چهارشنبه / ۵ دی ۱۳۹۷ / ۲۱:۱۸
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۸۲۲۱۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس فراورده های روغنی

حذف روغن زیتون از گروه یک واردات زنگ خطری برای کاهش سرانه مصرف

یک فعال تولید روغن زیتون گفت: حذف روغن زیتون از گروه یک کالای واردات موجب شده تا سرانه مصرف محصول به سبب افزایش قیمت در بازار کاهش یابد.

نادر جلالت عضو سابق شورای ملی زیتون با انتقاد از حذف روغن زیتون از گروه یک کالا‌های وارداتی، اظهار کرد: براساس پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر حمایت از تولید داخل، واردات روغن زیتون از گروه کالای یک خارج شد. ناگفته نماند که وزارت صمت قبل از پیشنهاد وزارت جهاد این موضوع را تایید کرده بود.
وی افزود: بنده معتقدم که بنابر برنامه قبلی واردات روغن زیتون باید جزو گروه کالای یک قرار می‌گرفت و تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد تولید داخل با نرخ‌های بالاتر از باغداران خریداری می‌شد چرا که این امر در مصرف روغن زیتون در سطح جامعه و کمک به تولید داخل تاثیر بسزایی داشت.
جلالت با اشاره به اینکه تمامی کشور‌ها به روغن زیتون یارانه اختصاص می‌دهند، بیان کرد: این درحالی است که در ایران به روغن‌های پالم و متفرقه ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص می‌گیرد و در مقابل به واردات روغن زیتون ارز نیمایی اختصاص می‌یابد.
این فعال تولید روغن زیتون ادامه داد: با توجه به آنکه ارز دولتی به واردات روغن زیتون اختصاص نمی‌یابد، از این رو انتظار می‌رود که تعرفه ۲۶ تا ۲۷ درصدی واردات حذف شود تا روغن زیتون از سفره خانوار حذف نشود.
وی با انتقاد از قیمت بالای روغن زیتون در فروشگاه‌ها اظهار کرد: تعرفه بالای واردات و حذف واردات روغن زیتون از گروه کالای یک موجب شده تا هر شیشه روغن زیتون با نرخ بالای ۹۰ هزارتومان در فروشگاه‌ها عرضه شود که به سبب کاهش قدرت خرید خانوار، خرید با نرخ‌های فعلی میسر نیست.
عضو سابق شورای ملی زیتون سرانه مصرف روغن زیتون در دنیا را ۵۰۰ گرم اعلام کرد و گفت: اگرچه سرانه مصرف روغن زیتون در برخی کشور‌ها همچون یونان ۲۴ کیلو، ایتالیا ۱۸ کیلو و اسپانیا ۱۴ کیلو است، اما در ایران این رقم تنها ۲۰۰ تا ۲۲۰ گرم بوده که حذف واردات روغن زیتون از گروه کالا‌های یک منجر به کاهش روز افزون سرانه مصرف روغن زیتون و نابودی سلامت آحاد جامعه خواهد شد.
جلالت در پایان با اشاره به اینکه ۳۰ میلیون دلار ارز به واردات سیگار، توتون و تنباکو از آمریکا اختصاص یافته است، تصریح کرد: علی رغم آنکه واردات روغن زیتون از گروه یک واردات خارج شد، اما متاسفانه محصولاتی همچون سیگار، توتون و تنباکو سرطان زا با ارز دولتی وارد می‌شود چرا که در گروه کالای یک وارداتی قرار دارند.

(چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷) ۲۱:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها