سه شنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۷ / ۰۸:۰۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۲۰۱۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس سرویس عمومی

سیاست‌های بانک مرکزی پادزهری بر نوسانات بازار ارز/پای بخش خصوصی در تصمیمات دولت باز شد

رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: سیاست‌های جدید بانک مرکزی، معقول و توانایی بازگرداندن و تقویت ارزش پول ملی را دارد.

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به اهمیت افزایش ارزش پول ملی (ریال) بیان کرد: قطعا افزایش و نوسانات بازار ارز ریشه در  فشارهای مختلف خارجی و بعضا داخلی داشته ست.
وی افزود: سال های زیادی است که صادرکنندگان نسبت به تناسب تورم و نرخ ارز تاکید داشته و برای تحقق آن تلاش کرده اند. همه ما می دانیم که  قطعا  نرخ های مختلف دلار در ماه های گذشته واقعی نبوده اند.
بیشتر بخوانید: حفظ ارزش پول ملی، دفاع از هویت ایرانی است
لاهوتی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر افزایش ارزش پول ملی تصریح کرد: کاذب بودن نرخ دلار در بازار منجر شد تا ریال اُفت ارزش پیدا کند اما راه های مختلفی برای بازگشت به جایگاه قبلی وجود دارد، عواملی نظیر کاهش صدور بخشنامه ها یکی از این راهکارهاست.
وی افزود: البته سیاست های جدید بانک مرکزی در قبال بازارها، اسکناس ارز و ریال سنجیده به نظر می رسد و با توجه به اینکه رئیس کل بانک مرکزی گام هایی برای  نظرخواهی از بخش خصوصی برداشته است قطعا با نتایج خوبی مواجه می شود و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.
این عضو اتاق بازرگانی تاکید کرد: تلاش بانک مرکزی برای از بین بردن حباب قیمتی دلار در بازار، موجب می شود تا ریال شرایط بهتری پیدا کند و از آن طرف صادرکنندگان با سهولت به تهیه مواد و پیدا کردن بازارهای خارجی بپردازند،  با فعالیت صحیح صادرکنندگان و همچنین افزایش ارزش پول ملی،  جامعه شاهد آسایش  و آرامش در معیشت خود خواهد بود.
لاهوتی با اشاره به بهبود شرایط برای صدور بخشنامه های عملیاتی گفت: معتقدم که تصمیمات اقتصادی برای بازارهای کشور به صورت جزیره ای گرفته می شود، یعنی محدودیت واردات از یک وزارتخانه، ممنوعیت صادرات از یک نهاد و در نهایت بازگشت ارز حاصل از این صادرات هم در نهادی دیگر انجام می شود که همین پراکندگی در تصمیم گیری ها هزینه بر بوده و موجب عمل نشدن به آن ها می شود البته همواره صادرکنندگان و واردکنندگان شناسنامه دار با قوانین کشور همسو بودند.
وی ادامه داد:با جمع بندی و اتخاذ یک تصمیم واحد در یک نهاد یا وزارتخانه برای تمام فعالیت های اقتصادی ، سردرگمی صادرکنندگان و  واردکنندگان کالاهای اساسی  از بین می رود.
لاهوتی بیان کرد: موضوع دیگری که موجب می شود تا تولیدکنندگان صادرات محور با تشویش مواجه شوند؛ صدور بخشنامه ها و سپس صدور اصلاحیه برای آن ها در مدت زمان کوتاهی است، چرا با وجود کارشناسان زبده و حرفه ای در کشور قبل از اتخاذ و صدور دستورالعمل های اجرایی تمام جوانب سنجیده نمی شود؟!
وی با اشاره به همبستگی تمامی دستگاه ها برای عبور از تحریم ها تشریح کرد: به نظر می رسد زمانی که حاکمیت، بخش خصوصی و بخش دولتی تصمیمات یکپارچه و تفکرات همسو داشته باشند کشور حتی بحران های سخت تر از شرایط فعلی را پشت سر می گذارد.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اضافه کرد: شرایط حال حاضر ما، اجباری و تحمیل شده است و قطعا دشمن به طور جدی قصد کاهش ارزش پول ملی را دارد چه بسا دستگاه های اجرایی، فعالان اقتصادی وحتی کارشناسان اقتصادی باید برای رو به رو شدن با این تاکتیک ها، برنامه ریزی جدی و محکمی را داشته باشند.
وی گفت: صادرکنندگان معتبر  همواره ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانده اند اما مشکلاتی که این روزها دامنگیر این افراد شده است روند تزریق ارز به اقتصاد کشورها را کمی سخت کرده است.
لاهوتی در پایان با اشاره به ساختار کلی بودجه۹۸ ابراز کرد: مشوق های صادراتی باید متناسب با شرایط روز، به صادرکننده پرداخت شود تا از اثرگذاری لازم برخوردار باشد؛ نه اینکه صادرکنندگان، در سال ٩٥ مشمول دریافت مشوق صادراتی شده باشند ولی نه تنها در سال ٩٦  بودجه آن تامین نشود بلکه در سال ٩٧ هم  پرونده ها بلاتکلیف بماند.

(سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷) ۰۸:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها