سه شنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۷ / ۰۹:۲۵
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۱۶۴۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس اقتصاد

۱۵.۷ میلیارد یورو حاصل از صادرات به اقتصاد برنگشت/صادرکنندگان مکلف به بازگرداندن ارز صادراتی

مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی: صادرکنندگان مکلف اند، ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی برگردانند.

مهدی کسرایی پور با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما افزود: مدیریت موثرتر تقاضای ارز به ویژه در حوزه اسکناس های نقدی موجب آرامش در بازار ارز شده است.
 
وی ادامه داد: در حوزه واردات کالا مشکل زیادی وجود نداشته است و بخشی از نیازهای ارزی این حوزه توسط بانک مرکزی و بخشی هم از طریق ارز حاصل از صادرات غیرنفتی سامانه "نیما" پاسخ داده شد.
 
کسرایی پور اضافه کرد: برخی اخبار و شیطنت سایت ها و شبکه های اجتماعی بر روی بازار ارز اثر می گذاشت اما تصمیمات اخیر بانک مرکزی مبنی بر مداخله هدفمند و هوشمند بانک مرکزی موجب آرامش در این بازار شد. مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی با اشاره به اینکه صادرکنندگان، سربازان امروز عرصه اقتصادی ما هستند، گفت: از آن ها تشکر می‌کنیم.
 
کسرایی پور با اشاره به اینکه اکنون مبنای قیمت‌گذاری گمرک، نرخ ارز در سامانه نیما است، ادامه داد: بر اساس آمار 8 ماهه گمرک، حدود 27 و هشت دهم میلیارد یورو صادرات غیرنفتی داشتیم که از این مبلغ 6 و 4 دهم مربوط به میعانات است و 21 و 4 دهم باقی می‌ماند که از این رقم 5 و هفت دهم میلیارد یورو به سامانه "نیما" وارد شده است، یعنی حدود 27 درصد ارز حاصل از صادرات. البته با توجه به اینکه صادرکنندگان 3 ماه فرصت دارند ارز حاصل را به کشور برگردانند، شاید این رقم تغییر کند و بخشی از صادرات هم به عراق و افغانستان به صورت ریالی است.
 
وی گفت: بنابراین 15 و هفت دهم میلیارد یورو از ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بازنگشته است.
 
مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گفت: از 5 و هفت دهم میلیارد یورو که به بازار سامانه "نیما" وارد شده است تقریبا 82 درصد مربوط به شرکت های پتروشیمی است.
 
کسرایی پور افزود: به الزاماتی نیاز داریم تا بازار متشکل پولی شکل بگیرد.
 
حسین سلاح ورزی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه اقدامات موثر بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز، محسوس است، گفت: تا حد قابل توجهی آرامش به این بازار بازگشته است.
 
وی افزود: محدود کردن تراکنش های پوزها و تغییر در جابجایی چک‌های تضمینی بانکی از جمله تصمیمات خوب بانک مرکزی برای کنترل جابجایی پول و مبارزه با پولشویی و تزریق آرامش به بازار بود.
 
سلاح ورزی با تاکید بر اینکه همه دلارهای حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصادی کشور بازگردد، گفت: در غیر این صورت مصداق خروج سرمایه از کشور است.
 
وی افزود: البته این که بخش خصوصی ارز حاصل از صادرات را به کشور باز نگردانده، درست نیست، زیرا این نتیجه گیری بر اساس پیش فرص های نادرست است.
 
سلاح ورزی با بیان اینکه بیش از 80 درصد صادرات غیرنفتی مربوط به شرکت های دولتی، نهادهای مالی و صندوق های بازنشستگی و مانند آن است، گفت: آنچه که در حوزه محصولات پتروشیمی صادر می‌کنیم به علت وجود قیمت جهانی، قیمت آن ها مشخص است، اما آن 20 درصد مربوط به بخش خصوصی واقعی به علت واقعی نبودن نرخ پایه صادراتی، حداقل نصف مبلغی است که اعلام می شود.
 
وی با اشاره به پیمان سپاری ارزی و شرایط جدید گفت: اگر این روند ادامه یابد ممکن است صادرکنندگان، بازارهای صادراتی خود را از دست بدهند و کشور با کاهش جدی صادرات روبه رو شود.
 
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: وجود یک بازار متشکل، ضروری است اما به ثبات در اقتصاد کلان نیاز داریم در غیر این صورت، عملی نیست. استفاده از سامانه"سنا" راهکار مناسبی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات است.
 
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: از ابتدا مشخص بود افزایش بی رویه قیمت ارز ناشی از واقعیت های اقتصادی نبود بلکه اثرات روانی بود.
 
وی افزود: دخالت نکردن بانک مرکزی یکی از اصلی ترین عوامل التهابات ارزی بود. 1390 قلم کالای وارداتی از مجموع 7 هزار قلم کالای وارداتی از واردات ممنوع شد که در کاهش تقاضای ارزی موثر بود.
 
پورابراهیمی ادامه داد: باز گذاشتن دست بانک مرکزی بر مدیریت بازار ارز از دیگر عوامل موثر بر کنترل بازار بود و اکنون آرامش نسبی حاکم است.
 
وی افزود: حذف مالیات واردات طلا به کشور و اینکه پس از سه ماه و نیم اشتباهات فاحش دولت در حوزه ارزی اختیاراتی هم به صرافی ها داده شد. مجموع این عوامل و مدیریت تقاضا موجب آرامش در بازار ارز شد.
 
پورابراهیمی گفت: در شرایطی که در جنگ نابرابر اقتصادی قرار داریم، مطالبه بانک مرکزی مبنی بر لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات، به حق است اما مکانیزم اجرایی آن اشکالات جدی دارد که باید برطرف شود.
 
وی با گلایه از دولت برای صدور متعدد بخشنامه های صادراتی گفت: این موضوع سردرگمی ایجاد کرد. البته بخشنامه اخیر مقداری اوضاع را بهبود بخشید، اما اشکالاتی هم دارد.
 
پورابراهیمی ادامه داد: باید نرخ تسویه صادرات را بر اساس نرخ واقعی اقتصاد انجام دهیم و در این صورت صادرات، حدود 2 برابر خواهد شد.
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سیاست تک نرخی شدن ارز باید عملیاتی شود، تا از رانت‌ها جلوگیری شود.
(سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷) ۰۹:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها