دوشنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۷ / ۱۱:۰۳
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۲۷۰۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس اقتصاد

قیمت‌های پایه صادراتی بازنگری شود

نمایندگان بخش خصوصی در نشست کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران خواستار بازنگری در قیمت‌های پایه صادراتی شدند و آن را یکی از عوامل تضعیف صادرات خواندند.

فعالان اقتصادی در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی، در بیست و ششمین نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران، خواستار بازنگری در قیمت‌های پایه صادراتی این بخش شدند. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در این جلسه گزارشی از روند صادرات بخش کشاورزی کشور طی مدت هشت ماهه امسال که ارزش آن معادل 4 میلیارد و 503 میلیون دلار بود، مورد بررسی قرار گرفت.
 
 رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران، با اشاره به رشد 7 درصدی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی هشت ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، گفت: متوسط قیمت هر کیلوگرم صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی صادراتی کشور در این دوره، 98 سنت بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 سنت کاهش داشته است.
 
کاوه زرگران اقلام مهم صادراتی بخش کشاورزی در سال جاری را، شیرینی و شکلات، فرآورده‌های لبنی و بستنی، پسته، زعفران، خرما، سیب، گوجه فرنگی، کنسرو غیرگوشتی عنوان کرد و افزود: لبنیات و شیرینی و شکلات سهم بیش از 23 درصدی از ارزش صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی را به خود اختصاص داده است.
 
رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران سپس از کاهش 44 درصدی صادرات پسته در سال جاری نسبت به سال قبل، خبر داد و در عین حال، صادرات زعفران امسال در مقایسه با سال گذشته را با رشد 35 درصدی اعلام کرد.
 
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران سپس به کاهش صادرات لبنیات و فرآورده های لبنی طی امسال اشاره کرد و گفت: صادرات لبنیات و بستنی در هشت ماهه امسال، 242 هزار تن و به ارزش بیش از 455 میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 19 درصد به لحاظ وزنی و 31 درصد به لحاظ ارزشی کاهش داشته است.
 
زرگران افزود: در این دوره، صادرات شیر و خامه نسبت به مدت مشابه سال قبل 51 درصد، شیر خشک 41 درصد، ماست و دوغ 13 درصد و پنیر 5 درصد کاهش یافته است. وی همچنین به کاهش صادرات رب گوجه‌فرنگی اشاره کرد و گفت: طی مدت هشت ماه امسال، صادرات رب گوجه فرنگی حدود 66 هزار تن به ارزش 97 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 22 درصد وزنی و 19 درصد ارزشی کاهش داشته است.
 
وی همچنین مقاصد مهم صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران طی مدت هشت ماه سال جاری را به ترتیب، عراق، افغانستان، امارات، پاکستان و هنگ کنگ اعلام کرد و افزود: 71 درصد ارزش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی کشور در این دوره متعلق به این پنج کشور بوده است.
 
زرگران در ادامه، مهم ترین چالش‌های صادرات محصولات کشاورزی و غذایی کشور را سیاست‌های ارزی، تحریم‌ها، قیمت تمام شده بالا، سیاست‌های غیرهوشمند حمایت از بخش کشاورزی و تنوع کم بازارهای صادراتی دانست.
 
 
 
ممنوعیت صادراتی برای 350 شرکت بخش‌خصوصی
 
رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران در بخش دیگری از سخنانش، به اعمال برخی محدودیت‌ها برای فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی و صنایع غذایی اشاره کرد و افزود: به تازگی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت شفاهی به 350 شرکت بخش خصوصی اعلام شده که به دلیل عدم تعیین تکلیف بازگشت ارز صادراتی به داخل کشور، با محدودیت و ممنوعیت صادرات و ثبت سفارش مواجه شده‌اند.
 
همچنین لطف‌اله سعیدی از اعضای کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران، خواستار بازنگری و اصلاح قیمت‌های پایه صادراتی محصولات کشاورزی و غذایی کشور شد. وی افزود: به طور نمونه، قیمت پایه صادراتی محصولات دریایی که به تازگی تنظیم و ابلاغ شده به گونه‌ای است که سال آینده قطعا باید شاهد کاهش صادرات در این بخش باشیم.
 
محمدعلی طهماسبی، معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در سخنانی با بیان اینکه صادرکنندگان در کسب‌وکار و فعالیت‌های اقتصادی خود، دچار نقصان شده‌اند، گفت: دولت با همکاری بخش خصوصی باید هرچه سریع‌تر برای کاهش فشار بر صادرات کشور و فعالان این عرصه اقدام کند.
 
 
 
بازنگری در قیمت‌های پایه صادراتی
 
در ادامه این نشست، مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران، از احتمال بازنگری در قیمت‌های پایه صادراتی خبر داد. محمود بازاری گفت: پیشنهاد تشکل‌های بخش خصوصی این است که قیمت پایه صادراتی باید بر مبنای نرخ فروش محصولات در بازارهای هدف باشد.
 
وی خواستار ارائه پیشنهادات تشکل‌ها، اتاق بازرگانی و سایر دستگاه های مرتبط با حوزه صادرات غیرنفتی کشور در خصوص قیمت‌های پایه صادارتی محصولات کشاورزی و غذایی شد.
 
مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت در ادامه با بیان اینکه در صنعت غذا، نیاز به ظرفیت‌سازی برای صادرات کاملا احساس می شود، افزود: در حال حاضر برای ممنوعیت صادرات گوشت مرغ تحت فشار هستیم و با این حال سازمان توسعه تجارت، در این خصوص مقاومت می‌کند و نیاز به همکاری میان این سازمان، وزارت جهاد کشاورزی، تشکل ها و اتاق بازرگانی برای اتخاذ تصمیمات منطقی هستیم.
 
بازاری با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال 97 کشور، برای بخش صادرات غیرنفتی 1300 میلیارد تومان ردیف بودجه تعریف شد، افزود: با این حال، نوسانات بازار ارز طی ماه‌های اخیر اجازه نداد که این رقم محقق شود و در حال حاضر از این میزان تنها 20 میلیارد تومان تخصیص یافته است که آن نیز اولویت بندی شده است.
 
 
 
صادرات مرغ و تخم‌مرغ آزاد شود
 
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در این نشست، با بیان اینکه دیدگاه و تفکر بخش خصوصی و دولت در زمینه های توسعه اقتصادی، متفاوت و نامتقارن است، گفت: یکی از راهکارهای بخش خصوصی در تولید تخم‌مرغ کشور طی سال‌های ابتدایی دهه 80 به وزارت وقت جهاد کشاورزی این بود که در هر شرایطی، 30 درصد تولیدات تخم‌مرغ کشور امکان صادرات داشته باشد. حال آنکه اگر این رویه در پیش گرفته می‌شد، امروز ظرفیت صادراتی بخش کشاورزی و غذایی ایران افزایش قابل توجهی پیدا کرده بود.
 
مهدی معصومی اصفهانی افزود: دولت باید اجازه دهد هر نوع کالای اساسی و غذایی تولیدی در کشور اجازه صادرات در هر شرایطی را داشته باشد و در عین حال، واردات این بخش نیز آزاد باشد.
 
سید فرزاد طلاکش، دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار نیز با تاکید بر اینکه کارآفرینان این بخش از صنعت کشور همواره خواسته‌اند که حداقل 10 درصد تخم‌مرغ تولیدی در کشور اجازه صادرات داشته و دولت به آن پایبند باشد، گفت: قیمت تخم‌مرغ طی دو هفته اخیر به میزان 24 درصد افت داشته است اما دولت همچنان اجازه واردات این محصول را پایدار کرده است.
(دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷) ۱۱:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها