یکشنبه / ۲ دی ۱۳۹۷ / ۰۹:۱۵
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۸۲۱۲۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
مهر
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

روایت آماری از کوچک‌شدن سفره مردم/میوه ۷۹ و گوشت ۶۰درصد گران شدند

نرخ کالاها و خدمات مورد نیاز مردم در آذرماه، با تغییرات زیادی نسبت به ماه مشابه سال قبل مواجه بوده؛ به گونه ای که نرخ میوه ۷۹.۴ درصد و نرخ گوشت قرمز و سفید ۶۰ درصد رشد کرده است.

 اقتصاد ایران در بدو ورود به سال ۹۷ با چالش‌های عمده‌ای مواجه شد که شاید بتوان تحرکات نرخ ارز را مهمترین آنها دانست؛ چراکه طبق گفته کارشناسان، یکی از نتایج هیجانی شدن بازار ارز، افزایش قیمت اقلام مورد نیاز مردم و البته صعودی شدن نرخ تورم است.

کارشناسان طی ماه های اخیر همواره بر این مساله تاکید می کنند که باید با کنترل نرخ اقلام و جلوگیری از افزایش قیمت ها زیر چتر نظارتی دولت، جلوی فرصت طلبی افراد سودجو گرفته شود. در این میان، گزارش مرکز آمار از تورم منتهی به آذرماه نشان می دهد، نرخ کالاها و خدمات مورد نیاز مردم با افزایش محسوسی مواجه بوده است؛ به گونه‌ای که در گروه خوراکی ها و آشامیدنی‌ها، شاهد رشد ۵.۱ درصدی نسبت به آبان ماه و رشد ۵۱.۹ درصدی نسبت به آذرماه سال قبل هستیم.

در این گروه، رشد نرخ کالاها نسبت به آبان ماه به ترتیب برای خوراکی ها ۵.۲ درصد، نان و غلات ۲.۵ درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آنها ۷.۶ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکيان ۷.۳ درصد، ماهی ها و صدف داران ۱۰ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۵.۶ درصد، روغن ها و چربی ها ۱.۷ درصد، میوه و خشکبار ۴.۶ درصد، سبزیجات ۸.۶ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۲.۶ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۲.۵ درصد بوده است.

همچنین نرخ کالاهای این گروه نسبت به آذرماه سال گذشته با رشد چشم گیری مواجه بوده است؛ به گونه ای که به ترتیب برای خوراکی ها ۵۱.۶ درصد، نان و غلات ۲۹.۱ درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آنها ۶۰ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۵۷.۶ درصد، ماهی ها و صدف داران ۷۸.۴ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۵۲.۶ درصد، روغن ها و چربی ها ۴۷.۹ درصد، میوه و خشکبار ۷۹.۴ درصد، سبزیجات ۴۳.۴ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۳۶.۶ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۶۰.۲ درصد رشد را شاهد بودیم.

از سوی دیگر، دخانیات نیز نسبت به آبان ماه ۳.۳ درصد کاهش داشت؛ اما نسبت به آذرماه سال گذشته، ۱۴۷.۱ درصد رشد داشته است. همچنین بخش پوشاک و کفش نیز با رشد ۳.۲ درصدی نسبت به آبان ماه سال جاری و رشد ۴۴.۶ درصدی نسبت به آذرماه سال گذشته مواجه بوده است.

گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها به طور کلی رشد ۱.۲ درصدی نسبت به ماه قبل و رشد ۲۱.۷ درصدی نسبت به آذرماه سال گذشته داشته است؛ در این گروه، بخش مسکن ۱.۲ درصد نسبت به آبان ماه و ۲۳.۹ درصد نسبت به آذرماه سال گذشته با رشد قیمت مواجه شده است.

قیمت مبلمان و لوازم خانگی نیز نسبت به آبان ماه سال جاری و آذرماه سال گذشته به ترتیب با رشد ۴.۷ درصدی و ۶۸ درصدی رو به رو بوده است. در عین حال، بخش مربوط به بهداشت و درمان و حمل و نقل نیز به ترتیب ۱.۰ و ۱.۹ درصد نسبت به آذرماه و ۲۱.۵ و ۳۷.۳ درصد نسبت به آذرماه سال گذشته رشد داشته است.

همچنین گروه تفریح و فرهنگ با رشد ۱.۶ درصد نسبت به آبان ماه و ۶۵.۷ درصد نسبت به آذرماه سال گذشته مواجه بوده است.

(یکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷) ۰۹:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها