چهارشنبه / ۱۲ دی ۱۳۹۷ / ۱۰:۲۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۲۴۰۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

افزایش تولید محصولات کشاورزی راهکار دور زدن تحریم ها

یک مقام مسئول گفت: با توجه به پتانسیل های بالای بخش کشاورزی، افزایش تولید تنها راه دور زدن تحریم ها است.

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه تحولات  زیربنای صادرات محصولات کشاورزی با گذشته قابل قیاس نیست، اظهار کرد: در دهه ۵۰ از بیش از ۱۷ کشور دنیا میوه وارد بازار عمده فروشی می شد که خوشبختانه هم اکنون در بسیاری از محصولات میوه و تره بار صادرکننده هستیم.

وی افزود: اگرچه در شرایط کنونی در برخی محصولات وارد کننده هستیم، اما حدود ۴ تا ۵ میلیارد دلار درآمد ارزی از محل صادرات محصول میوه و تره بار در طول سال داریم.

نورانی ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان فائو، جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تامین مواد غذایی مورد نیاز خود قادر به تامین محصولات مورد نیاز کشورهای حاشیه خلیج فارس است که این امر بیانگر توانمندی های بالقوه کشور ماست.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی با انتقاد از این مسئله که سالانه ۳۰ تا ۳۵ درصد مواد غذایی در بخش کشاورزی از بین می روند، بیان کرد: با توجه به بحران آب و خشکسالی های اخیر این امر بسیار نگران کننده است چراکه این میزان ضایعات می تواند غذای ۹ میلیون نفر را تامین کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پتانسیل‌های بالایی در نقاط مختلف کشور وجود دارند، افزود: از ۱۳ اقلیم مختلف محصولات کشاورزی در دنیا، ۱۱ اقلیم در ایران قرار دارد که با مدیریت آب و مبارزه با خشکسالی و همچنین استفاده از تکنولوژی و ماشین آلات روز دنیا می‌توان شاهد پیشرفت های چشمگیری در بخش بود.

وی با اشاره به اینکه تحریم های فعلی باید به فرصت تبدیل شود، اظهار کرد: با توجه به پتانسیل های بالای بخش کشاورزی در صورت تولید و قیمت گذاری مناسب محصولات، دیگر نیازی به واردات نخواهیم داشت. ناگفته نماند که دور زدن تحریم ها تنها با افزایش تولید در بخش میسر است.

نورانی در پایان با انتقاد از ممنوعیت یک شبه صادرات تصریح کرد: با توجه به آنکه بازارهای صادراتی یک شبه به دست نیامده که یک شبه از دست رود، از این رو انتظار می رود که مسئولان ذی ربط تصمیمات صادرات و وارداتی خود را برای سال ۹۸  اعلام کنند تا صادرکننده و واردکننده بتواند تصمیمات لازم را اتخاذ کنند چرا که تصمیات خلق الساعه منجر به از دست دادن بازارهای هدف و ایجاد التهاب در بازار داخل خواهد شد.

(چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷) ۱۰:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها