یکشنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۷ / ۰۸:۵۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۱۷۶۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بروز مشکلات خاک در ۹۰ درصد زمین‌های زراعی کشور

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت: کشور ایران دارای 18.5 میلیون هکتار زمین زراعی است که بیش‌از ۹۰ درصد آن‌ها با مشکلات مربوط به خاک روبرو بوده که فرسایش خاک از جمله این موارد است.

مهرداد فتحی‌بیرانوند در گردهمایی مروجین درس انسان و محیط لرستان که در سالن همایش جهادکشاورزی برگزار شد، خواستار توجه دستگاه‌های آموزشی به مقوله محیط زیست شد و اظهارکرد: آموزش نسل جوان و فرهنگ‌سازی مهم‌ترین راه مقابله با بحران‌های زیست محیطی فرسایش خاک است. یکی‌از بحران‌های امروز بشر، بحث خاک بوده و برخی از کارشناسان معتقدند این بحران از بحث آب نیز برای کره زمین حیاتی‌تر است. بیان چالش‌ها و فرسایش خاک در کلاس‌های درس کمک بزرگی در جهت انتقال پیام‌ها و آگاه‌سازی جامعه دارد.
وی با بیان این‌که آگاهی نداشتن مردم و ارتباط بین مسئولان از معضلات جدی حوزه خاک است، افزود: برای تشکیل یک‌ لایه خاک، زمانی بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ سال طول می‌کشد و این در حالی‌است که این زمان در کشور ایران بیش از یک هزار سال بوده و علاوه بر آن شاهد فرسایش خاک بیش از حد در کشور هستیم.
متوسط فرسایش خاک در ایران 16 تا 17 تن در هکتار است
دکتر عبدالرضا بازدار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز گفت: متوسط فرسایش خاک در ایران 16 تا 17 تن در هکتار است و در استان نیز نزدیک به همین آمار است.
وی بیان کرد: خاک اهمیت فراوانی در برنامه غذایی داشته و امروز همایشی برای تبیین آن برگزار شده که از معلمین و سایر عوامل تاثیرگذار در راستای هم ‎ اندیشی دعوت به عمل آمده است. یکی از بخش ‎ هایی که می تواند به اهمیت خاک و آینده آن بپردازد و آموزش‌ های لازم را در این رابطه بدهد سازمان آموزش و پرورش است. امیدواریم با پرداختن بیشتر در این حوزه به خاک بتوانیم در حفاظت از خاک موثرتر اقدام کنیم.
این مسئول خاطرنشان کرد: لرستان اقلیم مناسبی دارد و جز استان ‎ های با کیفیت خاک مناسب نسبت به سایر نقاط است.
جامعه در رابطه با مسائل خاک حساسیت‎ ندارد
دکتر عبدالله موموندی، مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه در رابطه با خاک هنوز حساسیت ‎ ها به وجود نیامده است، اظهار کرد: هفته خاک از دوازدهم آذر، شروع و تا هجدهم این ماه ادامه دارد که طی آن کمیته‌ای در راستای اجرای برنامه‌های گرامی داشت آن طراحی می‌شود. در این کمیته مخاطبان مختلفی را درنظر گرفته ایم و از تصمیمگیران در سطوح حاکمیتی تا دانش ‎ آموزان و عامه مردم حضور دارند و اهمیت خاک مورد بررسی قرار میگیرد.
مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی لرستان از برگزاری برنامه آموزشی ویژه روز خاک در 68 مدرسه روستایی و شهری استان خبر داد و گفت: در این برنامه درباره خاک و مسائل مربوط به آن بحث شد که امروز نیز برای مدرسین درس انسان و محیط زیست این همایش برگزار شد. هدف کلی این برنامه ‎ ها آگاهی بخشی در رابطه با خاک و جایگاه آن است.: یکی از مشکلات جامعه جهل نسبت به خاک و جایگاه آن است؛ ما در مورد آب توانسته‌ایم که جامعه را روی اهمیت آن حساس کنیم اما در رابطه با خاک این حساسیت ‎ ها هنوز به وجود نیامده است.
بیش از 50 درصد خاک‎های کشور جوان هستند
عبدالرضا بازدار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز با بیان اینکه بیش از 50 درصد خاک‎های کشور جوان هستند، یادآور شد: خاک با توجه به تعریف کلی آن تحت واکنش‎های فیزیکی و شیمیایی، طی زمان‎های طولانی و تحت شرایط خاصی از سنگ بستر تولید می‎شود. زمان تشکیل خاک باید عوامل متعددی در کنار هم قرار گیرد؛ خاک کشاورزی ترکیب کاملا پیچیده‎ای دارد و در ابتدا روی بستر سنگ، تخریب فیزیکی صورت گرفته و سپس فعالیت‎های شیمیایی و بیولوژیکی روی می‎دهد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: در گذشته برای خاک افق‎هایی تعریف شده که هم‎اکنون مورد تاکید قرار گرفته‎اند. کشور ما آب و هوایی خشک دارد و بیش از 75 درصد آن در اقلیم خشک و نیمه خشک واقع شده است. اگر خاکی می‎خواهد تشکیل شود باید رطوبت کافی وجود داشته باشد که متاسفانه در کشورمان به دلیل خشکی، تشکیل نمی‎شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان یادآور شد: خاک‎های تکامل‎نیافته یا جوان، افق مشخصی ندارند چراکه هنوز شرایط کاملی برای تشکیل نداشته و مستعد تخریب هستند. بارندگی و وجود رطوبت کافی برای تشکیل خاک نیاز است و چندین سال برای به وجود آمدن آن طول می‎شود.در ایران به علت خشکی هوا این پروسه طولانی‎تر است.

(یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷) ۰۸:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها