دوشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۷ / ۱۲:۲۳
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۸۱۶۰۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس فراورده های روغنی

100 هزار تن روغن خام در اختیار صنایع روغن نباتی قرار گرفت

مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: با توجه به کافی بودن ذخایر استراتژیک روغن کشور، در یک ماه اخیر برای تامین نیاز تولید و بازار 100 هزار تن روغن خام توسط این شرکت در اختیار صنعت روغن نباتی کشور قرار گرفت.

«حجت براتعلی» ذخایر موجود روغن نباتی کشور را کافی دانست و افزود: توزیع این میزان روغن خام در بین صنایع سبب شد تا روغن خوراکی مورد نیاز مردم در سطح بازار، خرده فروشی ها و فروشگاه های زنجیره ای به میزان لازم وجود داشته باشد.
وی علت توزیع روغن خام به صنعت روغن نباتی کشور را ایجاد شرایط باثبات برای عرضه روغن در بازار دانست و تصریح کرد: روغن خام بیشترین حجم واردات را به خود اختصاص داده است تا تولید روغن خوراکی در کشور متوقف نشود و کارخانجات در شرایط پایداری قرار داشته باشند.
مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: اکنون بیش از 550 هزار تن روغن برای مصرف بیش از سه ماه کشور را در اختیار داریم.
وی مدت زمان نگهداری ذخایر روغن خام کشور را 6 ماه عنوان کرد و افزود: گردش ذخایر براساس نوع ساختار روغن خام و میزان تقاضای مداوم با روغن های وارداتی جدید جایگزین می شود و با توجه به میزان خروجی کالاها، همچنان ذخایر را در سطح تکالیف ابلاغی حفظ می کنیم.
وی اظهارداشت: در سالهای اخیر در بحث تامین روغن خام در کشور اتفاق خوبی رخ داده تا جایی که با اعمال سیاست های وزارت جهادکشاورزی، کشت دانه های روغنی افزایش پیدا کرده است.
براتعلی تصریح کرد: در سال زراعی 97-96 در مجموع 320 هزارتن دانه روغنی کلزا از کشاورزان خرید شد و پیش بینی می شود حدود 100 هزارتن دانه روغنی سویا نیز خریداری شود؛ بنابراین به نظر می رسد مجموع خرید دانه روغنی و خروجی استحصال روغن از محل تولید داخل به بازار عرضه مناسب باشد.
وی تاکید کرد: دغدغه ای برای تامین روغن خوراکی مورد نیاز کشور نداریم و بخشی از نیاز کشور از محل تولید دانه های روغنی و بخشی از محل واردات در حال تامین است.
مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران اضافه کرد: مصرف سالیانه روغن خام کشور 1.5 میلیون تن است که بخشی از استحصال روغن دانه های روغنی تولید داخل، بخشی از دانه های روغنی وارداتی و بخشی از روغن خام ذخایر تکلیفی تامین می شود.
وی ادامه داد: با تعیین نرخ های خرید تضمینی دانه روغنی به نظر می رسد سطح زیرکشت به طور مجدد افزایش یابد؛ این بدان معنی است که نیاز ما به واردات روغن خام در آینده کاهش خواهد یافت.
وی گفت: تاکنون روغن خام از کشورهای برزیل، روسیه و اوکراین تامین می شد، با وجود شروع دور جدید تحریم ها علیه ایران حتی اگر در بحث نقل وانتقال پول برای واردات از کشور برزیل دچار مشکل شویم می توانیم واردات خود را از کشورهای روسیه و اوکراین افزایش بدهیم.
براتعلی افزود: قیمت هر کیلوگرم روغن خام براساس مصوبه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان در مبادی ورودی (بنادر) برای روغن سویا 3850 تومان، پالم 3950 تومان و آفتابگردان چهار هزار تومان است.
شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان شرکت تامین کننده کالاهای اساسی و راهبردی کشور از جمله روغن، برنج، شکر و گندم وظیفه تنظیم بازار داخلی را برعهده دارد.
در یک ماه اخیر برای تامین بازار کالاهای اساسی 10 هزارتن برنج تایلندی و 10 هزارتن شکر و 100 هزارتن روغن به بازار عرضه شد و به گفته کارشناسان شرکت بازرگانی دولتی ایران در صورت نیاز، این روند ادامه خواهد یافت.

(دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷) ۱۲:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها