پنج شنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۷ / ۲۲:۱۵
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۲۸۱۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس اقتصاد

۲۰ کشتی بار وارداتی در سواحل اطراف معطل تخلیه است/ غربیها دروغ می‌گویند که تحریم غذا و دارو نداریم

رئیس مؤسسه پژوهش‌های اقتصاد کشاورزی در هم‌اندیشی تحریم‌ها با رسانه‌ها گفت: در حال حاضر ۲۰ کشتی در سواحل اطراف کشور بار وارداتی داریم که حتی پول ۱۵ کشتی هم پرداخت شده، اما اجازه تخلیه نمی‌دهند.

حمیدرضا شاه محمدی روز گذشته در هم‌اندیشی تحریم‌ها که با حضور مدیران رسانه‌ها در محل پژوهشکده امنیت اقتصادی تدبیر برگزار شد، گفت: آمریکایی‌ها در ظاهر اعلام کردند که غذا و دارو از تحریم‌ها معاف است، اما تلاش کردند، همه راه‌ها را بر روی واردات غذا و دارو ببندند، زیرا لازمه واردات آن منابع پولی است که اجازه انتقال نمی‌دهند و نمی‌گذارند نفت را بفروشیم.
وی افزود: در حال حاضر ۲۰ کشتی از بارهای وارداتی در سواحل اطراف کشور حضور دارند و حتی پول کرایه ۱۵ کشتی هم پرداخت شده است، اما چون اجازه نمی‌دهند آنها پول از حساب خود بردارند، اجازه تخلیه نمی‌دهند.
وی گفت: ۲ هزار تن گوشت وارداتی در یک بندر معطل تخلیه و چند هزار تن علوفه در یک بندر دیگر معطل است، متأسفانه شرکت‌های آمریکایی به شرکت‌های حمل و نقل کننده غذا و دارو برای ایران زنگ می‌زنند و تهدید می‌کنند که اگر با ایران کار کنید، شما را تحریم می‌کنیم.
رئیس مؤسسه پژوهش‌های اقتصاد کشاورزی افزود: از زمانی که تحریم‌های جدید آمریکا در ۱۳ آبان اجرا شد، جنگ روانی به راه انداختند و شرکت‌های حمل و نقل از همکاری با ایران به خاطر تحریم‌های آمریکا می‌ترسند.
شاه‌محمدی افزود: در سال جاری ۳۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۳۲ میلیارد دلار واردات کالا وجود داشته و تراز بازرگانی فعلاً مثبت است، اما تحریم‌های داخلی و مشکلات به عنوان یک پارادوکس وجود دارد. مثلاً اختلاف نرخ ارز وجود دارد که هنوز نمی‌دانیم چگونه آن را مدیریت کنیم.
شاه محمدی افزود: وقتی اختلاف نرخ ارز وجود دارد دیگر ما شب و روز نداریم و همه مراقبت می‌کنیم که افرادی از این اختلاف نرخ ارز سوء استفاده نکنند.
وی افزود: بعد از تحریم‌های جدید آمریکا و همچنین به خاطر افزایش نرخ ارز، قاچاق گوسفند به کشورهای همسایه افزایش یافته و به این خاطر واردات گوشت تازه ۱۸۲ درصد افزایش یافته است، زیرا کشتار گوسفند در داخل کشور با ۲۸ درصد کاهش روبرو شده چون دام‌های ایران از همه مرزهای جنوبی و غربی از کشور خارج می‌شوند و این به خاطر تفاوت نرخ ارز است.
شاه محمدی افزود: متأسفانه گوسفندان ایرانی  گله گله به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌شوند، اما متأسفانه حتی یک دلار هم از محل این قاچاق گوسفند وارد کشور نشده است.
وی در مورد گندم گفت: همه گندم مصرفی کشور در داخل تولید می‌شود و نیازی به واردات گندم نداریم، مسئله دیگر شکر است گرچه در سال‌های قبل صدها میلیون دلار صرف واردات شکر می‌شد، اما به خاطر کشت خوب چغندر الان در تولید شکر خودکفا شده‌ایم، فقط بحث تأمین ذخایر استراتژیک است که اندکی وارد می‌شود.
مشاور معاون بازرگانی وزیر کشاورزی گفت: در مورد ذرت سالانه ۷ تا ۸ میلیون تن ذرت دامی وارد می‌شود و ۲۸ درصد بیشتر از سال‌های گذشته در واردات خوراک دام و طیور وابسته شده‌ایم.
در ادامه این جلسه محمد جعفری عضو هیأت علمی پژوهشکده امنیت اقتصادی تدبیر گفت: با توجه به چالش ارزی، واردات و صادرات تغییر پیدا کرده و اکنون گوسفندان کشور به خارج از کشور قاچاق می‌شوند و برعکس مجبوریم گوشت گرم وارد کنیم، باید کاری کنیم که از خروج گوسفندان به صورت قاچاق جلوگیری شود، زیرا چوب این مسئله را هم مردم و هم وزارت جهاد می‌خورند.
شاه محمدی در پاسخ گفت: ۹۰ درصد گوشت مصرفی در داخل کشور تولید می‌شود و ۱۰ درصد نیاز به واردات است. اما گوشت داخلی تا قیمت ۱۰۰ هزار تومان در هر کیلو افزایش یافته اما گوشت وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومان کیلویی ۲۵ هزار تومان و با ارز نیمایی ۵۰ هزار تومان است که ارزان‌تر از گوشت داخلی است اما چون کشورهای عربی خواهان گوشت گوسفند ایرانی هستند قاچاق گوسفند انجام می‌شود.
شاه محمدی افزود: در مسئله حامل‌های انرژی قیمت گازوئیل ۳۰۰ و بنزین ۱۰۰۰ تومان در لیتر است در حالیکه در کشورهای همسایه خیلی بیشتر از این ارقام است و هرچه مأمور در مرز بگذاریم باز هم قاچاق می‌شود.
در ادامه این نشست امیر ساعد وکیل عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در مورد جنبه‌های حقوق بشری تحریم‌ها گفت: ما یک بار به دادگاه بین‌المللی لاهه رفتیم و به نفع ایران رأی گرفتیم و این دلیل می‌شود که می‌توانیم بار دیگر نیز در این دادگاه علیه تحریم‌های آمریکا اقامه دعوا کنیم.
وی افزود: حدود ۹۰ درصد موافقت‌نامه‌هایی که با کشورهای دیگر انجام شده دوجانبه است و خدمات بشردوستانه است و می‌توانیم از طریق موافقت‌نامه‌ها در دادگاه لاهه علیه آمریکا در مسئله تحریم اقامه دعوا کنیم.
این استاد دانشگاه همچنین با بیان اینکه یک دادگاه داوری بین‌المللی بین ایران و آمریکا در لاهه وجود دارد، گفت: می‌توانیم از ظرفیت این دادگاه نیز برای اقامه دعوا علیه تحریم‌های آمریکا استفاده کنیم و اگر بتوانیم ثابت کنیم که تحریم‌های ظالمانه آمریکا با قوانین بین‌المللی و سازمان ملل در تعارض قرار دارد می‌توانیم در این دادگاه‌ها علیه آمریکا اقامه دعوا کنیم.

(پنج شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷) ۲۲:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها