دوشنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۷ / ۱۱:۰۵
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۸۲۷۰۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایلنا
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

16 فروند کشتی و یک میلیون تن نهاده دامی در بنادر دموراژ شده است

معاون بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: 16 فورند کشتی و یک میلیون نهاده دامی در حال حاض ردر بنادر دموراژ شده است که ما تنها برای ترخیص آنها مشکل نقل و انتقال ارز داریم. پول در حساب‌ بانک‌های خارجی دپو شده و به فروشندگان داده نمی‌شود.

عباس قبادی معاون بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و دبیر ستاد تنظیم بازار در جلسه هم‌اندیشی اتاق تعاون که امروز برگزار شد اظهار کرد: انواع گوشت، ماهی و روغن در سطح تامین و توزیع کالاهای اساسی در اختیار مردم قرار خواهیم داد که 53 میلیون تن از این توزیع را تعاونی‌ها انجام می‌دهند و کارهای اولیه آن انجام شده است. برای این طرح 8.5 میلیارد یورو هزینه شده که می‌خواهیم عملیاتی شدن آن را بر عهده اتاق تعاون بگذاریم.
 
وی افزود: در شرایط با هشت میلیارد دلار بودجه کل کشور، مشکلی در تامین مردم نداشتیم اما در حال حاضر با مشکل مواجه شده‌ایم ما در شرایط سخت جنگی هستیم اما کسی آن را باور ندارد. راه نجات کشور تولید در درجه اول و بعد از آن صادرات است که در کنار آن تنظیم بازار و اشتغالزایی هم صورت خواهد گرفت.
 
قبادی در ادامه تصریح کرد: صادرات محصولات خام بدترین جفا در حق کشور است اما به خاطر شرایط کشاورزان آن را پذیرفتیم. در بحث سیب زمینی و کشت آن کشاورزان گرفتار شده‌اند و به همین دلیل ما صادرات را آزاد کردیم اما دلالان محصول را با قیمت پایین می‌خرند و کشاورزان ضرر می‌کنند.
 
دبیر ستاد تنظیم بازار در رابطه با خروج گندم، از بورس کالا عنوان کرد: گندم مصارف آزادپز و کارخانجات آرد تا پایان سال از بورس کالا خارج خواهد شد که این امر به نفع تولید و شرایط کشور است.  در تنظیم بازار ما موضع مشخصی داریم در بحث شیر خام دو هزار تومان را تصویب کردیم اما اتفاق بد این بود که بخشی از شیر خشک قاچاق می‌شد که با جلوگیری از آن بازار تنظیم شده است من صلاحی در واردات شیر خشک نمی‌بینم و طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی ما به اندازه نیاز کشور شیر داریم و نیاز به واردات نیست.
 
معاون بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این نکته که سقف مالیات در سال آینده تغییر نخواهد کرد، گفت: ما آمادگی داریم برای سال آینده و انجام مکاتبات با بخش دولتی، سقف مالیات را در حد سال گذشته و سال جاری بگذاریم لذا آمار تعطیلی کارخانجات بسیار نگران کننده است.
 
وی در رابطه با کمبود نهاده‌های دامی تاکید کرد: 16 فورند کشتی و یک میلیون نهاده دامی در حال حاضر در بنادر دموراژ شده است که ما تنها برای ترخیص آنها مشکل نقل و انتقال ارز داریم. پول در حساب‌ بانک‌های خارجی دپو شده و به فروشندگان داده نمی‌شود.
 
وی در رابطه با آجیل گفت: در بحث تنظیم بازار آجیل به فکر بوده‌ایم اما نیازمند واردات هستیم پسته امسال شرایط تولید مناسبی نداشت و سیب درختی 500 هزار تن کاهش یافت. در حالی که شش برابر سال قبل صادرات داشتیم. وزارت جهاد کشاورزی ادعا دارد 800 هزار تن سیب در انبار دارد و ما چاره‌ای جز اعتماد نداریم. ما آمادگی داریم در ستاد تنظیم بازار توزیع گوشت وارداتی توسط اعضای اتاق تعاون را بر عهده خود آنها بگذاریم تا دست واسطه‌ها از کار کوتاه شود البته اتاق تعاون باید شرایط اعضای خود را برای ما مشخص کند.
(دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷) ۱۱:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها