دوشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۷ / ۱۲:۲۷
سرویس : کسب و کار، برندینگ
کد خبر : ۸۱۶۰۸
گزارشگر : ۳۶۳۲
سرویس کسب و کار، برندینگ

راهکارهای فروش و دور زدن رکود

با توسعه فناوری‌های مبتنی بر وب و اینترنت ، دنیای کسب‌و‌کار به شدت دچار تغییر و تحول گردیده است. اینترنت و فضای‌مجازی به‌عنوان رسانه‌ای‌نوین در امر تبلیغات ، ویژگی‌های منحصر بفردی را داراست و بستر مناسبی را برای تبلیغات موثر و هدفمند برای تولیدکنندگان فراهم آورده است.

تجارت الکترونیک یکی از با صرفه‌ترین و پر بازده‌ترین خدمات نوین دنیای امروزما است . با رونق گرفتن کسب و کارهای آنلاین و قدرت اینترنت در معرفی کالاها و خدمات، بازاریابی اینترنتی نیز بسیار طرفدار پیدا کرده و شامل موارد مختلفی است که برای اجرای صحیح آن باید یک استراتژی درست را در پیش بگیرید. برای موفقیت کسب‌و‌کارتان و بهره بردن کافی از بازاریابی اینترنتی لازم است تا یک استراتژی درست و حسابی داشته و علاوه بر آن به اندازه کافی مهارت و آشنایی داشته باشید. مقاله‌ای که پیش‌رو دارید استراتژی‌های بازاریابی و فروش درشرایط رکود و بحران را ذکر نموده است.


اشتغال، بیکاری و رکود 1

 

در ادامه می خوانیم :

- شرایط اقتصادی مانند یک سال دارای چهار فصل است 

- تابستان اقتصادی یا همان دوره رونق‌ اقتصادی

- پاییز اقتصادی یا همان دوره رکود اقتصادی

- زمستان اقتصادی یا همان دوره بحران اقتصادی

- بهار اقتصادی یا همان دوره رونق اقتصادی

این چهار دوره اقتصادی مانند چهار فصل‌سال یکی پس از دیگری فرا می‌رسند و مدیران باید برای مواجه با دوران‌های مختلف اقتصادی آماده بوده و استراتژی مناسب هر دوره را در زمان مواجه بکار گیرند. نگاه‌نوین به مسائل مدیریتی ایجاب می‌کند که مدیران به سادگی از کنار نقش تاثیرگدار فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی عبور نکنند.

ورود گسترده رایانه و ابزارهای جانبی آن به درون ساختار اجرایی تولید‌کنندگان و گسترش اقبال عمومی مدیران تولیدی به انجام اطلاع‌رسانی در حیطه شبکه جهانی اینترنت حتی به صورت ظاهری امری است که باید با توجه خاصی به آن نگاه کرد و راهکارهای مناسب را در بسترهای‌موجود مشخص و به کاربست تا ابزارهای موثر در پیشرفت شاخص‌هایIT در بخش تولید به بهترین نحو ممکن، مورد استفاده قرار گیرد. اما قبل از اینکه در مورد روشها و استراتژی‌های مواجه در دورانهای اقتصادی رکود و بحران صحبت کنیم لازم است در ابتدا شرایط و خصوصیات هر دوره به اختصار بررسی گردند.


دوره رونق: 

جذابترین دوره اقتصادی برای کسب و کارهاست چراکه توان خرید مردم در این دوره در بالاترین حد است، لذا تقاضا برای کالاهای عادی و کالاهای لوکس در حداکثر خود است. به تبع میزان عرضه این کالاها نیز در این دوره به بیشترین سطح خود می‌رسد. در دوره رونق اشتغال در بیشینه خود قرار دارد و ورود شرکتهاو تولیدی‌های جدید به بازار به وفور به چشم می‌خورد. در عین حال سرمایه‌گذاری برای توسعه واحدهای تولیدی در این دوره بسیار زیاد است . 


دوره رکود : 

بیکاری افزایش می‌یابد و توان خرید مردم نیز کاهش. هرچند در این دوره تقاضا برای کالاهای عادی هنوز بالاست اما تقاضا برای کالاهای لوکس کم می‌شود. در این دوره سرمایه‌گذاری برای توسعه واحدهای تولیدی کاهش می‌یابد و کم کم پدیده مازاد کالا مشهود می‌شود. و این به این معناست که فروختن به آسانی قبل نیست و برخی شرکت‌ها و تولیدی‌ها در حوزه فروش با مشکلاتی مواجه می‌شوند.


دوره بحران :

سخت‌ترین دوره اقتصادی است. تقاضا برای کالاهای عادی و کالاهای لوکس به شدت کاهش می‌یابد. چرا که توان خرید مردم به شدت کاسته شده است و بیکاری به حداکثر خود رسیده است. فعالیت‌های توسعه‌ای شرکت‌ها و تولیدی‌ها متوقف شده و تقاضا برای کالاهای زیرساختی نیز با کاهشی شدید همراه می‌شود. به دلیل عرضه بیش از تقاضای‌کالاها بسیاری از آنها با مشکلات جدی مواجه می‌شوند و رد این دوره است که برخی محکوم به فنا هستند.


دوره بهبود : 

وضعیت اشتغال به تدریج بهتر شده و توان خرید نیز افزایش می‌یابد. لذا مجددا تقاضا برای کالاهای عادی و بعد برای کالاهای لوکس افزایش می‌یابد وآنها به فکر افزایش عرضه می‌افتند. از آنجا که چالشهای اصلی کسب‌و‌کارها در دورانهای رکود و بحران شکل می‌گیرد، روشها واستراتژی‌های مواجه با دورانهای رکود و بحران اقتصادی همیشه مد نظر بوده است. با گسترش روز افزون اطلاعات و فناوری تاثیر فوق‌العاده بر روی فناوری کسب و کار اعمال شده است و کسب‌و‌کار امروزی در مقابل کسب وکار سنتی پیشرفت بسزایی کرده است.


با جرات می‌توان گفت که کسب‌وکار امروزی پیشرو با فناوری روز دنیا باید همگام باشد تا بتواند مشتری بیشتری را مجذوب خود کند و اشکالات فناوری‌های‌سنتی را برطرف سازد.  لذا در این خصوص نکات ذیل قابل توجه است.


۱- هرچه رقابت شدیدتر شود اهمیت و ضرورت رعایت اصول بازاریابی بیشتر می شود، لذا تسلط به اصول بازاریابی و دقت دراجرای این اصول در دوره بحران و رکود از اهمیت به مراتب بیشتری برخوردار است. پس بهترین راه این است که انواع روش های بازاریابی اینترنتی را یاد بگیرید. در مورد تکنیک های فروش در وب و بازاریابی اینترنتی تحقیق و مطالعه کنید. با توجه به نوع کسب و کار و میزان سرمایه خود بهترین روش بازاریابی اینترنتی را برای خود پیدا کنید. در مورد اینکه چه طور می توانید ترافیک هدفمندی را به وب سایت خود جذب کنید مطالعه کنید.


۲- باید دانست آمادگی جهت مواجه با دورانهای رکود و بحران را باید از دورانهای بهبود و رونق آغاز کرد. بنابراین کسب وکارهایی که در پیش بینی دورانهای رکود و بحران عملکرد بهتری داشته باشند می توانند جایگاه بهتری در رقابت کسب نمایند.


۳- مساله اصلی مدیران در دوران‌های رکود و بحران، مدیریت نقدینگی است. چراکه از یک طرف خریدان تمایل به پرداخت اقساطی یا تاخیری دارند. و از طرف دیگر تامین‌کنندگان تمایل به دریافت وجوه به صورت نقدی و آنی دارند. بهترین گزینه سایت تجارت الکترونیک، فروش‌کالا به‌صورت آنلاین است.بازدیدکننده‌های سایت می‌توانند محصولات را ببینند، انتخاب کنند، سفارش دهند و هزینه‌ها را بپردازند. ساخت یک سایت تجارت الکترونیک به دلیل ویژگی‌های زیادی که باید داشته باشد کار پیچیده‌ای است. مشتریان باید بتوانند محصولات شما را مشاهده کنند، انتخاب کنند، قیمت محصول را بپردازند.


۴- در دوره رکود و بحران اندازه بازار به شدت کوچک می شود و این به این معناست که جا برای شرکت ها و تولیدی های فعال در یک بازاربسیار تنگتر شده و لذا برخی از آنها دچار ورشکستگی شده و از بازار خارج می شوند لذا هدف اصلی مدیران در این دوره باید حفظ بقا باشد و اهداف توسعه ای به جز موارد خاص در این دوره جایی ندارند. فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک دو حوزه‌ی اصلی در رشد و توسعه‌ی به شمار می‌روند.

بسترهای مناسبی که به لطف گسترش اینترنت در سال‌های اخیر ایجاد شده این امکان را به تولیدکنندگان و شرکت‌ها می‌دهد تا با استفاده از فناوری اطلاعات و قابلیت‌های موجود در بخش تجارت الکترونیک با راه‌اندازی کسب و کارهای جدید نیازهای مشتریان را پاسخ بدهند.


۵- باتوجه به کاهش شدید توان خرید مشتریان در این دوره، دیدگاه‌ها و ارزشهای مشتریان نیز دچار تغییر خواهد شد. لذا مدیران در دوره بحران و رکود باید اجزای آمیزه بازاریابی خود را مجددا طراحی و اجرا نمایند. یک کسب‌وکار پویا نیاز به انعطاف‌پذیری دارد چون همواره طی زمان تغییراتی در آن به وجود می‌آید که باعث می‌شود کار با طرح اولیه‌ای که روی کاغذ نوشته‌اید متفاوت باشد.


۶- به دلیل افزایش حساسیت به قیمت در این دوره، بسته‌بندی شکیل و جذاب کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. لذا شرکت‌ها وتولیدی‌ها باید تلاش کنند با حذف کردن بخشهای پرستیژی و غیر ضروری، محصولات مناسبتری از نظر قیمتی طراحی و عرضه کنند. به عنوان نمونه تولید محصولات با بسته‌بندی کوچکتر می‌تواند در این دوره مد نظور قرار گیرد.


۷- باتوجه به تغییر شرایط بازار مانند افزایش رقابت قیمتی بین شرکت‌ها وتولیدی‌ها در مقابل تمایل مشتریان به خرید محصولات ارزانتر،اهداف قیمت‌گذاری در این دوره باید مورد بازنگری قرار گیرد. به عنوان نمونه هدف دستیابی به حداکثر سود جای خود را به هدف حفظ بقا خواهد داد.


۸- باتوجه به شکل‌گیری پدیده مازاد کالا در این دوره و مشکل شدن عملیات فروش، اهمیت شرکت‌ها و تولیدی‌های پخش و یا شرکت‌ها وتولید‌های واسطه بسیار افزایش می‌یابد. لذا سیاست های توزیعی شرکت‌ها و تولیدی‌ها نیز باید در این دوره تعدیل شود. به عنوان نمونه اعطای جوایزفروش ویژه به نمایندگی‌ها و یا شرکت‌های پخش می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.


ارز  


 ۹- برخلاف تصور برخی از مدیران، اهمیت استفاده از ابزارهای فناوری دیجیتال مانند اینترنت همچنان در این مرحله بالاست. امروزه با استفاده ازفناوری دیجیتال روز دنیا می‌توانید محبوبیت و اعتبار تولیدی خودتان را افزایش دهید و مشتریان احتمالی را به سمت خود بکشانید. تجارت الکترونیک یک فرایند کاملا تخصصی است که ورود بدون دانش و تجربه به آن مستلزم پرداخت هزینه و زمان زیاد و در بسیاری از مواقع شکست‌های سنگین است.

ورود به دنیای تجارت الکترونیک مستلزم آشنایی با مجموعه‌ای از تخصص‌ها اعم از مسائل فنی و طراحی وب، اصول بازاریابی و تبلیغات، مدیریت منابع انسانی، مالی و منابع فیزیکی، خلاقیت و کارآفرینی، مدیریت‌فردی و گروهی و .. است. طبیعتا شرکتهایی که توانسته‌اند توان نقدینگی خود را در این دوره حفظ کنند می‌توانند از این مزیت به نحوی مطلوب بهره‌جویند.


 ۱۰- فراموش نکنید در دوره رکود و بحران صاحبان رسانه‌های تبلیغاتی نیز در شرایطی مشابه‌ما قرار گرفته‌اند. لذا با افزایش قدرت چانه زنی صاحبان صنایع و تولید امکان تهیه فضای رسانه‌ای با قیمت‌های مناسب در این دوره بالاست. داشتن یک وب‌سایت می‌تواند شما را در ارائه تبلیغات محصولاتتان کمک کند و هزینه‌های تبلیغاتی شما را کاهش دهد.


 ۱۱- برخی از ابزارهای ترفیع و ترویج از جمله چاشنی‌های فروش در این دوره از اثربخشی بیشتری برخوردار هستند. امکان تخفیف‌های متنوع برای کاربران بصورت بازه‌های زمانی، کوپن‌های تخفیف، قرعه‌کشی و اهدای جایزه و ... از این جمله‌اند.


۱۲- در کنار سختی‌های فراوانی که در دوران‌های رکود و بحران پیش پای مدیران شرکت‌ها قرار می‌گیرد، فرصتهای نابی هم شکل می‌گیرد که در صورت پیش بینی درست، آمادگی لازم و حفظ نقدینگی کافی می‌توان از این فرصت‌های طلایی استفاده کرد. به عنوان مثال استفاده از سایت تجارت الکترونیک، فروش‌کالا به‌صورت آنلاین علاوه بر داشتن مخاطبان بی‌شمار،خاص بودن آن‌هاست که امتیازی برجسته برای شرکت‌ها و تولید‌کنندگان محسوب می‌شود.

باید در نظر داشته باشیم همانگونه که زمستان همیشگی نیست دوره بحران اقتصادی نیز همیشگی نخواهد بود. بهار و تابستان اقتصادی، سهم شرکت‌ها و تولیدی‌هایی خواهد شد که موفق شوند زمستان سرد را پشت سر بگذارند. شرکت‌ها و تولیدی‌هایی ازاین دوره سخت گذر خواهند کرد که نسبت به بقیه رقبای خود اشتباهات کمتری داشته باشند و عمکرد بهتری از خود نشان دهند. زمانی که فرمول اصلی را بدانید می‌توانید به راحتی مخاطبان هدف خود را پیدا کرده و به جایی بروید که آن ها حضور دارند و بدون هیچ ریسکی کسب‌و‌کارتان را تبلیغ کنید.


طبیعتا با فرا‌رسیدن دوران‌های بهبود و سپس رونق سیاست‌ها و استراتژی‌های شرکت‌ها مجددا باید بازطراحی شود و آمادگی برای دوره بحران بعدی نیز از همین زمان آغاز می‌شود. قرار گرفتن در شبکه‌های اجتماعی فرصت مهمی است که باید درست و به جا از آن استفاده شود. امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی،حضوردر آنها برای هرتولیدکننده‌ای  به دغدغه‌ای مبدل گشته که افراد سعی می‌کنند به هر طریقی که شده محصولات خود را در آن به مخاطبانشان معرفی کنند. طراحی جذاب ، تبلیغات هدفمند ، امکان برخورداری ازفناوری روز دنیا ، برخورداری از متخصصین فناوری اطلاعات ، فروش محصولات به روش کاملا الکترونیک، دست یابی سریع و آسان و...

(دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷) ۱۲:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها