دوشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۷ / ۰۹:۰۱
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۱۵۹۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس سرویس عمومی

ثبت فرآیند تولید انگور ملایر درفائو یک امتیاز برای ایران است

نماینده دائم ایران در فائو در رم، ثبت فرآیند تولید انگور ملایر به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان در سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد 'فائو' را یک امتیاز مهم برای ایران دانست.

محمد حسین عمادی، نماینده دائم ایران در سازمان فائو در رم اظهار داشت: ثبت جهانی 'فرآیند تولید انگور ملایر' پس از ثبت قنات های ایران در سال 2014، دومین میراث جهانی است که به نام ایران به ثبت می رسد و برای کشورمان مزایای بسیار زیادی خواهد داشت.
وی ادامه داد : امیدواریم تا سال آینده بتوانیم دو مورد دیگر از میراث کشاورزی کشورمان را در فائو به ثبت برسانیم که در این صورت، ایران جزو پنج کشور جهان که بیشترین تعداد میراث ثبت شده در این سازمان را دارند، خواهد شد.
عمادی افزود: با توجه به تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین، فرآیند تولید انگور ملایر تطبیق بیشتری با محیط زیست دارد و از سوی سازمان های مختلف جهانی مورد توجه، تاکید و توسعه قرار می گیرد و برای ایران یک امتیاز زیاد محسوب می شود. با این ثبت، ایران به عنوان کشوری با 12 هزار سال سابقه تاریخی و کشاورزی که از تنوع بسیار بالای زیستی و کشاورزی برخوردار است، شناخته می شود.
نماینده دائم ایران در فائو ادامه داد: از نظر اقتصادی، جذب گردشگران و ارزش افزوده بیشتر محصولاتی که در فائو ثبت می شود، اهمیت زیادی دارد و از سوی جامعه جهانی برای حفظ و نگهداری این میراث ارزشمند به ایران کمک خواهد شد تا بتواند این سیستم را بهتر حفظ کرده و توسعه دهد. حتی برای کشورهای دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.
فائو نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که فرآیند تولید انگور جوزان ملایر در فهرست میراث مهم کشاورزی جهان (GIAHS) به ثبت رسیده است.
از میان هزاران درخواست واصله از کشورهای مختلف، پیش از این فقط پنجاه و دو درخواست درکل جهان موفق به عبور از فرآیند سخت گیرانه نظام ثبت فائو شده بودند، که از کشورمان نظام کشاورزی مبتنی بر قنات کاشان در سال 1393 به عنوان اولین میراث جهانی از ایران در میان این فهرست قرار گرفت.
جمهوری اسلامی ایران به لحاظ برخورداری از تاریخ و تمدن کهن در بخش کشاورزی و تنوع زیستی منحصر به فرد، ظرفیت های مهمی از بعد میراث جهانی کشاورزی دارد که در تفاهم های وزیر جهاد ‌کشاورزی با مدیرکل فائو به این ابعاد توجه شده است و پس از ثبت کشاورزی مبتنی برقنات در سال 1393و نیز انگور ملایر، چند پرونده دیگر نیز توسط این وزارتخانه تکمیل و به‌ دبیرخانه میراث جهانی کشاورزی ارسال شده است. 
(دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷) ۰۹:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها