سه شنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۷ / ۰۹:۰۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۲۵۷۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
مهر
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سرمازدگی ۱۲ هزار میلیارد تومان به باغداران خسارت زده است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: سرمازدگی بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان به باغات و مزارع کشاورزی استانهای کشور خسارت زده است.

محمد علی طهماسبی در حاشیه مراسم تجلیل از کشاورزان برتر استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: به کشاورزان قزوین تبریک می گویم که هفت نماینده کشوری در میان بهره برداران نمونه کشوری دارند و این موفقیت نشان می دهد جایگاه استان قزوین در  عرصه کشاورزی بالاست.
 
وی بیان کرد: کشاورزان لازم است چند کار مهم انجام دهند و در گام اول باغداران نهال هایی را انتخاب کنند که اصالت داشته باشد و آنها را از از نهالستان های مجاز تهیه کنند و نکته دیگر این که در صورت جابجایی مراقب باشند تا همراه با آفت نباشد و آسیب نبینند.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی تصریح کرد: اخیرا طرح خوبی به نام «طرح فراز» در کشور آغاز شده که استانهای زنجان، قزوین و همدان پیشگام آن هستند که با داربستی کردن انگور نسبت به کاهش هزینه ها و کیفی شدن محصول اقدام کرده اند که باید ادامه پیدا کند تا بتوانیم کمیت و کیفیت محصول را بالا ببریم که در این راستا تسهیلات لازم داده می شود.
 
طهماسبی یادآورشد: سرشاخه کار ی از دیگر موارد مهمی است که باید انجام شود برای نمونه استان قزوین از مناطق گردو خیز است و در ضیاء آباد یک محصول برند تولید می شود که از نظر ژنتیکی و رقم نمونه است و هر سال که سرمازدگی باغداران را دچار مشکل می کند با سرشاخه کاری می توان از این خسارت جلوگیری کرد.
 
وی بیان کرد: سرشاخه کاری با کمک کارشناسان داخلی و خارجی انجام می شود و با ارائه آموزش های لازم یاد می دهیم تا کشاورزان  هرس کاری در سطح وسیعی را شروع کنند تا برای سرمای دیر رس بهاره آماده باشند و در این راستا ماشین آلاتی که مورد نیاز است باید تهیه و در باغات تعبیه شده و مورد استفاده قرار گیرد.
 
۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت سرمازدگی در کشور
 
طهماسبی در ادامه در خصوص خسارت سرمازدگی در کشور یادآورشد: امسال سرمازدگی حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیارد تومان به باغات و مزارع کشور خسارت زده که بیشترین خسارت در قزوین بوده است.
 
وی اظهارداشت: با اجرای طرح گلخانه ای، ساخت سایبان و سیستم های هواده و دمنده می توانیم از خسارتهای حوادث غیرمترقبه کم کنیم.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی تصریح کرد: وقتی یک باغدار  قادر است با دریافت تسهیلات ۵۰ میلیون تومان از یک باغ ۷۰ تن برداشت محصول داشته باشد و محصول خود را تا ۲۰ سال بیمه کند چرا نباید از این حمایت برخوردار شود.
 
وی یادآورشد: تسهیلاتی که برای طرح فراز داده می شود هیچ سقفی ندارد و این فرصت خوبی است که می تواند به افزایش چند برابری برداشت محصول کمک کرده و از خسارات هم بکاهد لذا انتظار داریم مورد توجه کشاورزان و باغداران قرار گیرد که در حال حاضر طرح فراز در کشور اغاز شده و برای نمونه در سطح ۳۰۰ هزار هکتار باغ گردو اجرا شده است.
 
اولویت امسال کشت در اراضی شیب دار
 
طهمسابی در خصوص برنامه های مهم امسال هم اظهارداشت: کارهای پیش بینی شده در ابتدای سال جاری با شدت ادامه دارد و کشت در اراضی شیب دار هم در اولویت است.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا واردات سیب برای کنترل بازار شب عید پیش بین شده است گفت: واردات سیب نداریم زیرا در سال قبل حدود ۷۰۴ هزار تن سیب صادر شد و امسال هم در ۸ ماه بیش از ۲۰۷ هزار تن سیب صادر شده و نیازی به واردات نداریم و به میزان کافی ذخیره سازی در سردخانه صورت گرفته و اگر برخی برای فروش سیب با قیمت بیشتر  طمع نکنند و احتکاری صورت نگیرد و محصولی خراب نشود هیچ مشکلی در تامین وتوزیع میوه مرغوب و با کیفیت نداریم.
(سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷) ۰۹:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها