یکشنبه / ۹ دی ۱۳۹۷ / ۰۹:۱۰
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۸۲۳۰۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

خرید توافقی برنج بهترین اهرم تنظیم بازار/بازار برنج ایرانی در رکود به سر می برد

نایب رئیس انجمن برنج خرید توافقی برنج در اوج برداشت محصول رابهترین اهرم تنظیم بازار داخل اعلام کرد.

علی اکبریان نایب رئیس انجمن‌ برنج ، خرید توافقی برنج در اوج فصل برداشت را بهترین اهرم تنظیم‌ بازار داخل اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه موضوع برنج ملی است، بنابراین اگر مسئولان همین دیدگاه را داشته باشند به سهولت می توانند بازار را تنظیم کنند.
 
وی افزود: اگر مسئولان دولتی در اوج فصل برداشت از برنج کاران خرید توافقی محصول را داشته باشند، دیگر خبری از نوسان قیمت و سودجویی دلالان در بازار نیست.
 
اکبریان با اشاره به اینکه خرید تضمینی برنج با قیمت های فعلی به معنای نخریدن‌ است، بیان کرد: در لیست خرید تضمینی برنج ارقامی قیمت گذاری شده که کشت آنها سالهاست که منسوخ شده است بنابراین خرید توافقی بهترین اهرم تنظیم بازار برنج داخلی به شمار‌می رود، همانگونه که دولت یازدهم برای اولین بار در سال ۹۲، طارم محلی را خرید توافقی کرد و تا سال بعد قیمت این‌ارقام تفاوتی نداشت.
 
کاهش ۵ درصدی واردات برنج در سال جاری/عرضه برنج خارجی بالاتر از ۸ هزار تومان، گران فروشی است
 
نایب رئیس انجمن برنج سرانه کنونی مصرف برنج به ازای هر نفر را ۳۶ تا ۳۷ کیلو اعلام کرد و گفت: با توجه به جمعیت کنونی، سالانه‌۳ میلیون تن برنج در کشور مورد استفاده قرار می گیرد که بنابر آمار وزارت جهاد کشاورزی سالانه با احتساب کشت رتون ۲ میلیون و‌۳۰۰ هزارتن برنج تولید می شود که با احتساب ذخایر استراتژیک حداکثر ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزارتن برنج باید وارد کشور شود.
 
وی ادامه داد: اگرچه وزارت جهاد کشاورزی به سبب حمایت از تولید داخل در فصل برداشت واردات برنج را ممنوع اعلام کرده است، اما به اعتقاد بنده زمان واردات مهم‌نیست و تنها مقدار واردات بیش از حد نیاز می تواند به تولید داخل ضربه بزند.
 
اکبریان در پایان با اشاره به اینکه بازار برنج ایرانی در استان های شمالی در رکود به سر می برد، تصریح کرد: هم اکنون بهترین نوع برنج طارم در شمال ۱۲ هزار تومان است، در حالیکه در بازار تهران به سبب کمبود نظارت دستگاه های ذی ربط اختلاف قیمت در بازار شمال تا جنوب چشمگیر است.
(یکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷) ۰۹:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها