جمعه / ۲۳ آذر ۱۳۹۷ / ۰۷:۳۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۱۹۰۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ایران رتبه اول محصولات کشاورزی در آسیا/ سطح زیرکشت محصولات ارگانیک ۴۳ هزار هکتار است

نورانی، گفت: بر اساس اعلام سازمان فائو ایران رتبه نخست در تولید محصولات کشاورزی از منظر سلامت را در بین کشورهای آسیا داراست.

رضا نورانی رئیس انجمن ارگانیک ایران در یازدهمین جشنواره محصولات ارگانیک تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سازمان تعاونی روستایی در مسیر توسعه تولید و مصرف محصولات ارگانیک می‌توانند نقش ویژه‌ای داشته باشند، اظهار کرد: در گذشته با کمک سازمان تعاون روستایی تعاونی ارگانیک زیستی ایران را به ثبت رسانده‌ایم اما هنوز رسانه‌ای نشده است.
وی افزود: سیاست تعاونی ارگانیک زیستی ایران بر آن است که تولیدات اقصی نقاط مختلف کشور را با قیمت مناسب خریداری و به بازار مصرف عرضه کند.
نورانی با اشاره به اینکه سازمان تعاونی روستایی در تولید و توسعه محصولات ارگانیک می‌توانند نقش مهمی داشته باشند، بیان کرد: همچنین سرمایه گذاری سازمان اقتصادی کوثر در گذشته اعلام کرده که در تعاونی ارگانیک زیستی ایران می‌تواند سرمایه گذاری کلانی را انجام دهد.
رئیس انجمن ارگانیک ایران از شناسنامه‌دار شدن محصولات ارگانیک خبر داد و گفت: انجمن ارگانیک ایران با مطالعه تمامی استانداردهای جهانی و همکاری اتاق بازرگانی تهران و ایران در سال ۸۵ شکل گرفت و هم اکنون با شناسنامه‌دار کردن و کد ۱۸ رقمی محصولات ارگانیک صفر تا ۱۰۰ این محصولات از زمان تولید تا عرضه به بازار برای مصرف کننده مشخص است.
وی با اشاره به اینکه ایران از نظر سطح زیر کشت محصولات ارگانیک در بین ۱۷۹ کشور تولید کننده رتبه ۱۵۰ قرار دارد، افزود: علی رغم آن که تولید و صادرات محصولات ارگانیک علاوه بر تضمین سلامتی، ارزش افزوده بالایی دربردارد اما متأسفانه هیچ حمایتی در توسعه تولید صورت نگرفته است.
نورانی درباره آخرین وضعیت صادرات محصولات ارگانیک گفت: هم اکنون پسته، خرما، عسل، انار، گیاهان دارویی، عرقیجات، چای و زعفران بیشترین صادرات محصولات ارگانیک به کشورهای اروپایی را دارند به طوری که با وجود شرایط تحریم این محصولات به صورت مویرگی صادر می‌شوند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
رئیس انجمن ارگانیک ایران با اشاره به اینکه بر اساس اعلام سازمان فائو، ایران رتبه نخست تولید محصولات کشاورزی از منظر سلامت در بین کشورهای آسیایی را داراست، بیان کرد: بر اساس اعلام سازمان فائو جمهوری اسلامی ایران به سبب دارا بودن پتانسیل‌های بالا علاوه بر تأمین مصرف محصولات کشاورزی خود قادر به تأمین محصولات کلیه کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز است.
وی با تأکید بر اینکه ایران در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی رتبه اول تا هفتم جهانی را به خود اختصاص داده است، افزود: بر این اساس با برنامه ریزی و هدف‌گذاری باید این سطح را ارتقا دهیم.
نورانی درباره آخرین وضعیت سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی ارگانیک اظهار کرد: اگرچه به اعتقاد ما سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی ارگانیک ۴۲ تا ۴۳ هزار هکتار است اما سازمان‌های آیفوم و فیبل می‌گویند که سطح این محصولات در ایران ۱۹ هزار هکتار است که این اختلاف می‌تواند ناشی از عدم ثبت بسیاری از محصولات ارگانیک و همچنین رها کردن تولید به دلیل عدم چرخه اقتصادی از سوی تولیدکنندگان باشد.

(جمعه ۲۳ آذر ۱۳۹۷) ۰۷:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها