شنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۷ / ۰۸:۳۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۲۴۸۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

رشد ۳۰ درصدی صادرات آبزیان در سال جاری/ افزایش قیمت ماهی ارتباطی به تولید ندارد

یک مقام مسئول گفت: بنابرآمار هشت ماهه گمرک، میزان صادرات آبزیان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد رشد داشته است.

حسن صالحی رئیس سازمان شیلات ، درباره آخرین وضعیت صادرات آبزیان اظهار کرد: بنابر آمار هشت ماهه گمرک، صادرات آبزیان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد و در برخی اقلام اعم از میگو ۵۰ درصد رشد داشته است.
 
وی افزایش تقاضا در بازار‌های هدف را عامل اصلی رشد صادرات آبزیان اعلام کرد و افزود: صادرات محصولات شیلات به بازار‌های هدف کشور‌های همسایه حوزه شمال اوراسیا، آسیای میانه، روسیه فدراتیو، قفقاز و در جنوب به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، عراق و قطر در سال جاری رشد چشمگیری داشته است.
 
صالحی از صادرات محصولات شیلاتی برای نخستین بار به کشور‌های حوزه بالکان خبر داد و گفت: با توجه به تقاضا برای خرید محصولات شیلاتی از کشور‌های حوزه بالکان برای نخستین بار مذاکرات خود را آغاز کرده ایم.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشور‌های حوزه اروپا از قدیم مشتری محصولات شیلاتی ایران بودند، بیان کرد: امسال صادرات آبزیان به کشور‌های آسیای جنوب شرقی هنگ کنگ، چین، کره، تایوان، مالزی، تایلند و ویتنام رشد چشمگیری داشته است.
 
وی با اشاره به دلایل افزایش قیمت ماهی در بازار گفت: در سه الی چهار سال اخیر، نه تنها رشد چندانی در آبزیان نداشتیم بلکه در برخی موارد همچون کپور ماهیان و قزل آلا کاهش قیمت داشتیم که این امر در کنار افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی نهاده‌های تولید همچون هزینه‌های حمل و نقل، فرآوری، سبد‌های بسته بندی، قوطی و سایر مکمل‌های خوراک آبزیان و نوسان نرخ ارز موجب شده تا قیمت ماهی نسبت به سال گذشته در بازار افزایش یابد.
 
رئیس سازمان شیلات با تکذیب این موضوع که گرانی‌های اخیر ارتباطی به کمبود تولید ندارد، بیان کرد: با توجه به وضعیت مساعد بارندگی شاهد رشد تولید آبزیان خواهیم بود و موضوع کمبود تولید به هیچ عنوان صحت ندارد. ناگفته نماند که برخی تولیدکنندگان نمونه به سبب استفاده از سیستم‌های هواده، سیستم‌های گردش آب و تزریق اکسیژن مایع به بخش میزان قابل توجهی آبزی در مزارع خود تولید کردند.
 
وی ادامه داد: علی رغم خشکسالی و کم آبی سال گذشته تولید محصولات شیلات به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن می‌رسد که از این میزان سهم صید ۷۲۴ هزارتن و آبزی پروری ۴۸۰ هزارتن بوده است.
 
رئیس سازمان شیلات در پایان تصریح کرد: بخش شیلات و آبزی پروری از جمله بخش‌هایی است که تراز تجاری آن مثبت بوده و در سال میزان واردات آن به کمتر از ۸۰ میلیون دلار می‌رسد.
(شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷) ۰۸:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها