چهارشنبه / ۵ دی ۱۳۹۷ / ۲۱:۳۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۲۲۱۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

«توسعه فعالیت صیادی» راه شکوفایی سیستان و بلوچستان است

وزیر راه و شهرسازی در سومین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان، تنها را شکوفایی اقتصادی این استان را «توسعه فعالیت های صیادی و دریایی» اعلام کرد.

این جلسه عصر امروز (چهارشنبه) به این دلیل در محل وزارتخانه برگزار شد که محمد اسلامی جانشین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان است.
اسلامی در این جلسه افزود: توجه به محرک های اقتصادی استان می تواند بسیاری از مشکلات اشتغالزایی را رفع کند. درواقع با افزایش درآمدهای مردم استان سیستان و بلوچستان، شاهد رونق معیشت مردم این منطقه خواهیم بود.
وی، حجم اقتصادی سالیانه این استان را هفت هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با توسعه صنایع شیلات و تبدیلی و توسعه اسکله های چند منظوره، این حجم اقتصادی می توانند سالیانه به 70 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.
اسلامی افزود: دولت از هرگونه فعالیت های صیادی در این استان حمایت می کند زیرا توسعه صیادی نجات دهنده بخش بزرگی از فعالیت های اقتصادی سیستان و بلوچستان است.
وی ادامه داد: تامین آب شرب مناسب مردم در این استان برای ما اهمیت زیادی دارد؛ باید برای تامین آب استان و تکمیل پروژه های نیمه تمام آن فکر اساسی ‌داشته باشیم.
** شناسایی 16 محرک اقتصادی برای توسعه استان
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه برای توسعه اقتصادی این استان 16 محرک اقتصادی شناسایی شده است گفت: توسعه سواحل مکران و اجرای طرح‌های مصوب آن می‌تواند اقتصاد استان سیستان و بلوچستان را متحول کند؛ ضمن آنکه توسعه کشت های گلخانه ای و تولید میوه های گرمسیری، تحولات بزرگی را در این استان به وجود می آورد.
اسلامی بر طراحی نقشه راه مناسب برای توسعه استان تاکید کرد و افزود: این نقشه راه به اجرای طرح های اشتغالزایی در این منطقه محروم منجر خواهد شد تا شاهد بهبود معیشت مردم منطقه باشیم.
اسلامی یادآورشد: تغییرات اقلیمی و ناپایداری ها مسائل و مشکلات زیادی را در این استان به وجود آورده در حالی که شاهد ظرفیت‌های خوبی برای توسعه بعضی از صنایع و محصولات کشاورزی در این استان هستیم.
وزیر راه وشهرسازی، توسعه گردشگری را یکی دیگر از محرک های اشتغالزایی در استان سیستان و بلوچستان برشمرد و گفت: استفاده از ظرفیت ها و اجرای طرح‌های مصوب در برنامه ششم توسعه می ‌تواند اقتصاد این استان را متحول کند.
وی همچنین بر تامین آب شرب و آب شیرین مردم استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد و گفت: به جای ساخت سدهای بزرگ و صرف هزینه‌های زیاد می‌توانیم با احداث سدهای کوچک و آبخیزداری، بخشی از آب مورد نیاز مردم این استان را تامین کنیم.
اسلامی، بر محرومیت زدایی در استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد و افزود: با توجه به ظرفیت های موجود در استان در نظر داریم نمایشگاهی در تهران برای جذب سرمایه گذاران اقتصادی برگزار کنیم.
در این جلسه با حضور استاندار و نماینده، ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان و جمعی از مسئولان استان، آخرین اقدامات دستگاه‌های اجرایی و هماهنگی امور با بخش‌های مختلف وزارتخانه بررسی شد.
** مشکلات حاد استاد در بخش آب
استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه گفت: متاسفانه استان از نظر اقلیمی در شرایطی بدی قرار دارد و به علت کمبود منابع آب در استان، آبرسانی در بخشی از این استان تانکر انجام می شود.
احمد علی موهبتی یادآورشد: رود هیرمند از 2 سال پیش آب ندارد و انتقال آب از دریای عمان برای مصرف و استفاده صنایع می تواند در توسعه اقتصادی استان تاثیرگذار باشد.
وی گازرسانی به همه مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان را ضروری دانست و گفت: لوله اصلی گاز وارد استان شده اما مشکلات مالی، مانع گازرسانی در برخی از شهرها از جمله بخشی از زاهدان و ایرانشهر شده و مناقصه های رسیدن گاز به زابل نیز در دستور کار قرار گرفته است.
** فرصت سوزی توسعه شیلات بدلیل انتظار صدور مجوز از تهران
نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان نیز در این جلسه گفت: طولانی ترین مرز آبی کشور به استان سیستان و بلوچستان تعلق دارد اما برای استفاده از این ظرفیت بزرگ و توسعه صیادی به خصوص یاید در قفس باید منتظر مجوزهای تهران باشیم و این فرص های ما را از بین برده است.
آیت الله «عباسعلی سلیمانی» ادامه داد: بیش از 11 درصد خاک ایران به استان سیستان و بلوچستان تعلق دارد اما از معادن این استان حتی 2 درصد نیز استفاده نمی شود در حالی که تاکنون در کشور بین 2 تا 4 درصد از معادن استفاده شده است.
وی با بیان اینکه استان استعدادهای زیادی دارد که به خوبی استفاده نشده است، گفت: به نظر می رسد برای توسعه بخش های مختلف اقتصادی استان تشکیل گروه های خاص ضروری است تا توسعه در چابهار، فرصت های مرزی، کشاورزی و معادن آن را بیشتر بررسی کند.
سلیمانی با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان ثروتمند بالقوه و محروم بالفعل است گفت: در صورتی که قرار است در استان کاری انجام شود باید از نیروهای متخصص استان استفاده شود و هرگونه مجوزها نیز باید در استان صادر شود.
** زندگی در استان وابسته به آب
نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: دغدغه اصلی مردم استان رفع خشکسالی و تامین آب مورد نیاز سیستان و بلوچستان است و زندگی جمعیت آن به آب وابسته است.
«علیم یارمحمدی» افزود: در زمینه صنایع فعالیت آنچنانی را شاهد نیستیم و کشاورزان نیز در مناطق مختلف استان قطع امید کرده اند زیرا تاکنون هیچ بارندگی نداشته و مسایل امنیتی نیز سبب مسدود شدن مرز شده است.
به گفته وی، نبود اسناد هویتی مردم یکی دیگر از مشکلات مردم استان است؛ ضمن آنکه هییچگونه مراودات مرزی با کشور همسایه در این استان وجود ندارد تا مردم از آن بهره ببرند، لذا چاره اندیشی برای معیشت مردم استان ضروری است.
به گفته وی،سرانه درآمد 200 هزار تومانی مردم این استان یک پانزدهم مشهد و یک بیستم مردم تهران است.
** ضرورت اختصاص یارانه نان به استان
«عبدالغفور ایرانژاد» نماینده مردم چابهار، کنارک، نیک شهر و قصرقند نیز در این جلسه به ضرورت کمک به معیشت مردم استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: تامین آب شرب برای مناطق مختلف استان ضروری است و در ماه های اخیر شاهد مهاجرت شماری از مردم مناطق مختلف به چابهار هستیم.
وی افزود: سال گذشته درخواست 700 میلیارد تومان منابع مالی کردیم اما فقط 100 میلیارد تومان اختصاص یافت؛ این نشان می دهد که دولت باید به مقام های محلی اختیارات بیشتری بدهد.
این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: با خشک شدن رودخانه ها زندگی مردم استان مشکلات زیادی را تجربه کرده است؛ از این رو اقتصاد مقاومتی باید به کمک مردم استان بیاید؛ امیدواریم اختصاص یارانه نان برای مردم این استان در دستور کار قرار گیرد.

(چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷) ۲۱:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها