سه شنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۷ / ۲۱:۳۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۲۳۹۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کشت فراسرزمینی تحت شرایطی قابل قبول است/ کشت محصولات استراتژیک نباید صد درصد فراسرزمینی باشد

یک مقام مسئول گفت: کشت فراسرزمینی در خصوص محصولات آب بر تنها به شرط ورود محصولات به داخل کشور قابل قبول است.

مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ، کشت فراسرزمینی را در خصوص محصولات آب بر منوط به برخی شرایط قابل قبول دانست و گفت: کشت فراسرزمینی در خصوص محصولات آب بری که امکان تولید آن با افزایش تکنولوژی و مدرنیزاسیون وجود ندارد، به شرط ورود  محصولات به داخل کشور می تواند قابل قبول باشد.
 
وی افزود: در شرایط خاص کنونی که در صحنه بین الملل در معرض تهدیدهای ابر قدرت ها هستیم، تولید برخی محصولات استراتژیک همچون گندم را که از منظر امنیت ملی برای کشور اهمیت دارد، به سبب آب بر بودن‌ نمی توان به طور صد در صد قطع کرد و همواره لازم است که خوداتکایی در این محصولات ادامه داشته باشد.
 
اسدی ادامه داد: کشت فراسرزمینی حتما در کشورهایی باید صورت گیرد که واردکردن محصولات تولیدی به کشور بدون مشکل صورت گیرد و به گونه ای نباشد که تحت برخی قوانین نتوانیم محصولات تولیدی خود را وارد ایران کنیم، همانگونه که کشور آمریکا به طور ناجوانمردانه ای از تمامی ابزارها برای اعمال علیه جمهوری اسلامی ایران‌ استفاده کند.

کشاورزی سنتی در بحران کم آبی!/دولت هنوز الگوی کِشت مناسبی در اختیار کشاورزان قرار نداده است
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه کشت فراسرزمینی به عنوان یک روش کمکی قابل توجیه است، افزود: با توجه به آنکه حفظ اشتغال درون کشور اهمیت بالایی دارد، از این رو کشت فراسرزمینی نه به عنوان یک روش صد درصد جایگزین بلکه به عنوان یک روش کمکی قابل توجیه است چرا که امروزه اقتصاد تمامی شهرها به جز بنادر و شهرهای توریستی به اقتصاد کشاورزی وابسته است به طوریکه اگر کشاورزی در اطراف این شهرها انجام نشود، ثروتی تولید نمی شود که سایر صنوف بتوانند‌در آنجا درآمد داشته باشند.
 
وی با انتقاد از این مسئله که بخش کشاورزی به سبب ضعف و ناتوانی مورد بی توجهی تمامی دولت ها بوده است اظهار کرد: بنده معتقدم نتیجه این بی توجهی ها موجب شده تا هم اکنون کشاورزی سنتی و ماقبل سنتی در کشور حاکم باشد.
 
به گفته عضو شورای مرکزی خانه کشاورز علی رغم منابع ارزشمند آب، اما تولید مناسبی در بخش کشاورزی به سبب دور بودن از تکنولوژی و بذور مدرن و نبود سرمایه لازم نداریم.
 
اسدی در پایان با اشاره به اینکه کشاورزی معیشتی کماکان در کشور حاکم است، افزود: این فاجعه تا حدی است که در برخی موارد علی رغم مصرف منابع ارزشمند آب، کشاورز به دلیل افت شدید محصول تنها قادر به تامین یک فصل از هزینه خانوار خود است که از دولتمردان انتظار می رود برای جلوگیری از هدر رفت منابع آب توجه جدی به زیرساخت های صادرات صنایع تبدیلی و تکمیلی داشته باشند.
(سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷) ۲۱:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها