سه شنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۷ / ۰۸:۵۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۲۳۷۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بازار طلای سرخ به ثبات رسید/رشد ۴۶ درصدی صادرات در هشت ماهه سال

نایب رئیس شورای ملی زعفران از ثبات نرخ طلای سرخ طی ده روز گذشته در بازار خبر داد.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران از ثبات نرخ طلای سرخ ایرانی طی ده روز اخیر در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران ۵ میلیون و ۷۰۰ و حداکثر ۱۰ میلیون تومان است.
وی با اشاره به اینکه بازار زعفران در رکود به سر می‌برد، افزود: باتوجه به آنکه زعفران جزو اقلام اساسی خانوار به شمار نمی‌رود، از این رو تقاضای چندانی برای خرید در بازار وجود ندارد.
میری درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران بیان کرد: بنابر آمار هشت ماهه گمرک، ۱۵۲ تن زعفران با ارزش بالغ بر ۲۴۰ میلیون دلار به بازار‌های هدف صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۴۰ درصد و ارزشی ۴۶ درصد رشد داشته است.
نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه معضل بازگشت ارز به کشور تا حدودی مرتفع شده است، اظهار کرد: با توجه به پیگیری اتحادیه انتظار می‌رود که بازگشت ارز به کشور به گونه‌ای مدیریت شود تا امکان صادرات برای صادرکننده فراهم باشد.
به گفته وی، مشکلات پیمان سپاری ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما موجب شد تا بسیاری از صادرکنندگان به استفاده از کارت‌های یکبار مصرف روی آورند، درحالیکه با رفع این مشکلات به طور کامل صادرکنندگان با استفاده از کارت‌های خود از طرق رسمی اقدام به صادرات می‌کنند.
میری با اشاره به اینکه میزان تولید زعفران با چهل سال اخیر قابل مقایسه نیست، بیان کرد: اگرچه آمار دقیقی در خصوص میزان تولید از قبل از انقلاب در دسترس نیست، اما برآورد‌ها حاکی از آن است که تولید زعفران در سال‌های قبل از انقلاب ۲۵ تن بوده درحالیکه هم اکنون با رشد چند برابری به ۴۰۰ تن رسیده است.
نایب رئیس شورای ملی زعفران در پایان جهش چشمگیر صادرات طلای سرخ ایرانی را یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های انقلاب در خصوص کالا‌های توسعه صادرات غیر نفتی برشمرد و گفت: براساس برآورد‌ها صادرات زعفران در سال‌های قبل از انقلاب ۱۰ تا ۱۲ تن بوده در حالیکه هم اکنون با احتساب صادرات چمدانی به ۳۰۰ تن رسیده است.

(سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷) ۰۸:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها