دوشنبه / ۳ دی ۱۳۹۷ / ۰۹:۲۴
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۸۲۱۴۹
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

دست به دست شدن توپ گرانی مرغ!/ وعده ارزانی در هفته آینده

در حالیکه براساس اعلام اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، قیمت گوشت مرغ به کیلویی ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است و رییس این اتحادیه سودجویی مرغداران را عامل این گرانی می‌داند، رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی این مسئله را تکذیب و می‌گوید که فروشندگان گوشت مرغ در میدان بهمن بر سر گرانی این محصول پروتئینی با هم رقابت می‌کنند و مردم از آنها نخرند تا ارزان شود.

گوشت مرغ در هفته‌های گذشته با افزایش قیمت و نوسانات عجیب و غریبی مواجه شد و براساس اعلام اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی به کیلویی ۱۴ هزار ۳۰۰ تومان در بازار امروز رسید، البته مهدی یوسف خانی - رییس این اتحادیه - در اظهاراتی عامل این گرانی را سودجویی تولیدکنندگان گوشت مرغ دانسته و با بیان اینکه امروز مرغ زنده ۹۵۰۰ تا ۹۸۰۰ تومان عرضه شده است، گفت که علت افزایش بی‌سابقه قیمت مرغ، کاهش تولید و سودجویی تولیدکنندگان مرغ زنده از شرایط فعلی است و هیچ نظارتی بر روند عرضه مرغ زنده وجود ندارد.
 
این اظهارات در حالی مطرح شد که در مقابل محمد یوسفی - رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی - این موضوع را تکذیب و به ایسنا گفت: مرغداران هیچگاه دنبال سودجویی نبوده و نیستند و با توجه به افزایش هزینه‌های تولیدشان هر کیلوگرم گوشت مرغ زنده را ۸۰۰۰ تا ۸۵۰۰ تومان عرضه می‌کنند و با توجه به در نظر گرفتن این نرخ، قیمت منطقی هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان است.
 
وی افزود: عامل این افزایش قیمت‌های ناگهانی، سودجویی و رقابت برخی عرضه‌کنندگان این محصول در میدان بهمن تهران بر سر گرانی است اما به مردم توصیه می‌کنیم که این محصول را از فروشندگان نخرند و به مراکزی که شرکت پشتیبانی امور دام مشخص کرده و مرغ منجمد آماده طبخ را کیلویی ۸۹۰۰ تومان می‌فروشند، مراجعه کنند چرا که در این صورت و با کاهش تقاضا، فروشندگان نیز مجبور می‌شوند قیمت‌شان را پایین‌تر بیاورند.
 
رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی ادامه داد: صدها عامل و پارامتر در تعیین قیمت گوشت مرغ همچون نهاده‌های تولید، حمل و نقل، جوجه یک روزه، هزینه‌های کارگری، هزینه‌های انرژی و غیره تاثیرگذار هستند و همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا یک کیلوگرم گوشت مرغ تولید شود. البته در برخی از این عوامل تولید، نرخ ارز کمترین تاثیر را دارد یا اساسا تاثیری ندارد اما همه آنها با افزایش قیمت مواجه شده و بعضا چند برابر شده‌اند.
 
یوسفی با اشاره به اینکه شرایط و هزینه‌های تولید گوشت مرغ از دو سال گذشته که نهاده‌های تولید برای مرغداران با ارز ۱۲۲۶ تومانی وارد و تامین می‌شد تا امروز که به ۴۲۰۰ تومان رسیده، به کلی تغییر کرده است، گفت: از هفته آینده قیمت گوشت مرغ متعادل‌تر می‌شود و دیگر شاهد افزایش قیمت‌های ناگهانی و یک شبه در بازار نخواهیم بود.
 
اظهارات روسای دو اتحادیه مرتبط با تولید و توزیع گوشت مرغ و دست به دست شدن توپ گرانی مرغ بین آنها در حالی است که در این بین مصرف‌کنندگان از گرانی این محصول آسیب می‌بینند و از سازمان‌های نظارتی نیز خبری نیست.
(دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷) ۰۹:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها