دوشنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۷ / ۰۸:۱۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۲۵۴۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بودجه پیشنهادی برای آموزش زنان روستایی 5 میلیارد تومان است

مدیرکل زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی، از پیشنهاد پنج میلیارد تومان اعتبار برای آموزش زنان روستایی و عشایری در سال 1398 خبر داد.

«فروغ السادات بنی‌هاشم» در نشست با رئیس و مدیران سازمان امور عشایر ایران و اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی افزود: در سال 95 این میزان بودجه سه میلیارد تومان بود که برای سال 98، پنج میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
وی یادآوری کرد: از سال 95 ردیف بودجه‌ای به آموزش زنان روستایی اختصاص یافت که خوشبختانه امسال مجوز آن داده و در کمیسیون آموزش مجلس تصویب شد که این میزان اعتبار برای آموزش زنان عشایری صرف شود.
بنی‌هاشم ادامه داد: قانون بهبود فضای کسب و کار نیز همه استانداری ها و شهرداری‌ها را موظف کرده است برای توزیع مشاغل خانگی، بازارهای وطنی ایجاد کنند که امیدواریم به این امر توجه بیشتری شود.
وی تاکید کرد «متاسفانه دستورالعمل‌های قانون حمایت از اشتغال روستاییان و عشایر سنگین و سخت است و به هیچ وجه روستاییان و عشایر نمی‌توانند از آن بهره‌ای ببرند».
مدیرکل زنان روستایی و عشایری وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: در قانون برنامه ششم توسعه بندی وجود دارد که یکصد هزار تسهیلگر روستایی تربیت شوند که متاسفانه در این زمینه اقدام چندانی صورت نگرفته است.
** بازارسنجی محصولات روستایی، مقدمه برگزاری نمایشگاه های خارجی
نایب رئیس کمیسیون زنان مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: در بودجه سال 98 تسهیلاتی برای افزایش صادرات غیرنفتی دیده شده و این بهترین فرصت برای عرضه صنایع دستی عشایر در خارج از کشور است.
معصومه آقاپور علیشاهی بازارسنجی محصولات روستایی را مقدمه برگزاری نمایشگاه در خارج از کشور دانست و افزود می‌توان از محل سرمایه‌های اجتماعی وزارت نفت برای عشایر کمک بگیریم. همچنین باید پیگیری کنیم فضای ارتباطی و آنتن‌دهی تلفن‌های همراه در مناطق عشایری بهبود یابد.
وی از خیران مدرسه‌ساز دعوت کرد تجهیزات مدارس عشایری را تامین کنند.
** مطالبات زنان روستایی و عشایری در حوزه آموزش، بهداشت و درمان در مجلس پیگیری می‌شود
رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: قوانین بسیاری مربوط به زنان را در برنامه ششم تصویب کرده‌ایم که نیازمند پیگیری و اجرا در دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاست.
فریده اولادقباد افزود: بند 'د' ماده 102 مربوط به حمایت و توسعه بیمه سلامت در بیمه پایه و تکمیلی برای زنان در کلیه مراحل دوران بارداری است که می‌توان در حوزه زنان روستایی و عشایری آن را پیگیری کرد.
وی ارائه پیشنهادها به فراکسیون زنان مجلس و کمیسیون‌ها در مورد اختصاص ردیف مستقل و افزایش اعتبار در مورد زنان عشایری را خواستار شد و ادامه داد: باید بر اساس آمارها و تولید ناخالص داخلی، نقش زنان روستایی و عشایری در اقتصاد کشور را در رسانه ملی و صحن علنی مجلس تبیین کنیم.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ابراز امیدواری کرد تعامل سازمان امور عشایر و سازمان میراث فرهنگی در مورد عرضه صنایع دستی در بازارهای داخلی و فراملی افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در برنامه های خود بر آموزش دختران روستایی و عشایر بازمانده از تحصیل، بهبود و ارتقای وضعیت زنان روستایی و عشایری، توسعه گردشگری روستایی و عشایری، توسعه فعالیت زنان کارآفرین، ارایه تسهیلات پایدار برای اشتغال و کسب و کار زنان و کارآفرینی در روستاها و توسعه آموزش های مهارتی برای تولید صنایع دستی دختران روستایی تاکید کرده است.
توسعه بهداشت و اشتغال روستایی و عشایری، ضرورت تغییر سبک زندگی برای نجات منابع آبی، طرح تشخیص زودرس سرطان هابرای زنان روستایی و عشایری، آموزش فناوری اطلاعات برای بازاریابی کالاهای روستایی و تولید لباس محلی و سنتی ایران برای ایجاد کارآفرینی نیز در این برنامه ها دیده می شود.

(دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷) ۰۸:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها