یکشنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۷ / ۰۸:۲۵
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۸۱۹۵۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

گزارش میدانی از وضعیت نابسامان توزیع گوشت منجمد

مراجعه کنندگان به برخی شعبه های فروشگاه های زنجیره ای در سه روز اخیر با فقدان عرضه گوشت تازه گوسفندی و منجمد گوساله روبرو بودند که با هدف تنظیم بازار وارد کشور شده است؛ امری که مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام آن را ناشی از عملکرد واحدهای فروش می داند نه مشکل توزیع.

عرضه گوشت های وارداتی در شبکه های فروشگاهی از چندی پیش آغاز شده است اما در پی عرضه گوشت منجمد گوساله (ران و سردست) به قیمت هر کیلوگرم 29 هزار تومان، حاشیه هایی ایجاد شد.
در یک مورد، خبری درباره اخذ کارت ملی برای خرید گوشت های منجمد گوساله منتشر شد اما خبرنگار ما در بررسی های میدانی و مراجعه به چند شعبه فروشگاهی با چنین موضوعی روبرو نشد.
البته در بسیاری از فروشگاه های زنجیره ای در برگه هایی اطلاع رسانی شده است که هر نفر می تواند از یک بسته گوشت بهره مند شود و از خریداران خواسته شده است برای رعایت حال دیگر هموطنان، به همین میزان اکتفا کنند.
بررسی میدانی خبرنگار ما در سه روز گذشته (پنجشنبه و جمعه تا عصر شنبه) در برخی شعبه های فروشگاه های زنجیره ای در غرب، جنوب و مرکز تهران نشان می دهد که عرضه این گوشت ها متوقف شده است.
دلیل آن را که می پرسیم به توزیع نشدن گوشت و نرسیدن بار اشاره می کنند.
در یکی از شعبه ها، متصدی فروش مدعی شد که واردات چند روز متوقف شده است.
با این همه، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام این موارد را تکذیب می کند و می گوید: توزیع در پنجشنبه، جمعه و امروز ادامه داشته و ممکن نیست به فروشگاه ها گوشت داده نشده باشد.
«حمید ورناصری» ادامه می دهد: برای گوشت تازه گوسفندی که روزانه تا 150 تن واردات داریم، سهمیه فروشگاه ها مشخص است اما در مورد گوشت منجمد گوساله هیچ محدودیتی برای عرضه نداریم.
ورناصری تاکید می کند «در واردات گوشت محدودیتی نداریم و هیچ مشکلی نیز در توزیع رخ نداده و این گوشت ها به استان ها تخصیص یافته است».
به گفته وی، دیروز (جمعه) 100 تن گوشت گرم گوسفندی توزیع شده است.

** خریدارانی که دست خالی برمی گردند
متقاضیان خرید گوشت در روزهای اخیر با روند یکسانی در شعبه های فروشگاه های زنجیره ای روبرو نبودند.
برای نمونه، ظهر چهارشنبه هفته گذشته یک شعبه از فروشگاه زنجیره ای (...) بسته های گوشت منجمد گوساله را عرضه می کرد اما در شعبه ای دیگر از همان فروشگاه که چند خیابان دورتر بود، هیچ بسته ای وجود نداشت.
متصدی فروش در شعبه دوم می گفت: «از ساعت 10 که بار می آید شاگردان رستوران ها و مغازه ها و فروشگاه های اطراف اینجا صف می کشند و همه موجودی را می خرند و برای مردم عادی چیزی نمی ماند؛ ما هم نمی توانیم کاری کنیم.»
ظهر امروز مانند پنجشنبه و جمعه، در شعبه ای دیگر از این فروشگاه گوشت منجمد گوساله عرضه نشد که متصدی آن در مواجهه با اعتراض چند مشتری، مدعی شد: چند روز است از وزارت جهاد کشاورزی گوشت نمی آورند.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام که از واردات تا شبکه توزیع را مدیریت می کند، در این باره می گوید: سهمیه روزانه از مرکزهای بسته بندی به شعبه های مختلف فروشگاهی در سراسر کشور می رود اما به دلیل تفاوت قیمت گوشت در این فروشگاه ها با عرضه آزاد، استقبال زیادی می شود.
به گفته ورناصری، فروشگاه های بزرگ زنجیره ای به این شرکت اعلام می کنند که موجودی جدید می خواهند؛ بویژه گوشت منجمد گوساله که به طور نامحدود به فروشگاه های زنجیره ای، میادین میوه و تره بار، بیمارستان ها، مراکز نظامی، دانشگاه ها و تعاونی های مصرف ارسال می شود.

** کمبود ران گوساله
وی اعلام کرد، قیمت هر کیلوگرم گوشت گرم گوسفندی به شکل لاشه 37 هزار و 500 تومان و به طور قطعه بندی 48 هزار تا 49 هزار تومان است.
البته بنا بر مشاهدات ، هر کیلوگرم گوشت بسته بندی ران گوسفندی در یکی از فروشگاه های زنجیره ای به قیمت بیش از 50 هزار تومان عرضه می شود.
هر کیلوگرم گوشت منجمد گوساله (وارداتی از برزیل) نیز 29 هزار تومان است. البته قیمت ران 500 تومان گرانتر است.
مشکل دیگر مشتریان، فقدان گوشت ران منجمد گوساله بود. در چهار شعبه فروشگاهی که چهارشنبه گذشته گوشت ها را به مشتریان تحویل می دادند (و روزهای بعدی هیچ عرضه ای نداشتند) فقط «سردست» وجود داشت و متصدیان می گفتند «درباره بار تحویل داده شده به شعبه کنترلی ندارند که بخواهند ران تحویل بگیرند.»
ورناصری نیز تایید می کند «تناژ واردات سردست و ران تفاوت دارد و این میزان در مورد ران- با توجه به تقاضای کشوری- همیشه کمتر بوده است.»
** برخورد با تخلف؛ امری فرادستگاهی
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام تاکید می کند این گوشت ها در فروشگاه های زنجیره ای و فقط معدود قصابی هایی توزیع می شود که در صورت دریافت گوشت دولتی، اجازه عرضه گوشت آزاد را ندارند.
ورناصری درباره احتمال خرید گوشت ها از سوی قصابی ها و عرضه به نرخ آزاد می گوید: «اگر تخلفی رخ دهد نمی توانیم تک تک بررسی کنیم؛ این برعهده سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است اما در صورت مشاهده این موارد در قصابی ها از سوی بازرسان شرکت، با آنها برخورد می شود.»
این وضعیت در حالی است که بسیاری از قصابی ها الزامی به عرضه گوشت های لاشه که دارای مهرهای تایید است، نمی بینند. در یخچال قصابی ها می توان گوشت های تکه شده و بشقابی و حتی طعم دار را دید که مشتری خود را دارد.
با توجه به کمبودهای روزهای اخیر و حاشیه های آن، به نظر می رسد نظام توزیع گوشت های تنظیم بازار به نظارتی دقیقتر نیاز دارد تا مصرف کننده واقعی بتواند به مقدار نیاز کالای اساسی خود را تهیه کند.
همین مسائل و مشکلات سبب شد عصر امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کند ارزش واردات گوشت از ابتدای سال تاکنون 700میلیون یورو بوده است.
به گفته وی، حدود 70 قلم کالای اساسی و پرمصرف رصد می شود؛ همچنین کارگروه ویژه ای برای پیگیری و رصد زنجیره تولید از ابتدا تا مصرف کننده نهایی تعریف شده است.
باید دید این کارگروه ویژه در مواردی مانند گوشت که به عنوان یکی از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم شناخته می شود، چه سیاستی را اتخاذ کرده است؛ امری که در چند روز آینده باید نتایج آن در سطح عرضه روشن شود.

(یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷) ۰۸:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها