سه شنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۷ / ۰۹:۰۱
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۸۲۵۷۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس فرآورده های لبنی

عوارض گرانی محصولات لبنی بر سلامت ایرانیان چیست؟

درحالی قیمت محصولات لبنی با وجود مصوبه ستاد تنطیم بازار تنزل محسوسی نداشته است ، که ورود دولت با توجه به کاهش مصرف سرانه شیر در خانوارهای ایرانی و روند میانسالی جمعیت ایران ضرورتی انکارناپذیر است.

روند صعودی قیمت شیر که از خرداد ماه سال جاری آهنگ رو به رشد گذاشت ،تا دو هفته گذشته به بالاترین سطح خود رسید و با رشد ۶۲ درصدی در صدر گرانی اقلام مصرفی قرار گرفت.

 
 گرانی های بعضا خودسرانه صنایع لبنی تا به آنجا رسید که بسیاری از برندهای محصولات لبنی قیمت خود را افزایش دادند و معاون دادستان کل کشور و اتاق اصناف و تعزیرات با تشدید جریمه تا سقف ۷۰ میلیارد تومان وارد میدان شدند ،با این وجود هنوز قیمت محصولات لبنی روند  کاهشی معناداری پیدا نکرد تا اینکه ستاد تنظیم بازار با کاهش قیمت شیر از ۲۳۰۰ تومان به ۲۰۰۰ تومان ،صنایع لبنی را موظف کرد تا قیمت محصولات پرمصرف خود را کاهش دهند .
 
از زمان ابلاغ مصوبه  ستاد تنظیم بازار  بیش از دو هفته می گذرد و بررسی ها حاکیست برخی از محصولات لبنی باکاهش ۷ تا ۱۱ درصدی داشته اند اما همچنان قیمت محصولات پر مصرفی مثل ماست بدون تغییر باقی مانده است .
 
توزیع نهاده های دامی را دولت به عهده بگیرد
 
شمس الله شریعت نژادعضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به افزایش قیمت شیر،معتقد است: افزایش قیمت محصولات لبنی طی هفته های اخیر به علت عدم نظارت دستگاه های  ناظر صورت گرفته و در کنار آن نبود نظارت بر سیستم توزیع نیز باعث شده تا افزایش ها به صورت خودسرانه در بازار نمود داشته باشد .
 
وی ادامه می دهد:کمیسیون کشاورزی طی طی ماه‌های اخیر چندین بار با شرکت های لبنی جلساتی برگزار کرده که مشخص شده وضعیت تولید کنندگان محصولات لبنی با توجه به قیمت تحویلی شیرخام چاره ای جز افزایش قیمت ندارند؛ اما به نظر می‌رسد در این حوزه باید دولت به به به صورت فعال به میدان ورود کرده و با توجه به اهمیت شیر به عنوان یک محصول استراتژیک درباره آن تصمیم‌گیری کند.
 
 نماینده مردم رامسر و در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نوسانات قیمت دلار تاکید می کند: از آنجایی که بخش قابل توجهی از نهاده‌های دامی به صورت واردات تأمین می‌شود و دولت باید برای آنها ارز پرداخت کند شاید کنترل قیمت نهاده‌های دامی بتواند در قیمت تمام شده شیر خام و به تبع آن محصولات لبنی موثر باشد.
 
خروج محصولات لبنی از سبدغذایی خانوار
 
عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت،با اشاره به   قیمت شیرو فراورده های لبنی ، می افزاید: گرانی فرآورده های لبنی که بر اساس گزارش های بانک مرکزی تا ۶۶ درصد نیز رشد داشته است باعث خارج شدن محصولات لبنی از سبد خانوار خواهد شد .
 
وی خاطر نشان می کند:با توجه به وضعیت اقتصادی مردم و رکودی که دامنگیر اقتصاد کشور شده، کاهش مصرف شیر و خارج شدن محصولات لبنی از سبد خانوار قابل تامل است.
 
پاپی زاده  تاکید می کند: هر چند افزایش قیمت شیر خام و نهاده‌های دامی باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات لبنی شده است اما به نظر می‌رسد برخی ضعف‌های مدیریتی نیز در این میان باید مورد بررسی قرار گیرد ،از آن جمله خرید شیر خام و تبدیل آن به شیر خشک و یا برخی تصمیمات برای صادرات شیر صادرات شیر خشک را باید در آن دخیل دانست .
 
نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت شیر در سبد غذایی مردم می گوید: نباید فراموش کرد شیر به عنوان یک محصول استراتژیک در کشور به شمار می رود، که نباید با آن مثل آهن یا سیمان برخورد کرد .
 
وی اظهار امیدواری کرد :۹۷ درصد بازار شیر خام در اختیار بخش خصوصی است اما دولت می‌تواند با ابزارهایی که در اختیار دارد برای کنترل آن تصمیم گیری کند.
 
 
قیمت محصولات لبنی 7 تا 11 درصد کاهش یافت
 
دبیر انجمن صنایع لبنی را در گفتگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، می گوید: افزایش قیمت محصولات لبنی که با متغیرهای نظیر نرخ ارز و اثر مستقیم آن بر نهاده های دامی صورت گرفت، یکی از الزاماتی بود که در صنعت اتفاق افتاد.
 
وی می افزاید  :بامصوبه ستاد تنظیم بازار که اواخر تیرماه ابلاغ شد همه کارخانجات مکلف شدند تا قیمت های مصوب را رعایت کرده و بین ۷ تا ۱۱ درصد محصولات لبنی پر مصرف خود را کاهش دهند،
 
اما بر اساس این مصوبه ۱۴ قلم از محصولات مشمول قیمت‌گذاری هستند و مابقی در اختیار تولید کننده است که نسبت برای افزایش یا کاهش آن تصمیم گیری کنند .
 
این فعال بخش خصوصی تاکید می کند: مهمترین مولفه قیمت محصولات لبنی را قیمت شیر، خام تشکیل می دهد که با کاهش قیمت شیر خام به دو هزار تومان انتظار می‌رود و ثبات قیمت در محصولات لبنی فراهم شود
 
باکری همچنین با اشاره به کشف قیمت یک بطری شیر پاستوریزه  می افزاید :کشف قیمت یک بطری شیر کار اصلا دشواری نیست و زنجیره‌های تعیین کننده آن که شامل قیمت شیرخام نهاده‌های دامی و حاشیه سود مناسب تولید کننده است قابل ارزیابی است.چند سال گذشته که دولت وقت برای کشف قیمت شیر خام به کارشناسان دادگستری مأموریت داد تا تحقیقات لازم را برای گرانی قیمت محصولات لبنی به عمل آورند و با توجه به محاسبات آن روز مشخص شد سود و حاشیه سود صنایع لبنی زیر ۲ درصد است ، هم اکنون نیز چند کارخانه بزرگ محصولات خود را در بورس عرضه می کنند و مشمول حسابرسی هستند لذا امروز هم کشف قیمت و میزان سود صنعت کار پیچیده ای نیست.
 
 دبیر انجمن صنایع  می افزاید : به نظر می‌رسد مهم‌ترین مکانیزمی که می‌تواند بر قیمت تمام شده شیر اثر بگذارد نهادهای دامی و تامین آن هاست لذا در صورتی که دولت تامین نهاده های دامی از صفر تا صد را در اختیار بگیرد و با همان قیمتی که از مبدا دریافت می‌کنند در اختیار دامدار قرار دهد نیازی به افزایش محصولات لبنی نخواهد بود.
 
شتاب نسلی ایران به سمت میانسالی و سالمندی یکی از واقعیت های غیر قابل انکار در کشور ماست بررسی‌های آماری نشان می‌دهد طی ۲۰ سال آینده جامعه ایران با ۲۶ میلیون نفر سالمند روبه‌رو خواهد بود که حداقل به ۲.۶ میلیون نفر آنها در خانه سالمندان باید نگهداری شوند این رقم زمانی قابل توجه است که بدانیم بر اساس بررسی‌های صورت گرفته تا ۳۰ سالگی جذب کلسیم  در بدن افراد صورت می گیرددارد و پس از آن قادر به جذب این ماده قرنی نیست و نسلی که نتواند به اندازه کافی شیر بنوشد که در آینده باید هزینه‌های هنگفتی برای سلامت و درمان آن توسط دولت هزینه شود به جز آنکه بر نشاط اجتماعی و پویایی جامعه اثری شگفت انگیز خواهد داشت، بنابراین ورود دولت به مسئله کنترل قیمت شیر چه با ابزار یارانه باشد چه با مکانیزم نهاده های دامی الزامی غیر قابل انکار است که باید توسط دولت و مجلس دنبال شود.
(سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷) ۰۹:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها