شنبه / ۳ آذر ۱۳۹۷ / ۰۸:۲۶
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۸۱۳۵۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

رشد ۵۰۰ درصدی مکانیزاسیون در حوزه برنج

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون از رشد ۵۰۰ درصدی کاشت و برداشت برنج از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون خبر داد.

کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت تأثیر اعمال تحریم‌های جدید بر صنعت ماشین آلات کشاورزی اظهار کرد: با توجه به آنکه سرمایه‌گذاری مطلوبی در بخش ماشین آلات کشاورزی طی ۵ تا ۶ سال گذشته صورت گرفته است، بنابراین بیش از ۹۰ درصد نیاز حوزه مکانیزاسیون با اتکا بر صنعت داخل تأمین می‌شود.
وی با بیان اینکه بیش از ۶ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه ماشین آلات کشاورزی در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است، افزود: براین اساس صنعت ماشین آلات کشاورزی از ابتدای دولت یازدهم به خوداتکایی نسبی در تولید رسیده است به طوریکه هم اکنون تمامی غلات کشور با بذرکارهای تولید داخل کشت شده و بیش از ۹۵ درصد غلات با کمباین‌های تولید داخل برداشت می‌شود.
عباسی ادامه داد: با توجه به افزایش ضریب خوداتکایی در تولید ماشین آلات کشاورزی، اعمال تحریم‌های جدید محدودیتی ایجاد نخواهد کرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه ۱۵ تا ۲۰ درصد قطعات و اجزای ماشین آلات داخلی نیازمند ارز بری است، تصریح کرد: در شرایط کنونی بخشی از اجزا و قطعات ماشین آلات داخل از طریق واردات تامین می‌شوند، به همین دلیل در صدد هستیم تا واردات این قطعات با ارز دولتی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه اختصاص ارز دولتی به واردات قطعات و اجزای ماشین آلات کشاورزی داخل چندان بالا نیست، گفت: با توجه به آنکه اختصاص ارز یارانه‌ای به این بخش در حوزه امنیت غذا تأثیر بسزایی دارد، انتظار می‌رود وزارت صمت، پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی را قبول کند تا شاهد استمرار تولید داخل، ثبات و مدیریت قیمت در بازار داخل باشیم.
 عباسی با تأکید بر اینکه ۹۰ درصد ماشین آلات کشاورزی در داخل تولید می‌شود، اظهار کرد: این در حالی است که در ۱۰ درصد ماشین آلات زراعت برنج، کمباین‌های سنگین و فناوری‌های نوین کماکان نیازمند واردات هستیم.
سطح مکانیزه برنج در سال آینده افزایش می‌یابد/ ضرورت جلوگیری از افزایش غیر منطقی قیمت ماشین آلات
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی درباره آخرین وضعیت واردات ماشین آلات گفت: هم اکنون کشورهای اروپایی یکی از منبع‌های اصلی برای تأمین ماشین ها و کمباین‌های سنگین به شمار می‌روند که با توجه به شرایط تحریم، کماکان ارتباط شان را با ما حفظ کردند.
وی با اشاره به اینکه واردات ماشین آلات و کمباین جزء کالاهای بخش کشاورزی به شمار می‌رود، افزود: با وجود آنکه کالاهای بخش کشاورزی شامل تحریم نمی‌شود، از این رو وزارت امور خارجه و دولت به دنبال راهکارهایی برای نقل و انتقال پولی است.
عباسی با اشاره به اینکه بخشی از ماشین‌های حوزه زراعت برنج از کشورهای آسیای شرقی، جنوب شرقی آسیا و چین تأمین می‌شود، گفت: در حال حاضر شرایط برای تأمین کنندگان ماشین‌های حوزه زراعت برنج مهیا است تا بتوانند برای واردات، ارز مبادله‌ای دریافت کنند.
وی ادامه داد: با توجه به آنکه تحریم‌ها در توسعه مکانیزاسیون برنج یک مزیت ایجاد کرده است، از این رو پیش‌بینی می‌شود که  سال آینده ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار سطح مکانیزه برنج و ۸۰ هزار هکتار سطح  برداشت افزایش یابد.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه هیچ یک از روندهای توسعه مکانیزاسیون در کشور مختل نشده است، تصریح کرد: براین اساس از تولیدکنندگان تقاضا داریم که برای شکست تحریم‌های داخلی و خارجی تا حدامکان نگذارند قیمت ماشین آلات تحت تأثیر امواج تغییر قیمت قرار گیرد چرا که جامعه کشاورزان نیازمند ثبات قیمت‌ها است.
به گفته عباسی، با توجه به قرار گرفتن در برابر جنگ اقتصادی، از صنعت گران ماشین آلات کشاورزی انتظار می‌رود که از افزایش غیر منطقی قیمت جلوگیری کنند.
وی با بیان اینکه ۷۵ درصد تولیدکنندگان داخل، قیمت ماشین آلات در بازار را مدیریت می‌کنند، گفت: این درحالی است که ۳۰درصد صنعت‌گران تقاضای افزایش غیر منطقی قیمت را داشتند که وزارتخانه با این امر مخالفت کرد و برای بار دیگر از تولیدکنندگان تقاضا کرد که بازنگری در قیمت‌ها داشته باشند تا بازار تحت تأثیر تنش قیمت‌ها قرار نگیرد.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا افزایش ۵۰ درصدی قیمت ماشین آلات کشاورزی را تایید می‌کنید، گفت: براساس آمار، حوزه ماشین‌آلات کشاورزی کمترین نوسان قیمت را داشته است و تنها ممکن است  ۱۵ تا ۲۰ درصد ماشین آلات که نیاز به ارزبری دارند، تحت تأثیر نوسانات جزئی قیمت قرار گرفته باشند.
افزایش ۲۰ تا ۲۵درصدی قیمت ماشین آلات کشاورزی منطقی است
عباسی افزایش ۲۰ تا ۲۵درصدی قیمت ماشین آلات کشاورزی را منطقی دانست و افزود: افزایش بالاتر از این رقم منطقی نیست، به همین دلیل تقاضا داریم عرضه کنندگان با کاهش سود خود، کشاورزان را در شرایط سخت اقتصادی همراهی کنند.
وی تصویب هر چه سریع تر ارز دولتی به واردات ماشین آلات کشاورزی را امری ضروری دانست و گفت: با وجود گذشت ۲ماه از پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اختصاص ارز دولتی به واردات ماشین آلات، ابزار و قطعات مورد نیاز به وزارت صمت، اما تاکنون در این باره تعیین تکلیف نشده است که انتظار می رود هر چه سریع تر برای احیا و پایداری تولید داخل این امر محقق شود.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: باتوجه به تمامی ناملایمات در حوزه بین المللی، تحریم‌ها، مشکلات بانکی و تغییر بخشنامه‌ها، از ابتدای سال تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان جذب سرمایه در حوزه ماشین‌های کشاورزی صورت گرفته است که با احتساب آورده کشاورزان این رقم به ۶۵۰ میلیارد تومان می‌رسد، در شرایط فعلی اقتصاد این رقم کم نیست.
وی از رشد ۴۰ درصدی ناوگان بخش کشاورزی در سال‌های اخیر خبر داد و گفت:  در پنج سال اخیر، نوسازی، تجهیز و به روزرسانی ناوگان بخش کشاورزی به طور متوسط ۴۰ درصد رشد داشته  که این رقم معادل سه دهه فعالیت قبل از دولت تدبیر و امید بوده است.
عباسی در پایان با اشاره به اینکه مکانیزاسیون در حوزه کاشت و برداشت برنج ۵۰۰ درصد رشد داشته است، تصریح کرد: در ابتدای دولت تدبیر و امید تنها ۱۰ تا ۱۲ درصد مزارع شالیزاری به صورت مکانیزه کشت و برداشت می شد، درحالیکه هم اکنون کشت و برداشت در استان مازندران به عنوان قطب تولید برنج به ۸۰ درصد رسیده است که این امر بیانگر سرمایه گذاری و ارتقای بهره وری است.

(شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷) ۰۸:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها