پنج شنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۷ / ۲۱:۵۴
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۲۸۱۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

کشت گندم به پایان رسیده است/پیش بینی تولید ۱۴ میلیون تن گندم برای سال زراعی آینده

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران از پایان کشت گندم طی ده روز گذشته برای سال زراعی جدید خبر داد.

علیقلی ایمانی رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران با اشاره به اینکه کشت گندم طی ده روز گذشته برای سال زراعی جدید به پایان رسیده است اظهار کرد: براساس آخرین آمار ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار گندم دیم و ۲ میلیون و ۳۰ هزار هکتار گندم آبی کشت شده است که به سبب رعایت تاریخ کشت، استفاده از بذور اصلاح شده، رعایت توصیه‌های فنی و نزولات جوی مناسب شرایط مزارع در بحث گندم دیم نسبت به سال زراعی گذشته مطلوب‌تر است که انتظار می‌رود این روند ادامه یابد.
وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوتی نداشته است، افزود: با ادامه روند نزولات جوی همانند سه سال گذشته، خودکفایی گندم در سال زراعی ۹۸-۹۷ استمرار خواهد یافت.
به گفته ایمانی، با توجه به شرایط مساعد کشت گندم آبی و دیم همانند سال قبل، نگرانی از حیث تولید برای سال زراعی جدید نداریم.
رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران ادامه داد: اگر در بازه زمانی باقی مانده تا فصل برداشت، اتفاق غیر منتظره‌ای در برداشت محصول رخ ندهد، تولید ۱۳.۵ تا ۱۴ میلیون تن گندم برای سال زراعی جدید محقق خواهد شد.
وی با اشاره به ضرورت پیگیری تامین منابع خرید تضمینی گندم از سوی نمایندگان مجلس بیان کرد: در شرایط کنونی که لایحه بودجه پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی است، از کمیسیون کشاورزی مجلس انتظار می‌رود که پیگیر این موضوع باشند تا ردیف اعتباری مناسب برای خرید گندم در سال زراعی آینده اختصاص یابد چرا که با توجه به افزایش نرخ خرید تضمینی و پیش بینی حدود ۱۰ میلیون تن گندم، رقمی بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا در پرداخت مطالبات گندمکاران تاخیری پیش نیاید.
ایمانی با اشاره به اینکه نرخ ۱۶۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم جوابگوی هزینه خانوار کشاورزان نیست، اظهار کرد: هزینه خانوار با هزینه تولید دو مقوله متفاوت از یکدیگر است چرا که در پی نوسان اخیر قیمت اقلام، درآمد گندمکاران جوابگوی مخارج آن‌ها نیست که از این رو انتظار می‌رود دولت با اعطای یارانه در بخش‌های مختلف و بخشودگی سود تسهیلات، نرخ پایین خرید تضمینی گندم را جبران کند.
رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در پایان با اشاره به اینکه نرخ ۱۶۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم از بعد کارشناسی هزینه های تولید متعارف و معقول است، افزود: با توجه به تورم و افزایش مخارج خانوار این نرخ نمی‌تواند پاسخگوی نیاز کشاورزان باشد که اگر دولت برای سال‌های آتی تغییر جدی در نرخ خرید تضمینی گندم ایجاد نکند، بی شک کشاورزان به سراغ کشت دیگر محصولات می‌روند که جوابگوی هزینه خانوارشان باشد.

(پنج شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷) ۲۱:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها