دوشنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۷ / ۱۲:۴۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۱۸۰۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

750 هزار تن سیب در سردخانه ها ذخیره شد

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهادکشاورزی از ذخیره سازی 750 هزار تن سیب در سردخانه های کشور برای تامین نیاز هموطنان خبر داد و گفت: پیش بینی لازم برای تامین بازار شب یلدا و عید نوروز انجام شده است.

«شکرالله حاجی وند» امسال را «سال ناآور سیب» توصیف کرد و افزود: امسال 3.2 میلیون تن سیب درختی در سطح 252 هزار هکتار تولید شد که از این میزان از ابتدای سال تاکنون 220 هزارتن به کشورهای هدف صادر شده است.
وی تاکیید کرد: حجم صادرات سیب از ایران مشخص بوده و تاثیر چندانی در قیمت سیب درختی در بازار داخلی ندارد.
وی تصریح کرد: سیب درختی در سال 95 به میزان 3.4 میلیون تن در سطح 249 هزار هکتار تولید شد که این میزان پارسال به 3.7 میلیون ن در 2525 هزار هکتار افزایش یافت اما بررسی ها نشان می دهد امسال نسبت به سال گذشته با کاهش اندک تولید مواجه هستیم.
حاجی وند درباره صادرات این محصول نیز گفت: در سال 94 نزدیک 321 هزار تن و در سال 95 نزدیک 354 هزار تن از کشور صادر شد که این رقم در سال 96 جهش چشمگیری داشت و به 605 هزار تن رسید.
به گفته وی، سالانه 90 هزارتن سیب درختی در سطح زیرکشت پنج میلیون و 300 هزار هکتار در اقصی نقاط جهان کشت می شود که ایران از لحاظ تولید پس از چین، آمریکا و هلند رتبه چهارم تولید قرار دارد و پس از چین و هندوستان رتبه سوم سطح زیرکشت را داراست.
مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که عرضه سیب درختی به بازار داخلی و حفظ بازار صادراتی از برنامه های این وزارتخانه است، گفت: اکنون 750 هزارتن سیب درختی در سردخانه های کشور موجود است و در برخی استان ها با ذخیره بالا مواجه هستیم بنابراین مشکل و کمبودی برای تامین بازار داخلی نداریم.
حاجی وند گفت: سال گذشته 20 هزار تن برای شب عید سیب درختی تامین شد و امسال نیز به همان میزان امکان تامین داریم این درحالیست که تامین بازار توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام خواهد شد.
وی علت صادرات موفق سیب درختی در سال گذشته را توسعه روابط سیاسی با کشورهای هدف، تهاتر سیب و موز و تسهیل برخی قوانین برای صادرکنندگان دانست.
وی تصریح کرد: اکنون قیمت سیب درختی درجه یک از باغ تا بارانداز بین سه هزار تومان تا سه هزار و 500 تومان است درحالی که پس از خروج محصول از بارانداز و سردخانه با قیمت های گزافی به فروش می رسد که باید مورد کنترل دستگاه های نظارتی قرار بگیرد.
حاجی وند بر این باور است که نوسان نرخ ارز پس از برداشت سیب درختی رخ داده و بنابراین صادرات این محصول تاثیری در افزایش نرخ داخلی این محصول نداشته است.
** تغییر ارقام و اصلاح باغ های سنتی در دست اجراست
مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی افزود: تغییر ارقام و اصلاح باغ های سنتی به مدرن از برنامه های اولویت دار معاونت امور باغبانی است به طوری که امسال برای نخستین بار نهال گواهی شده دانه دارها و هسته دار فجر اصفهان رونمایی و در اختیار باغداران قرار گرفت.
وی اضافه کرد: در این روش با استفاده از پیوندک، سرشاخه و اندام تکثیری از باغ های مادری موجود در اصفهان و خراسان و سایر مناطق ارقام تجاری برداشته و در باغات درجه سه پیوند داده می شود که همچنان این اقدام در دستور کار است.
حاجی وند افزود: در بحث افزایش تولید و توسعه باغ های سیب درختی عواملی همچون کنترل آفات و بیماری ها، روند تامین نهاده های مورد نیاز سموم و کودشیمیایی در حال انجام است و مشکلی در این خصوص نداریم.
وی به تشکیل میز سیب در ارومیه و دماوند و همچنین ایجاد زنجیره تولید سیب در سالجاری با محوریت تولید کنندگان و صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: این فرایند می تواند در روند تولید و صادرات سیب درختی کشور موثر باشد.
حاجی وند با تاکید بر این که سیب درختی مورد نیاز کشور تامین و کافی است و هیچ مشکلی در این خصوص نداریم ادامه داد: برای بازار شب عید آمادگی عرضه بیش از 20 هزارتن سیب درختی وجود دارد.
به گزارش ایرنا، امسال قیمت هر کیلوگرم سیب درختی در سطح عمده فروشی ها بین 3 هزار تا 9 هزار تومان است و در سطح خرده فروشی ها بین 8 هزار تا 13 هزار تومان عرضه می شود.
بر اساس آمارهای موجود، امسال بیش از 120 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و نزدیک 22 میلیون تن انواع محصولات باغی در کشور تولید شده است.

(دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷) ۱۲:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها