جمعه / ۲۱ دی ۱۳۹۷ / ۱۰:۲۷
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۲۶۳۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

قیمت ۱۷۰۰ تومانی گندم در پیچ ‌وخم تایید و تکذیب؛ سازمان برنامه و بودجه موافقت می کند؟

با وجود اعلام برخی نمایندگان مجلس مبنی بر تعیین قیمت ۱۷۰۰ تومانی برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم برای سال زراعی جاری، سازمان برنامه و بودجه مخالفت خود را با این قیمت اعلام نموده است.

هفته گذشته جلسه چهارنفره وزیر جهاد کشاورزی، رئیس مجلس، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس برای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم برگزار شد. به گفته نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، قرار است نرخ خرید تضمینی گندم در بودجه امسال کیلویی 17000 تومان منظور شود.
اما انکار و اعلام بی اطلاعی از افزایش دوباره قیمت گندم به 1700 تومان کماکان ادامه دارد، به طوری سیف مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در نشست خبری اخیر خود گفت که چنین چیزی به ما ابلاغ نشده است.
عقب نشینی دولت در رابطه با قیمت گندم؛ قیمت گندم 1700 تومان می‌شود؟
 کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در این ارتباط گفته است که با پیگیری‌های ما در این مورد دولت کمی عقب نشینی کرد و در فاز اول قیمت از 1470 تومان به 1600 تومان افزایش پیدا کرد. اخیراً هم توافق کردیم که حداقل به 1700 تومان افزایش پیدا کند و در بودجه هم با حمایت خود آقای رئیس مجلس و دولت باید موارد آن دیده شود.
بنابراین گزارش، با این وجود، این نرخ توسط سازمان برنامه و بودجه تکذیب شده و قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی آینده همان 1600 تومان خواهد بود. در همین راستا برخی مسئولین سازمان برنامه و بودجه مخالفت خود را با قیمت  1700 تومانی گندم اعلام کرده و به هیچ‌وجه راضی به تغییر قیمت این محصول نیستند.
بنابراین گزارش،عبداله حاتمیان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در این ارتباط گفت: بر اساس توافق صورت گرفته با وزیر جهاد کشاورزی درباره نرخ خرید تضمینی گندم، قرار است قیمت جدید خرید تضمینی گندم در کارگروهی متشکل از دولت و مجلس بر اساس هزینه‌های تولید بررسی و تعیین شود.
وی افزود: قرار است برای بودجه سال آینده عدد جدیدی برای نرخ خرید تضمینی گندم اختصاص داده شود تا نرخ آن به طور مثال به 1730 تومان یا 1830 تومان برای هرکیلوکرم گندم افزایش یابد.
وی تصریح کرد: قرار است که گروه کارشناسی متشکل از دولت و مجلس قیمت خرید تضمینی گندم را بر اساس هزینه های تولید تعیین کند تا سودی معقولی برای کشاورزان از تولید این محصول باقی ماند.
حاتمیان در پاسخ به اینکه چه زمانی نرخ جدید خرید تضمینی گندم اعلام می شود گفت: بحثی در کمیسیون کشاورزی مجلس بود اما قرار است بر اساس بررسی که گروه کارشناسی انجام می هد نرخی اعلام می شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهد نواقص موجود در قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، منجر به زیان کشاورزان طی سال‌های اخیر شده است. بنابراین ضروری است مجلس برای جلوگیری از مشکلات این‌چنینی، زمینه را برای اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی فراهم نموده و ضمانت اجرایی قانون را افزایش دهد.

(جمعه ۲۱ دی ۱۳۹۷) ۱۰:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها