سه شنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۷ / ۲۱:۰۹
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۸۱۶۶۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس فرآورده های لبنی

ممنوعیت واردات شیرخشک صنعتی کماکان ادامه دارد/قاچاق محصولات لبنی رونق گرفت

یک مقام مسئول گفت:تولید شیرخام داخل جوابگوی نیاز کارخانه های شیرخشک و صنایع لبنی است،از این رو ممنوعیت واردات ادامه دارد.

علیرضا عزیزاللهی مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه ممنوعیتی برای واردات شیر خشک نوزاد وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه تولید محدود شیر خشک در کشور، عمده نیاز داخل از طریق واردات تامین می شود.
وی با اشاره به اینکه متولی واردات شیرخشک، وزارت بهداشت است، افزود: براین اساس واردات شیرخشک ارتباطی به وزارت جهاد کشاورزی ندارد که بخواهد برای واردات آن محدودیت و ممنوعیت ایجاد کند.
عزیزاللهی با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات شیرخشک صنعتی اولویت اصلی وزارت‌جهاد کشاورزی است، بیان کرد: با وجود آنکه تولید شیرخام داخل جوابگوی کارخانه های لبنی و صنایع شیرخشک است، بنابراین وزارت جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه مسئول بر ممنوعیت واردات شیر خشک اصرار می ورزد.
مدیرعامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه عرضه شیرخام نسبت به سال قبل تغییری نداشته است، بیان کرد: این درحالی است که تقاضای کارخانه های لبنی ناشی از قاچاق لبنیات از ۶.۵ میلیون تن به ۸.۲ میلیون تن افزایش یافته است که این امر موجب شده تا کارخانه های لبنی موضوع کمبود عرضه شیر خام در کشور را‌مطرح کنند.
بیشتر بخوانید: ممنوعیت واردات شیرخشک نوزاد لغو شد
وی ظرفیت کارخانه های لبنی کشور را ۱۶ میلیون تن اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه مصرف محصولات لبنی بیش از ۶ تا ۷ میلیون تن نیست، از این رو استفاده حداکثری از ظرفیت کارخانه خای لبنی مستلزم ایجاد بازارهای صادراتی است چرا که تولید ۷ میلیون تنی شیرخام جوابگوی مصرف داخل و بازار کنونی صادرات است.
عزیزاللهی با اشاره به اینکه قاچاق محصولات لبنی به صلاح کشور نیست، افزود: اگرچه طی ماه های اخیر صادرات محصولات لبنی به سبب مشکلات بازگشت ارز به سامانه نیما ۱۵ درصد کاهش یافته ، اما قاچاق محصولات لبنی رونق گرفته است.
به گفته وی تا زمانیکه قیمت ارز آزاد با نیما تفاوت داشته باشد، انگیزه برای تبدیل صادرات رسمی محصولات لبنی به قاچاق ادامه دارد.
مدیرعامل اتحادیه دامداران در پایان با اشاره به تاثیر کاهش نرخ ارز بر کنترل حجم قاچاق تصریح کرد: با توجه به کاهش نرخ ارز، انگیزه برای قاچاق محصولات لبنی کاهش یافته است که انتظار می رود با استمرار روند کاهش نرخ ارز، انگیزه قاچاقچیان به صفر برسد.

(سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷) ۲۱:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها