شنبه / ۳ آذر ۱۳۹۷ / ۲۰:۵۸
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۸۱۳۸۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

انقلاب برنج در آسیا

'آسیا تایمز' در مقاله ای تحت عنوان 'انقلاب برنج در آسیا' نوشت، پیشرفت های بزرگ در زمینه تولید برنج اصلاح شده ژنتیک موجب تولید محصولاتی شده است که در برابر چالش های تغییرات اقلیمی، مانند طوفان های فصلی و بالا آمدن آب دریاها، مقاومت بیشتری دارند.

به نوشته این روزنامه که در بانگوک منتشر می شود، دانشمندان علوم کشاورزی در راستای پیشرفت هایی که یادآور 'انقلاب سبز' در چهار دهه پیش است، با تولید برنج موسوم به 'اسکوبا' که در برابر طوفان و آفات مقاوم است، به پیشرفتی مهم در کاشت و تولید این ماده غذایی اساسی و اولیه آسیا دست یافتند.
موسسه بین المللی تحقیقات برنج مستقر در فیلیپین ماه گذشته توافقنامه ای را با شرکت متنوع سازی محصولات جهان برای تامین بودجه حفاظت و تشریک 136 هزار گونه برنجی که در حال حاضر غذای روزانه 3 و نیم میلیارد نفر در جهان است، امضا کرد.
به گفته 'متیو مورل'، مدیر موسسه بین المللی تحقیقات برنج، بانک ارزشمند ژن این موسسه به بخش اساسی تلاش های جهانی در زمینه مقاوم تر کردن برنج تبدیل شده است.
دانشمندان می گویند که در استان ساحلی شاندونگ چین به موفقیت های اولیه در رابطه با طرح مربوط به رشد برنج در 20 هکتار دشت گلی و خاک نمکی – قلیایی، به ویژه در دلتای رود زرد، دست یافته اند. این دانشمندان معتقدند، اجرای این طرح در این منطقه می تواند غذای 80 میلیون نفر دیگر را تامین کند.
صرفنظر از جار و جنجال های پیرامون برنج اصلاح شده ژنتیک، دانشمندان از دهه 1970 برای رشد برنج در آب شور در تلاشند و اکنون، موفق به کشت گونه هایی شده اند که در یک هکتار، چهار و نیم تا 9 تن محصول می دهند.
چین سال گذشته با وارد کردن پنج میلیون و صد هزار تن برنج، بزرگ ترین وارد کننده جهان بود. نیجریه، فیلیپین، ایران و اندونزی در رتبه های بعدی قرار داشتند. هند در آن سال بزرگ ترین صادرکننده برنج جهان بود و تایلند، آمریکا، پاکستان و ویتنام پس از هند قرار داشتند.
در حالی که خودکفایی در تولید برنج هدف اصلی دولت های آسیایی است، نبود آب و زمین های جلگه ای مانع از دستیابی به موفقیت مورد نظر آنها شده است.
طبق برآورد انجام شده، مصرف برنج مصرفی مردم آسیا تا سال 2050 که جمعیت این قاره به 5.2 میلیارد نفر می رسد، از 450 میلیون تن فعلی به 525 تن افزایش می یابد. جمعیت آسیا تا سال 2050سالانه حدود 90درصد برنح تولید شده در جهان را مصرف می کند.
برنج اسکوبا تنها با غوطه ور شدن در آب رشد می کند و باید آن را در حالت استراحت قرار داد و اجازه داد که تا عقب نشینی سیلاب انرژی ذخیره کند. 600 هزار هکتار از زمین های هند و بنگلادش و 430 هزار هکتار از اندونزی زیر کشت برنج اسکوبا قرار دارد. در شرایط عادی، از هر هکتار 4و نیم تا 6 و نیم تن برنج اسکوبا به دست می آید.

(شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷) ۲۰:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها