یکشنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۷ / ۱۲:۰۳
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۸۲۵۲۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار برنج موفق عمل نکرد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیازی به واردات برنج تا یک سال آینده نداریم،گفت: بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی برای واردات برنج در واقع ضد تولید داخلی و ضد اقتصاد مقاومتی بود.

علی محمد شاعری اظهار کرد: در حال حاضر نیاز مصرفی سالانه برنج ایران حدود سه میلیون تن است که دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن در داخل کشور تولید می‌شود و ۸۰۰ هزار تن باقی مانده نیاز مصرفی را باید وارد کنیم.
وی با اشاره به اینکه در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ حدود یک میلیون تن برنج وارد کشور شد با این احتساب بیش از سه میلیون تن برنج در بازار داخلی و انبارهای کشور وجود دارد، تصریح کرد: پس نیاز مصرفی برنج ایران تا یک سال آینده تامین شده است و ضرورتی نداشت که وزارت جهاد کشاورزی بخشنامه واردات برنج را صادر کند تا مجددا واردات برنج آزاد شود.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس  با بیان اینکه برنج‌های خارجی وارداتی عمدتا بی کیفیت و جزء کالاهای بنجل هستند که به تولید داخلی ضربه می زند، خاطرنشان کرد: همچنین  این واردات اشتغال وابسته به برنج را در داخل کشور کاهش داده و انگیزه کشت و کار را از کشاورزان می گیرد و آنها را مایوس می کند.
شاعری با بیان اینکه بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی برای واردات برنج در واقع ضد تولید داخلی و ضد اقتصاد مقاومتی بود، یادآور شد: اقدام وزارت جهاد کشاورزی برای صدور مجوز واردات برنج تحت تاثیر جوسازی‌های برخی دلالان بوده است.
وی با بیان اینکه برای کنترل قیمت برنج در داخل کشور راه حل ما نباید به سمت واردات برنج‌های بی کیفیت باشد، تصریح کرد: حتما باید شبکه‌های توزیع مناسب را در داخل کشور با همکاری تشکل‌ها، تعاونی‌ها، بخش خصوصی و سازمان تعاون روستایی ایجاد کنیم تا تولید داخل با یک میلیون تن برنج وارداتی به صورت مناسب و به میزان کافی در اختیار مردم قرار بگیرد.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: با نظارت وزارت جهاد کشاورزی، تعزیرات، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و سایر بخش‌های نظارتی دولت باید قیمت برنج کنترل و به میزان کافی عرضه شود.
شاعری گفت: راهکار کاهش و تثبیت قیمت برنج  کنترل بازار به گونه‌ای که از احتکار برنج‌های وارداتی و تولید داخلی جلوگیری شود است، باید تمام انبارها به خوبی شناسایی شده و اجازه دهند برنج به میزان کافی و با قیمت واقعی عرضه و در شبکه توزیع قرار گیرد تا قیمت را متعادل کند.
وی با بیان اینکه دولت نباید اجازه دهد برنج‌های خارجی؛ بازار ایران را اشباع کند، خاطرنشان کرد: از آنجایی که نظارت دقیقی روی کیفیت برنج‌های وارداتی صورت نمی گیرد ممکن است این محصولات سلامت و بهداشت جامعه را به خطر بیندازد چراکه نمی‌دانیم تغییر ژنتیک یافته و دستکاری شده هستند یا نه و با چه سموم و کودی تولید و در چه خاک و اراضی زراعت و تولید شدند.
شاعری با بیان اینکه برای حمایت از تولید ملی مکلف هستیم بازار ایران را به نفع تولید داخلی سوق دهیم، افزود: در حال حاضر سرانه مصرف برنج هر ایرانی سالانه ۳۸ کیلوگرم است که به مراتب بیشتر از سرانه مصرف در کشورهای مختلف جهان است، در کشورهای اروپایی سرانه مصرف هر فرد سالانه ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم است و سرانه مصرف غلات در ایران بسیار بالا است و باید سبد مصرف غذایی ایرانی ها اصلاح شود.
نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد سطح زیرکشت شالیزارهای شمال کشور به برنج‌های پرمحصول و ۷۰ درصد مساحت شالیزارها به ارقام محلی اختصاص داده شده است که نسبت خوبی نیست، اظهارکرد: در حالی که به راحتی می‌توانیم حداقل ۵۰ درصد از اراضی شالیزاری شمال کشور را به ارقام پرمحصول اختصاص دهیم که البته وزارت جهاد کشاورزی باید با بسته‌های حمایتی و مشوق‌هایی که برای تولیدکنندگان برنج تعیین می‌کند کشاورزان را به تولید ارقام پرمحصول برنج تشویق کند، با توجه به اینکه در حال حاضر ۷۵ درصد نیاز مصرفی برنج ایران در داخل تولید می‌شود به راحتی می توانیم به خودکفایی برنج دست یابیم.
شاعری یادآور شد: ذخایر استراتژیک همیشه به اندازه کافی وجود دارد و تا یک سال آینده نیازی به واردات برنج نداریم اما دولت هر ساله بخشنامه های مختلفی را صادر می کند و می گوید از امروز واردات برنج آزاد است و همین بخشنامه‌هایی که بدون بررسی کارشناسی صادر می شود بازار داخلی را متلاطم و به رکود می کشاند.
وی افزود: از آنجایی که وزارت جهاد کشاورزی نتوانست شبکه توزیع مناسب برنج در داخل کشور ایجاد کند و در تنظیم بازار برنج موفق عمل نکرده به همین دلیل قیمت برنج افزایش یافته است.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خاطرنشان کرد: اگر شبکه توزیع مناسب ایجاد می‌شد قطعا مردم دسترسی به برنج تولید داخلی داشتند و برنج های وارداتی که در ۶ ماهه نخست سال جاری وارد کشور شده را می توانستند در این شبکه توزیع کنند.
وی با بیان اینکه دولت در بازار نظارت لازم را ندارد و به دلیل کمبود عرضه برنج داخلی و خارجی در بازار افزایش قیمت برنج رخ داده است،گفت: البته قیمت سایر نهاده‌ها و هزینه تولید و قیمت تمام شده محصول برنج و هزینه کارگری و هزینه نهاده های کشاورزی و ماشین آلات، سایر هزینه های کاشت و داشت و برداشت برنج امسال به صورت بی رویه افزایش یافت همه این موارد در افزایش قیمت برنج تاثیرگذار بود و سوء مدیریت وزارت جهاد کشاورزی بر تنظیم بازار مزید بر علت شده است.

(یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷) ۱۲:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها