چهارشنبه / ۱۹ دی ۱۳۹۷ / ۱۸:۳۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۲۶۱۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

طعم تلخ زیتون بر کام محیط زیست طارم

پساب‌های زیتون یکی از معضلاتی است که کام محیط زیست طارم را تلخ کرده است.

شهرستان طارم به دلیل برخورداری از آب و هوای مناسب یکی از مناطق مستعد کشاورزی استان زنجان محسوب می‌شود که سالانه درصد بالایی از نیاز استان را در زمینه محصولات کشاورزی مرتفع می‌سازد.  یکی از محصولات شاخص شهرستان طارم، زیتون است که علاوه بر اینکه نیاز عمده کشور به این محصول را مرتفع می‌سازد، ردپای آن در صادرات غیرنفتی نیز دیده می‌شود.
اما موضوعی که می‌تواند کام محیط زیست طارم را تلخ کند، موضوع پساب‌های واحدهای فرآوری زیتون است که در صورت تصفیه نشدن می‌تواند صدمات زیادی به آب و خاک منطقه وارد سازد.  استفاده از ماده قلیایی سود سوزآور در محصول زیتون برای از بین بردن تلخی آن در صنایع تبدیلی موجب شده تا نگرانی‌هایی درباره عوارض تخریبی و محیط زیستی این ماده در طارم قوت گیرد.
در همین رابطه رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طارم با اشاره به اینکه زیتون محصول اصلی شهرستان طارم بوده و اقتصاد کشاورزان طارمی متکی بر زیتون است، عنوان کرد: زیتون خام برای رسیدن به دست مصرف‌کننده نیاز به یکسری اقدامات تبدیلی دارد.
غلامرضا عباسی با بیان اینکه صنایع تبدیلی موجب درآمدزایی بیشتر برای کشاورزان می‌شود، عنوان کرد: فرآوری زیتون موضوعی است که نباید در حوزه کشاورزی طارم مورد غفلت قرار گیرد اما موضوع مهمی که در رابطه با این فرآوری‌ها وجود دارد، موضوع پساب واحدهای فراوری است.
این مسئول با بیان اینکه پساب‌های زیتون موجب منجر به آلودگی محیط زیست می‌شود، ادامه داد: این نوع آلودگی شامل بحث فرآوری و روغن‌کشی است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه فرآوری شیرین‌سازی زیتون با مواد شیمیایی صورت می‌گیرد، ادامه داد: این مواد دارای PH بالایی است که پساب تصفیه نشده آن به زمین نفوذ کرده و موجب آلودگی خاک، آب‌های سطحی و نیمه‌سطحی می‌شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست طارم با اشاره به جای خالی تصفیه‌خانه مرکزی در این شهرستان، ادامه داد: تصفیه مناسب پساب‌های زیتون سبب می‌شود PH آب پایین آمده و از آب تصفیه شده مجددا برای آبیاری استفاده کرد که این امر علاوه بر اینکه جلوی آلودگی آب و خاک را می‌گیرد، در مدیریت منابع آبی به‌ویژه آب‌های زیرزمینی بسیار موثر است.
این مسئول با تأکید بر اینکه طبق ضوابط شرکت‌های تولیدکننده زیتون باید اقدام به پیش‌تصفیه مناسب کنند، تصریح کرد: با توجه به تعهداتی که شهرک صنعتی دارد باید این شهرک نسبت به احداث سیستم تصفیه‌خانه مرکزی اهتمام داشته باشد ولی هیچ‌گونه اقدامی تاکنون در این حوزه صورت نگرفته است.

(چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷) ۱۸:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها