یکشنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۷ / ۱۵:۲۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۲۵۳۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ذخیره آب در استخرهای کشاورزی غلط است/ هدر دادن آب با یارانه دولتی

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: استخرهای آب کشاورزی فقط آب را از منابع زمین بیرون کشیده و آن را در معرض نور خورشید و تبخیر و یا هدر می‌دهند که این رویه‌ای غلط است.

سید حسن حسینی شاهرودی بعدازظهر یکشنبه در جمع اعضای تعاونی‌های فعال در میامی به میزبانی فرمانداری این شهرستان ضمن طرح این سؤال که چرا دستگاه‌های ذی‌ربط و تعاونی‌ها برای برچیدن این روش نادرست هدر رفت آب باارزش کشاورزی ورود پیدا نمی‌کنند، بیان کرد: جهاد کشاورزی متأسفانه بجای اینکه در برابر این امر بایستد کشاورزان را تشویق به ایجاد استخر هم می‌کند و حتی یارانه هم می‌دهد تا آب را در طول سال در استخرها نگه‌دارند و کم‌کم آن را تبخیر کرده و یا به شکل غرقابی پای درختانشان بریزند و هدر بدهند.
وی با ابراز اینکه جهاد کشاورزی به کشاورزان یارانه می‌دهد که آب را از دل زمین بیرون بکشند چندین ماه در استخر نگه‌دارند و آن را تبخیر کنند و یا هدر بدهند، بیان کرد: سازوکار جهاد این‌گونه است که اگر کشاورز به این روش نادرست هدر دادن آب نیز تن ندهد، اصلاً اعتباری به او برای آبیاری قطره‌ای نمی‌دهند! این‌ها اشتباهاتی هستند که در کشور و شهرستان‌ها صورت می‌گیرد و به عقیده ما تمام ارگان‌ها از دولت و مجلس تا مسئولان استانی و شهرستانی و حتی تعاونی‌ها و... نیز درگیر آن هستند.
یارانه دولتی برای هدر دادن آب
عضو خانه ملت ابراز کرد: برنامه‌ریزی درست درزمینهٔ استفاده از منابع آبی، ارتباط با مرکز تحقیقات کشاورزی و به همین نسبت در سایر فعالیت‌ها شامل صنعت، تولید، صنایع‌دستی و ... ارتباط با مراکز دانشگاهی، میراث فرهنگی و مراکز تحقیقاتی همگی می‌توانند باعث ارتقای تعاونی‌ها شوند موضوعی که به نظر می‌رسد اگر به‌درستی به آن عمل می‌کردیم وضعیت تعاونی‌هایمان امروز این‌چنین نبود.
حسینی شاهرودی با انتقاد از وضعیت کشاورزی غیرعلمی و قطع شدن ارتباط بهره‌برداران با مراکز تحقیقاتی و جهاد، تأکید کرد: عکس‌های هوایی از شاهرود نشان می‌دهد که صدها حوضچه‌ ذخیره آب در حومه شاهرود برای باغداری و کشاورزی وجود دارد که همگی رشد قارچ گونه‌ای داشته‌اند.
وی افزود: این ذخایر به‌طور غیراصولی و غیز علمی آب موردنیاز برای ۱۰ هکتار زمین کشاورزی را در استخری ذخیره می‌کنند که فقط وظیفه آب‌رسانی به یک هکتار باغ را دارد آن‌هم با این توجیه که مبادا آب روزی کم بزند! این امر سبب شده تا تبر به ریشه منابع آبی شهرستان زده شود، البته باید گفت همه‌ این موارد از ناآگاهی در حوزه مسائل علمی است.
تعاونی‌ها نهادی اقتصادی و اجتماعی
نماینده شاهرود و میامی در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان اینکه هر جا ملتی باهم در امر خیری با پرهیزکاری به دنبال همدلی و همکاری بودند توفیقات خوبی را دیدند لذا تعاونی‌ها مزیتی هستند که اسلام برای ما آورد، تأکید کرد: تعاونی‌ها نهادهای اجتماعاتی هستند که در ارتباط با امنیت اقتصادی کشور بی‌تأثیر نیستند، دامداران، روستائیان، کشاورزان و ... نقش بسزایی در تولید دارند و شاید در رقابت با صنعت کمی عقب‌مانده باشند اما این اشکال از خود ما است.
حسینی شاهرودی ابراز کرد: تعاونی‌ها نهادهای اجتماعی اقتصادی هستند که با فعالیت‌هایشان هم به فرهنگ اجتماعی و اقتصادی کمک می‌کنند و هم در توانمندسازی روستاها نقشی مؤثر دارند که این امر سبب جلوگیری از مسائلی مانند مهاجرت و ... می‌شود پس‌کار تعاونی‌ها دارای اهمیت است.
وی بابیان اینکه اقتصاد کشور امروز با تحریم‌ها سخت دست‌وپنجه نرم می‌کند، تأکید کرد: امروز بسیاری از کالاها و ماشین‌آلات صنعتی به دلیل تحریم‌های بانکی و اقتصادی در گمرک باقی‌مانده‌اند و به دلیل عدم توانایی در پرداخت پول به کشورهای ثالث در ترخیص آن‌ها توانمند نیستیم و این تأثیر تحریم‌ها است اما باید چه کنیم؟ فقط باید نظاره کنیم و هیچ کاری صورت ندهیم؟ یا باید خودمان را تقویت کرده و برای مقابله آماده شویم؟
ارتباط بین تحریم و تولید روستایی
عضو خانه ملت در بیان مثالی از وضعیت امروز کشور گفت: امروز محموله جو موردنیاز کشور که بخشی از آن وارداتی است در بندرها مانده‌است و ما به دلیل عدم توانایی در پرداخت پول به کشور اصلی نمی‌توانیم آن را از کشتی‌ها تحویل بگیریم و لذا دچار مشکل هستیم اما از سوی دیگر وقتی می‌گوییم که امنیت غذایی کشور را باید کشاورزان تامین کنند به‌واقع حرف گزافی نیست نشان آن همین محصول است که ما نتوانسته‌ایم آن را تولید کرده و محتاج دیگران هستیم اگر گندم نیز چنین وضعیتی را داشت امروز کشور با چه مسائلی روبرو بود؟
حسینی شاهرودی با تاکید بر اینکه تامین امنیت غذایی کشور به دست روستائیان، کشاورزان، تعاونی‌های روستایی و تولیدی است، گفت: اما باید بدانیم که درزمینهٔ تعاونی هنوز باید کارهای بسیاری را صورت دهیم تا به نقطه مطلوب برسیم.
وی با تأکید بر اینکه عدم آگاهی از قانون یکی از مسائل و موانع پیش پای تعاونی‌ها است، تأکید کرد: کار تعاونی‌ها در ۳۰ بند تشریح شده است و این مهم نشان‌دهنده وسعت کارایی آنها محسوب می‌شود لذا باید گفت درواقع با تأسیس تعاونی‌ها می‌توانیم در هر حوزه اقتصادی که بخواهیم وارد شده و فعالیت کنیم، پس باید گفت تعاونی‌ها ظرفیت‌های عظیمی برای فعالیت هستند.
وی بابیان اینکه تمام تسهیلاتی که به یک تولیدکننده و سرمایه‌گذار اعطا می‌شود، به یک تعاونی نیز تعلق خواهد گرفت، گفت: از این منظر تعاونی‌ها دارای ظرفیت‌های عظیمی هستند که باید آن‌ها را در اختیار گرفت تا به اقتصاد جوامع به‌خصوص روستایی سروسامانی داد.
تعاونی‌ها مشمول تسهیلات می‌شوند
نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی همچنین ادامه داد: تعاونی‌های فعال بومی در اولویت دریافت تسهیلات اشتغال روستایی هستند تا اشخاصی که از بیرون روستاها برای سرمایه‌گذاری و منافع اقتصادی ورود می‌کنند، چراکه تعاونی‌ها دارای سازوکار و همچنین عضویت مردم هستند اما سؤال اساسی اینجا است که تعاونی‌های شهرستان شاهرود و میامی چقدر تاکنون از این وام‌ها بهره برده‌اند؟
حسینی شاهرودی برخی مشکلات را ناشی از نآگاهی فعالان تعاونی در شاهرود و میامی دانست و افزود: یکی از مراکزی که می‌تواند به ارتقای تولید درزمینهٔ تعاونی‌های روستایی و هدفمند ساختن فعالیت‌ها مؤثر باشد، وجود مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان است که خوشبختانه این مرکز در شاهرود استقرار دارد تا کمترین فاصله ممکن توسط کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی برای دسترسی به آن طی شود.
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: با وجود این مزیت‌ها باید پرسید که کشاورزان و تعاونی‌های ما چقدر تاکنون از ظرفیت‌های این مرکز بهره برده‌اند؟ چقدر توانسته‌اند کشاورزی نوین را وارد چرخه اقتصادی کنند؟ سالانه میلیون‌ها تومان هزینه تحقیقات کشاورزی می‌شود و از سوی دیگر سالانه میلیاردها تومان خسارات سرمازدگی باغ‌ها است اما آیا تاکنون بین این دو حوزه ارتباطی مطلوبی برقرارشده است؟

(یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷) ۱۵:۲۴
جعفری مقدم
۱۴۰۲/۰۱/۱۸
5
0
0

باسلام وتبریک سال نو به مدافعان معیشتی سبدغذایی از توجه تان به امور زراعی پاییزه متشکرم خواهشمندم الگوی کشت پاییزه د راستای تأمین آذوقه دام بومی هدایت بفرمایید ازانتقال آب های کشاورزی به خارج از آبخور پروانه حفر جلوگیری بفرمایید رعایت تجمیع صحرابندی وحدنصاب فنی اقتصادی سطح زیر الزامی کنید


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها