دوشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۷ / ۱۳:۲۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۱۶۱۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کشت چغندر علوفه‌ای امسال در خراسان‌شمالی

مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی از اجرای طرح کشت چغندر علوفه‌ای امسال خبر داد و گفت: استفاده چغندرقند تولیدی در استان برای دام‌ها صحت ندارد.

«محمدنقی کاظمیان» در پاسخ به این پرسش که شنیده شده قیمت پائین خرید تضمینی چغندرقند از سوی کارخانه قند شیروان موجب شده تا کشاورزان چغندرقند تولیدی خود را برای مصرف دام به فروش برسانند؟ گفت: این موضوع صحت نداشته و عملکرد کارخانه قند شیروان در خرید این محصول طی امسال مطلوب بوده است.
به گفته وی، تاکنون کشاورزان حدود 43 هزار تن چغندرقند تحویل این کارخانه داده‌اند.
مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی با اشاره به این‌که کارخانه معمولاً با پیمانکار(کشاورز) قرارداد منعقد می‌کند  که در ازای دریافت نهاده و مساعده از این محل محصول تحویل آن دهد، افزود: بنابراین بر اساس این قرار داد باید کشاورز 35 تن در هکتار چغندر قند تحویل کارخانه قند دهد که اگر بیشتر از این رقم شد مورد تشویق و اگر کمتر از رقم مذکور شد مورد جریمه قرار خواهد گرفت.
کاظمیان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نحوه پرداخت وجوه چغندرکاران امسال نسبت به سال‌های گذشته بسیار بهتر شده است و مطالبات چغندرکاران طی 45 روز به آن پرداخت می‌شود و از سوی دیگر اگر کشاورز در دریافت مطالبه خود تعجیل داشته باشد می‌تواند حواله شکر دریافت کند که در این زمینه نیز پنج تا 10 درصد سود خواهد برد.
این مقام مسئول ادامه داد: علاوه‌بر آن کشاورز در ازای هر تن چغندرقند به کارخانه 20 کیلوگرم کنسانتره و دو کیلوگرم شکر یا قند دریافت می‌کند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر کشاورز تمایل دارد تا در جیره دام خود از چغندر استفاده کند امسال طرح کشت چغندر علوفه‌ای اجرا می‌شود که از این طریق می‌تواند نیاز خود را برطرف کند.
مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی با اشاره به این‌که میزان عیار چغندرعلوفه‌ای 13 است، یادآور شد: دام می‌تواند از این چغندر استفاده کند و مشکلی نیز پیش نمی‌آید.

(دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷) ۱۳:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها