یکشنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۷ / ۱۶:۵۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۲۹۰۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

عشایر 25 درصد گوشت قرمز را تولید می کنند

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران با اشاره به توانمندی های جامعه عشایری کشور اعلام کرد:‌ 28 درصد دام سبک و 4 درصد دام سنگین کشور در اختیار عشایر است و سالانه 190 هزار تن معادل 25درصد کل گوشت قرمز را تولید می کنند.

شاهپور علایی روز یکشنبه در نشست شورای عشایر آذربایجان شرقی در تبریز گفت:‌ با وجود اینکه جمعیت عشایری کشور اندک است ولی در اقتصاد نقش بسیار تاثیرگذاری ایفا می کنند.
وی اعلام کرد: ‌یک میلیون و 200 هزار نفر از جمعیت کشور را جمعیت عشایری تشکیل می دهند و در 34 میلیون هکتار از مراتع کشور فعالیت می کنند.
علایی با اشاره به اینکه 35 درصد صنایع دستی کشور توسط عشایر تولید می شود، ادامه داد: عشایر در حوزه گیاهان دارویی ، گردشگری و صنایع دستی نیز ظرفیت های قابل توجهی دارند.
وی اظهار داشت:‌ جامعه عشایری کشور تنها جامعه ای است که تمام جمعیت آن عضو تعاونی ها و تشکل های عشایری هستند.
قائم مقام سازمان امور عشایر ایران ادامه داد: یک اتحادیه ملی،‌ 21 اتحادیه استانی،‌201 اتحادیه شهرستانی و 308 تعداد صندوق اعتباری خرد زنان عشایری در کشور فعال است.
وی با اشاره به پیشینه درخشان سیاسی، اجتماعی و نقش ویژه ایلات و عشایر در دفاع از مرزهای سیاسی و جغرافیایی کشور گفت: عشایر میراث داران و حافظان مواریث کهن ، آداب و رسوم و سنن کشور هستند.
علایی با اشاره به برنامه راهبردی توسعه جامعه عشایر کوچنده، افزود: تامین عدالت اجتماعی و تعدیل نابرابری ها، ساماندهی جامعه عشایر، توسعه اجتماعی، مهندسی فرهنگی و حفظ هویت ایرانی – اسلامی، ارتقای کیفیت زندگی بهبود و توسعه منابع انسانی، تولید، اشتغال و درآمد از جمله اهداف کلی این برنامه است.
قائم مقام سازمان امور عشایر ایران گفت: طرح ویژه ارتقای سطح برخورداری عشایر از خدمات بهداشتی، درمانی، بیمه ها و خدمات حمایتی، برنامه جامع ارتقای سطح سواد دانش و مهارت جامعه عشایری، طرح ویژه ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی به جامعه عشایری از جمله مهم ترین مصوبات جلسات شورای عالی عشایر است.
** استاندار: عشایر شایسته بیشترین خدمات هستند
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: خدمات باید در مقابل خدمت ارائه شود وقتی که بیشترین خدمت از سوی جامعه عشایری به کشور ارائه می شود باید بیشترین خدمات را دریافت کنند.
محمدرضا پورمحمدی با بیان اینکه باید با جدیت در راستای حفظ و صیانت از این قشر و رفع مشکلاتشان تلاش کنیم، افزود: عشایر نقش بسزایی در اقتصاد کشور ایفا می کنند.
وی خاطرنشان کرد:‌ مهمترین ویژگی عشایر در مقایسه با جامعه شهری و حتی روستایی در این است که جامعه عشایری جامعه ای خوداتکا، تولید کننده و حافظ محیط زیست و میراث دارا مباحث فرهنگی کشور هستند.
وی در خصوص آموزش و امور فرهنگی عشایر ادامه داد: وظایف دستگاه ها در حوزه توانمند سازی عشایر به تفکیک مشخص شده است.
پورمحمدی با تاکید بر اینکه تقویت پایه های فرهنگی و آموزشی موضوع اساسی است،‌ گفت:‌ در خصوص بازماندگان از تحصیل باید کار ویژه ای در این مناطق انجام شود.
وی با بیان اینکه قاچاق دام حتی به مقیاس خیلی کم مشکل بسیار بزرگی است، گفت:‌ در سال جاری واردات و تولید گوشت در مقایسه با سال قبل زیادتر شده و دلیلی بر افزایش قیمت گوشت وجود ندارد و به دستگاه های نظارتی تاکید شده که نظارت بیشتری داشته باشند.
استاندار آذربایجان شرقی در خصوص ازدواج در سنین پایین، افزود:‌ هرچند آمار ازدواج در سنین کم در آذربایجان شرقی بسیار اندک است ولی باید تدابیری اتخاذ شود تا به صفر برسد.
** آذربایجان شرقی از 6 درصد عشایر کشور میزبانی می کند
مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی گفت: بر اساس سرشماری سال 1387 جمعیت عشایر استان در دوره ییلاقی 70 هزار و 577 نفر و در دوره قشلاق 4 هزار و 857 نفر است.
سید محمد حسن آل هاشم افزود: عمده ترین شهرستان های عشایرنشین استان به ترتیب خداآفرین ،کلیبر ، اهر ، میانه ، چاراویماق، سراب و هریس است.
وی ادامه داد: آذربایجان شرقی در فصل قشلاقی 3.7 درصد و در فصل ییلاق با توجه به کوچ عشایر مهمان از استان های همجوار از جمله اردبیل،‌ زنجان و آذربایجان غربی 6 درصد از عشایر کشور را به خود اختصاص می دهد.
آل هاشم با اشاره به توانمندی جامعه عشایر استان گفت: 20درصد دام سبک و 3.6 درصد دام سنگین استان در اختیار عشایر است و 20 درصد گوشت قرمز و 23 درصد صنایع دستی استان را تولید می کنند.
وی اظهار داشت: عشایر استان سالانه 510 هزار راس دام به بازار مصرف کشور عرضه می کنند و 44 هزار و 712 هزار هکتار از اراضی کشاورزی (آبی و دیم) و حدود یک میلیون هکتار مراتع استان در اختیار آنها است.

(یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷) ۱۶:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها