در 9 ماهه  سال جاری  612 میلیارد تومان تسهیلات بانکی  به متقاضیان بخش کشاورزی پرداخت گردید که 16 هزار و 570 نفر از این تسهیلات بهره مند  گردیده اند .
نگهدار  با اشاره به رویکرد سازمان جهاد کشاورزی از کشاورزی سنتی  به کشاورزی صنعتی و ارائه  تسهیلات هدفمند  در این راستا در قالب 15 ردیف اعتباری از جمله مکانیزاسیون، بسته ی رونق تولید، آبیاری تحت فشار، جبران خسارت ، اعتبارات صندوق توسعه ی ملی ،  مشاغل خانگی، اشتغال روستایی و فراگیر ، سرمایه در گردش محصولات زراعی و باغی  ، اظهار داشت میانگین پرداخت تسهیلات به هر بهره بردار  از منابع سرمایه در گردش محصولات زراعی  6 میلیون تومان و از سایر منابع  سرمایه ای به ازاء هر طرح  135 میلیون تومان  که زمینه برای اشتغال 2922 نفر فراهم گردید.
وی با اشاره به اختصاص تسهیلات در قالب قانون حمایت از توسعه و ایجاد  اشتغال پایدار در مناطق  روستایی و عشایری در دولت تدبیر و امید سال 96 و 97   با سود 6 درصدی افزود: تسهیلات مذکور که از طریق سامانه ای تحت عنوان کارا ارائه می شود ، 165 میلیارد تومان به استان  تخصیص که سهم بخش کشاورزی 75 میلیارد تومان از این مبلغ بوده که با ثبت نام نزدیک به 7 هزارنفر در سامانه ،  هزار و160 طرح تصویب و تاکنون برای 699 طرح بالغ بر 141 میلیارد تومان و حدود 188 درصد  از اعتبار استان  را با استفاده از سهم سایر بخش ها  به بخش کشاورزی تخصیص و با میانگین هر طرح به مبلغ 202 میلیون تومان جذب شده است.
 نگهدار همچنین  به توزیع اعتبار توسعه اشتغال روستایی دربخش های مختلف ازقبیل بخش تولیدات گیاهی، دام وطیور،شیلات وصنایع،اشاره کرد و افزود: جهاد کشاورزی مازندران تاکنون دربخش گیاهی که شامل احداث گلخانه ها ، گیاهان دارویی، کلینیک گیاه پزشکی، مکانیزاسیون وبانک نشا می شود، تعداد 153طرح به ارزش 24 میلیارد تومان و در بخش دام و طیور نیز 448 بهره بردار که اکثر آن ها دامداران دام شیری بوده اند 67 میلیارد تومان  ، در بخش شیلات، 54 طرح  به مبلغ  15 میلیارد تومان ودر بخش صنایع تبدیلی نیز 39 طرح به مبلغ  42 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت نموده است.
این مسئول با اشاره به تفاهم نامه های سه جانبه مابین  دفتر مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری ، بنیاد علوی و بنیاد برکت  و استانداری با عاملیت بانک های سینا و پارسیان ، بیان کرد: طبق این تفاهم نامه،  برای استفاده بیشتر از این ظرفیت در بخش کشاورزی ، متقاضیان تسهیلات واحدهای تولیدی توسط سازمان جهاد کشاورزی به بانک سینا و پارسیان معرفی می شوند.
ایشان همچنین  به مقایسه ی تسهیلات ارائه شده به متقاضیان توسط سازمان جهاد کشاورزی نسبت به سال گذشته عنوان کرد:  در سالهای 95 و 96 به ترتیب  480و  493 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده بود درحالی که این میزان تنها در 9 ماه اول امسال به 612 میلیارد تومان رسیده است که نشان دهنده ی پیشرفت قابل توجه در ارائه ی تسهیلات به متقاضیان بخش کشاورزی است و امیدواریم این رقم تا ماههای پایان سال به رقم 700 میلیارد تومان برسد.
 معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران  با اشاره به استفاده از ظرفیت ارائه تسهیلات ازمحل تأمین مالی بنگاههای کوچک و متوسط از طریق سامانه بهین یاب  در بخش کشاورزی، اظهار کرد : فرایند ارائه تسهیلات از این سرفصل در روزهای اخیر شروع و  تا کنون 54 طرح تصویب  و به بانک های عامل معرفی گردیده و این روند برای معرفی متقاضیان واجد شرایطی که در سامانه بهین یاب  ثبت نام نمایند ادامه دارد.
 وی با اشاره به استفاده از ظرفیت منابع اعتباری  اشتغال فراگیر بیان کرد : تا کنون 65 طرح به بانک های عامل معرفی که با اعتبار تسهیلاتی 40 میلیارد تومان  زمینه برای  ایجاد 288شغل  فرهم شده است .
وی در ادامه ی سخنانش اضافه کرد : ارائه تسهیلات  از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان  هدفمند و در راستای تحقق افزایش تولید واشتغال بوده و  با توجه به زنجیره ارزش و عرضه  در بخش با اولویت توسعه کسب و کارهای کشاورزی ، سرمایه گذاری در فعالیت های پیشین و پسین بخش کشاورزی  ، ورود فناوریهای جدید در ساختار تولید ،  بخش های کشت و صنعت، مدیریت زنجیره کامل تولید، پرورش دام سبک و سنگین و توسعه تولید گلخانه ای ، توسعه آبزی پروری ، گیاهان داروئی و ... که به تایید وزارت جهاد کشاورزی نیز رسیده است، پرداخت میگردد.  
معاون برنامه ریزی وامور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی علت دراولویت قرارگرفتن طرح پروش دام سبک و سنگین دراختصاص اعتبار را حل مشکل تولید مواد اولیه و حرکت به سمت مدرن سازی این بخش دانست و اظهارکرد : بیش از 70 درصد فعالیت های دامداری استان به شیوه ی سنتی انجام می شود که امیدواریم با اجرای طرح هایی مانند اصلاح نژاد بتوان به کارآیی این بخش و بهره وری آن افزود.
وی با ابراز امیدواری ازظرفیت های زیاد صنعت طیوردراستان ، خاطرنشان کرد : سازمان جهاد کشاورزی با فراهم کردن بستر های لازم برای واحدهای تولیدی طیور در صدد است تا  کیفیت محصولات تولیدی  افزایش یابد.
نگهدار دربخش دیگری ازسخنانش به فراهم کردن زمینه ی امکان استفاده ی عشایر از تسهیلات با بهره ی پایین در بحث تولید دام اشاره کرد و افزود: علاوه بر این طرح، سازمان به دنبال ورود به بخش تولید زعفران و گیاهان دارویی با ایجاد طرح های مناسب است.
نگهدار با بیان اینکه بخش شیلات وآبزیان از اهمیت بالای اقتصادی برخوردارند، خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی از طرح های مرتبط با شیلات و آبزیان مانند احداث واحدهای پرورش ماهیان خاویاری و واحد های پرورش ماهی در سواحل دریای خزر حمایت کرده است
معاون برنامه ریزی وامور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران درادامه ی سخنانش به تسهیلات مکانیزاسیون اشاره و تصریح کرد: با برنامه ریزی های انجام شده در حال خرید ادوات کشاورزی با فناوری جدید هستیم که تاکنون 410 دستگاه تراکتور،20 دستگاه کمباین و 739 دستگاه ادوات کشاورزی به ارزش 55 میلیارد تومان تهیه و توزیع شده است.

نگهدار از امضای تفاهم نامه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت جهاد کشاورزی خبرداد و اظهارکرد : طبق این تفاهم نامه اعتباری معادل 17 هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی کشور که شامل تسهیلات با بهره ی 7 تا  15درصد است اختصاص می یابد.

وی با بیان اینکه اعتبارات صندوق توسعه ملی به دو بخش مناطق برخوردار و کم برخوردار تقسیم می شوند، بیان کرد: متقاضیان مناطق محروم با تسهیلات نرخ 10 درصدی و مناطق برخوردار نیز از نرخ  14 درصدی  بهره مند میشوند.
نگهدار با اشاره به اعتبارهای آبیاری تحت فشار از سال 95 اشاره کرد و گفت: بخشی از مبلغ اعتبار تخصیص یافته این بخش بلاعوض است، در بخش تسهیلات کم بهره نیز متقاضیان باید تحت عنوان سهم آورده یا خودیاری به سازمان جهاد کشاورزی مراجعه کنند اما هیچ محدویتی در این زمینه نداریم
این مسئول از تولید 7 میلیون تنی محصولات زراعی، باغی و دامی در استان که 7/9 درصد از ارزش افزوده ی محصولات کشاورزی کشور را شامل می شود خبر داد و تصریح کرد : بخش کشاورزی 7/26 درصد تولید ناخالص داخلی و 23 درصد اشتغال مربوط به استان را به خود اختصاص داده است.
وی درپایان سخنانش به جایگاه استان مازندران از نظرامنیت غذایی اشاره کرد و  افزود : استان مازندران رتبه ی اول ضریب کشت با ضریب 4/1 در مقایسه بامیانگین 7/0 کشور، رتبه ی اول در تولید 13 محصول زراعی، باغی، دامی وشیلاتی، رتبه ی اول مکانیزاسیون با ضریب 41/2  اسب بخار در هکتار و رتبه ی اول تولید محصولات سالم و ارگانیک را داراست

(یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷) ۱۸:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها