یکشنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۷ / ۱۸:۰۵
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۱۹۸۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس سرویس عمومی

وزارت بهداشت اشتباه اعلام کرد: "تغییر یافته‌ ژنتیک" درست است، نه "اصلاح شده"

مطابق اعلام وزارت بهداشت، برخلاف قانون مقرر شده بود واژه‌ی «اصلاح ژنتیک شده» برای درج در برچسب محصولات تراریخت، درج شود. یک مقام آگاه سازمان بازرسی اعلام کرد: چنین مصوبه‌ای نبوده و «تغییر ژنتیک یافته» درج خواهد شد.

دیروز شنبه، 24 آذرماه 1397، خبری به نقل از دکتر وحید مفید - مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو - منتشر شد که از یک تخلف آشکار در برچسب‌گذاری محصولات تغییریافته‌ی ژنتیکی (تراریخت) خبر می‌داد. وی در این زمینه با اشاره به ابلاغیه به معاونت‌ های غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، درباره‌ی مصوبات جلسه‌ی شورای ملی ایمنی زیستی (آبان ماه امسال) در زمینه‌ی برچسب‌گذاری محصولات غذایی تراریخت تأکید کرد:
«منظور از برچسب‌گذاری این محصولات، درج عبارت "اصلاح شده ژنتیکی" پس از نام جزء تراریخته در بخش ترکیبات ماده غذایی است.
وی در ادامه گفت: بنابراین از این به بعد در خصوص فرآورده‌های مشمول برچسب‌گذاری مانند سویا، ذرت، کلزا و پنبه دانه در صورتی که ماده غذایی شامل یا حاوی ماده اولیه‌ی تراریخته باشد، باید عبارت "اصلاح شده ژنتیکی" در مقابل جزء تراریخته درج شود.
مفید افزود: بر اساس مصوبه‌ی شورای ایمنی زیستی کشور، درج هرگونه عبارت یا علامت دیگر به‌عنوان برچسب‌گذاری مستلزم کسب مجوز از شورای مذکور است و از آنجا که درج لوگو به تصویب این شورا نرسیده، لذا دیگر نیاز به درج لوگو نیست.
وی تصریح کرد: در صورتی که کارخانجات یا واحدهای تولیدی اقدام به چاپ برچسب یا طرح لوگو کرده‌اند، در حال حاضر نیازی به درج عبارت"اصلاح شده ژنتیکی" روی برچسب نخواهد بود.
مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی وزارت بهداشت افزود: همچنین در صورتی که متقاضی بنا بر مستندات معتبر ادعای عدم تراریختگی محصول را داشته باشد، باید فرم تعهدنامه عدم تراریختگی (دستورالعمل اجرایی وزارت بهداشت در خصوص موجودات زنده تغییر ژنتیک یافته و فرآورده‌های آن مرتبط با مواد غذایی) را تکمیل کرده و با سایر مستندات در محلی مناسب که دسترسی ناظران در دانشگاهها به آن به سهولت میسر باشد،  نگهداری کنند. طبق این دستورالعمل از محموله‌های غیر تراریخته جهت راستی‌آزمایی تعهد عدم تراریختگی به‌طور تصادفی نمونه‌برداری انجام خواهد شد.»
به این ترتیب به نظر می‌رسید با اعمال نفوذ ذی‌نفعان تجارت محصولات تغییر ژنتیکی یافته، مقرر شده بود، با هدف تداعی مثبت این محصولات بر ذهن مصرف‌کننده، برخلاف قانون، عبارت  «اصلاح شده» به‌جای «تغییر یافته» روی برچسبها درج شود. امروز، یک مقام آگاهِ سازمان بازرسی کل کشور در این خصوص به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت:
«مدیران مربوطه در سازمان بازرسی با هوشیاری این موضوع را پیگیری کردند؛ مطابق پیگیریها، بیان آقای دکتر مفید، از وزارت بهداشت نادرست بوده و دقیقاً واژه‌ی «تغییر یافته‌ی ژنتیکی»به تصویب رسیده است.»
سرعت‌عمل نهادهای صیانتی و نظارتی در حوزه‌ی غذا و دارو - خصوصاً سازمان بازرسی کل کشور - نشانگر عمق حساسیت نخبگان کشور، بر این مسئله‌ی خاص است. ضمن اینکه به نظر می‌رسد مسئولان وزارت بهداشت باید دقت بیشتری در اعلام و اعمال مصوبات قانونی داشته باشند.

(یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷) ۱۸:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها