یکشنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۷ / ۰۸:۳۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۱۹۵۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

برداشت نیشکر با 35روز تاخیر در خوزستان شروع شد

برداشت محصول راهبردی نیشکر پس از تاخیر 35روزه ، روز شنبه به صورت همزمان در طرح های هفتگانه نیشکر خوزستان آغاز شد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در آیین جشن شکرانه برداشت محصول نیشکر در کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر در 45کیلومتری جنوب اهواز افزود: برداشت نیشکر در 60هزار هکتار از واحدهای هفتگانه نیشکر امیرکبیر، دعبل خزاعی ، فارابی ، سلمان فارسی ، میرزاکوچک خان ، دهخدا و امام خمینی(ره) در 100روز کاری انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه عملیات برداشت نیشکر طبق برنامه قرار بود 20 آبان شروع شود ولی به دلیل بارندگی متناوب پاییزی به تاخیر افتاده بود ابراز امیدواری کرد برداشت نیشکر تا پایان اردیبهشت سال 1398 به پایان برسد.
محمود شمیلی میانگین برداشت نیشکر در هکتار را 65تن در سال زراعی جاری بیان کرد و افزود: امسال به دلیل کمبود آب ، تامین نشدن به موقع حقابه نیشکر و قطع مکرر برق، میانگین برداشت نیشکر در واحد سطح در مقایسه با سال زراعی گذشته 35تن کاهش دارد.
وی پیش بینی کرد امسال با برداشت حدود چهار میلیون تن نیشکر حدود 450هزار تن شکر سفید در واحدهای هفتگانه نیشکری خوزستان تولید شود.
همچنین طرح بهینه سازی تولید و تصفیه شکر خام در شرکت کشت و صنعت امیرکبیر با راه اندازی چهار دستگاه سانتریفیوژ و چهار دستگاه فیلتراسیون با حضور مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به بهره برداری رسید.
با بهره برداری از این طرح که در شرایط سخت تحریم های غیرقانونی اجرا شد، ظرفیت تولید و تصفیه شکرخام دراین مجتمع صنعتی 1.5برابر افزایش می یابد و با به کارگیری فناروی روز دنیا ، هزینه تولید کاهش می یابد.
سال زراعی گذشته واحدهای هفتگانه نیشکر خوزستان در مجموع به رکورد بی سابقه 639 هزار تن شکر دست یافتند که معادل نیمی از شکر تولیدی کشور است.
در سال های اخیر تولید نیشکر در واحدهای هفتگانه درحدود هفت میلیون تن بوده که حدود نیمی از کل محصولات کشاورزی خوزستان را شامل می شود.
عملیات اجرایی واحدهای نیشکری خوزستان از دهه 70شروع و از اوایل دهه 80به تدریج یکی پس از دیگری به بهره برداری رسیدند.
مجموع زمین های طرح های هفتگانه نیشکر خوزستان حدود 86هزار هکتار است که هر سال بخشی از این زمین ها به صورت آیش یا چرخشی ، زیرکشت گندم و برخی محصولات پاییزی می رود.

(یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷) ۰۸:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها