پنج شنبه / ۱ آذر ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۵
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۸۱۳۳۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

روزهای سخت صنعت تبلیغات با ممنوعیت تبلیغ 36 قلم کالا

چندی‌ روزی‌ست در رسانه‌ها به نقل از سخنگوی سازمان غذا و دارو خبر ممنوعیت تبلیغ 36 قلم کالای آسیب رسان به سلامت از جمله سالاد الویه، انواع نوشابه های گازدار، چیپس سیب زمینی، انواع روغن سرخ کردنی و انواع پنیر خامه ای منتشر شده است.

 کیانوش جهانپور گفت: به دنبال برگزاری جلسات متعدد با حضور مسئولان مربوطه در حوزه های بهداشت، غذا و دارو و همچنین سازمان ملی استاندارد، فهرست اقلام کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت بازنگری و اولویت بندی شد.
وی ادامه داد: به این ترتیب 36 قلم کالا و اقدام آسیب رسان سلامت، شناسایی و اولویت بندی شدند؛ مورد اول تا 22 این فهرست در اولویت نخست، 23 تا 28 در اولویت دوم و 29 تا 36 در اولویت سوم قرار گرفتند.
جهانپور با اشاره به ماده 48 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بند ج ماده 7 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، گفت: بر اساس این موارد قانونی و لزوم اجرای آن و همچنین به منظور صیانت از سلامت جامعه به ازای تبلیغات اقلام این فهرست و جلوگیری از القای مصرف آنها، سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه ای به عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی عسگری، رئیس سازمان صدا و سیما، اعمال ممنوعیت تبلیغات اقلام این فهرست را در تمام رسانه ها و مراجع تبلیغاتی خواستار شد.
سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به تبعات مصرف این اقلام برای سلامت، ابراز امیدواری کرد که دستگاه های مربوطه هر چه سریعتر نسبت به ممنوعیت تبلیغ این 36 قلم کالا و اقدام آسیب رسان سلامت اقدام کنند.
بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو این کالاها که در سه گروه اولویت یک تا سه دسته بندی شده اند، شامل، اولویت یک: انواع سوسیس و کالباس، ژامبون، انواع ساندویچ و پیتزا دارای سوسیس، کالباس و ژامبون، انواع پیتزای آماده مصرف منجمد، سالاد الویه، انواع سمبوسه، فلافل آماده شده با روش غوطه وری در روغن (صنعتی و صنفی)، پنیر پروسس، انواع نوشابه های گازدار با یا بدون قند، نوشابه های انرژی زا، نوشیدنی مالت طعم دار (ماء الشعیر)، انواع نوشیدنی میوه ای گازدار با محتوای آبمیوه 25 درصد و کمتر، روغن های مصرفی خانوار شامل روغن نیمه جامد مصرفی صنایع و خانوار، انواع روغن سرخ کردنی، مارگارین یا کره گیاهی، چیپس سیب زمینی، انواع فرآورده های سرخ شده غلات و حبوبات (انواع اسنک)، انواع فرآورده های حجیم شده برپایه ذرت (اصطلاحا انواع پفک)، فرآورده های کاکائویی، انواع دسرهای چرب، فرآورده های آرایشی رنگ پوست و مو (انواع رژ لب، ریمل، کرم پودر، پنکیک، خط چشم، مداد آرایشی چشم و لب، رنگ مو) به دلیل وجود فلزات سنگین و فراوانی مصرف، انواع فرآورده های برنزه کننده پوست است.
اولویت دو این کالاها شامل، انواع پنیرهای خامه ای، انواع شربت و نوشیدنی غیرمیوه ای، انواع سس های پرچرب (مایونز و سس سالاد و سس های سفید) با چربی بیش از 30 درصد، انواع شیرینی تهیه شده بر پایه آرد، تافی و آبنبات، انواع محصولات آنتی سلولیت و لاغرکننده موضعی است.
اولویت سه نیز شامل کباب کوبیده، کباب لقمه، همبرگر، فرآورده های یخی خوراکی، انوع پودر نوشیدنی فوری، مینارین (نوعی خامه)، فرآورده های آرایشی تاتو و فرآورده های طراحی پوست، فرآورده های صاف کننده ، فر کننده و کراتینه کننده مو است.
پس از اعلام این لیست؛ فعالان تبلیغاتی باید به فکر راهکاری برای جوابگویی به مشتریانی باشند که چنین محصولاتی را تولید می‌کنند. مشتریانی که مطمئنا وقتی امکان تبلیغ در تلویزیون را نداشته باشند به سراغ رسانه‌های دیگر بخصوص دیجیتال خواهند رفت. البته فعالان تبلیغاتی قبل از این نیز با چنین لیستی مواجه شدند اما لیست جدید نسبت به قبل محصولات بیشتری را شامل می‌شود و باید برای تبلیغات آنها چاره اندیشی شود.کیانوش جهانپور گفت: به دنبال برگزاری جلسات متعدد با حضور مسئولان مربوطه در حوزه های بهداشت، غذا و دارو و همچنین سازمان ملی استاندارد، فهرست اقلام کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت بازنگری و اولویت بندی شد. 

وی ادامه داد: به این ترتیب 36 قلم کالا و اقدام آسیب رسان سلامت، شناسایی و اولویت بندی شدند؛ مورد اول تا 22 این فهرست در اولویت نخست، 23 تا 28 در اولویت دوم و 29 تا 36 در اولویت سوم قرار گرفتند.
جهانپور با اشاره به ماده 48 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بند ج ماده 7 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، گفت: بر اساس این موارد قانونی و لزوم اجرای آن و همچنین به منظور صیانت از سلامت جامعه به ازای تبلیغات اقلام این فهرست و جلوگیری از القای مصرف آنها، سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه ای به عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی عسگری، رئیس سازمان صدا و سیما، اعمال ممنوعیت تبلیغات اقلام این فهرست را در تمام رسانه ها و مراجع تبلیغاتی خواستار شد.
سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به تبعات مصرف این اقلام برای سلامت، ابراز امیدواری کرد که دستگاه های مربوطه هر چه سریعتر نسبت به ممنوعیت تبلیغ این 36 قلم کالا و اقدام آسیب رسان سلامت اقدام کنند.
بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو این کالاها که در سه گروه اولویت یک تا سه دسته بندی شده اند، شامل، اولویت یک: انواع سوسیس و کالباس، ژامبون، انواع ساندویچ و پیتزا دارای سوسیس، کالباس و ژامبون، انواع پیتزای آماده مصرف منجمد، سالاد الویه، انواع سمبوسه، فلافل آماده شده با روش غوطه وری در روغن (صنعتی و صنفی)، پنیر پروسس، انواع نوشابه های گازدار با یا بدون قند، نوشابه های انرژی زا، نوشیدنی مالت طعم دار (ماء الشعیر)، انواع نوشیدنی میوه ای گازدار با محتوای آبمیوه 25 درصد و کمتر، روغن های مصرفی خانوار شامل روغن نیمه جامد مصرفی صنایع و خانوار، انواع روغن سرخ کردنی، مارگارین یا کره گیاهی، چیپس سیب زمینی، انواع فرآورده های سرخ شده غلات و حبوبات (انواع اسنک)، انواع فرآورده های حجیم شده برپایه ذرت (اصطلاحا انواع پفک)، فرآورده های کاکائویی، انواع دسرهای چرب، فرآورده های آرایشی رنگ پوست و مو (انواع رژ لب، ریمل، کرم پودر، پنکیک، خط چشم، مداد آرایشی چشم و لب، رنگ مو) به دلیل وجود فلزات سنگین و فراوانی مصرف، انواع فرآورده های برنزه کننده پوست است.
اولویت دو این کالاها شامل، انواع پنیرهای خامه ای، انواع شربت و نوشیدنی غیرمیوه ای، انواع سس های پرچرب (مایونز و سس سالاد و سس های سفید) با چربی بیش از 30 درصد، انواع شیرینی تهیه شده بر پایه آرد، تافی و آبنبات، انواع محصولات آنتی سلولیت و لاغرکننده موضعی است.
اولویت سه نیز شامل کباب کوبیده، کباب لقمه، همبرگر، فرآورده های یخی خوراکی، انوع پودر نوشیدنی فوری، مینارین (نوعی خامه)، فرآورده های آرایشی تاتو و فرآورده های طراحی پوست، فرآورده های صاف کننده ، فر کننده و کراتینه کننده مو است.
پس از اعلام این لیست؛ فعالان تبلیغاتی باید به فکر راهکاری برای جوابگویی به مشتریانی باشند که چنین محصولاتی را تولید می‌کنند. مشتریانی که مطمئنا وقتی امکان تبلیغ در تلویزیون را نداشته باشند به سراغ رسانه‌های دیگر بخصوص دیجیتال خواهند رفت. البته فعالان تبلیغاتی قبل از این نیز با چنین لیستی مواجه شدند اما لیست جدید نسبت به قبل محصولات بیشتری را شامل می‌شود و باید برای تبلیغات آنها چاره اندیشی شود.

(پنج شنبه ۱ آذر ۱۳۹۷) ۱۳:۱۵



پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید