شنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۷ / ۱۳:۲۷
سرویس : کسب و کار، برندینگ
کد خبر : ۸۱۲۰۸
گزارشگر : ۳۶۳۲
سرویس کسب و کار، برندینگ

اهمیت انعطاف پذیری در موفقیت کسب و کارها

اصل مانور در کسب و کار به معنی انعطاف داشتن برای نوآوری و واکنش سریع به رویدادهای محیط برای رسیدن به موفقیت در کسب و کارهای بزرگ و کوچک می باشد. در اصل مانور دائما باید به پیش بینی اتفاقات احتمالی بپردازید. راه های عقب نشینی را مشخص کنید و در صورت لزوم هم برای حرکت به جلو، عقب و کناره های بازار آمادگی لازم را داشته باشید

سعی کنید هیچ گاه خودتان را اسیر یک برنامه ی بی انعطاف و تک انگیزه ای نکنید. همیشه گزینه های باز داشته باشید و گزینه های جدیدی نیز برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار مورد نظر خود ارائه دهید.

برای دستیابی به موفقیت در کسب و کار از تفکر محدود دوری کنید

داریوش کبیر تنها یک نقشه و برنامه داشت. برنامه ی او این بود که ارابه ها را به قلب دشمن بزند و روحیه ارتش مقدونی را تضعیف نماید. افرادش به پیش می تاختند، با انگیزه و صلابت سربازان بی روحیه و بی انگیزه ی اسکندر مقدونی را در هم می پیچیدند، آن ها را به محاصره خود در می آوردند و از سر راه بر می داشتند و به همین ترتیب بود که سرانجام به پیروزی رسیدند؛ ولی زمانی که ارابه ها موفق نشدند، داریوش برای ادامه ی کار هیچ برنامه ی جایگزینی نداشت. تاوان این بی برنامگی هم از دست دادن امپراتوری عظیمی بود که دنیا تا آن روز به خود ندیده بود!

اما در عوض اسکندر برای مقابله با نفوذ احتمالی ارابه های داریوش، برنامه ی جایگزین داشت. جنگوهای او آمادگی این را داشتند که سریعا مانور بدهند، ستون هایی را تشکیل داده و راه عبور عریضی ایجاد نمایند تا ارابه ها و سوارکاران داریوش بتوانند به قسمت عقب سپاه آن ها برسند. سپس در آنجا گارد ویژه ی اسکندر مقدونی آماده بود تا آن ها را نابود کند و پیروز جنگ باشد.کار - کسب و کار - انعطاف پذیری - موفقیت 1

برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار خود برنامه های احتمالی تهیه کنید

رویال داچ شِل یکی از موفق ترین شرکت های دنیا می باشد، در صدها کشور نفت و گاز استخراج می کند و همچنین لوله هایی برای انتقال نفت و گاز به کشتی ها و پالایشگاه ها دارد. این شکرت کشتی هایی برای انتقال سوخت به بازارها و حتی جایگاه های گاز کشورهای مذکور دارد و محصولات نهایی را درست در محل لوله ها به رانندگان تانکرها می فروشد.

این شرکت در زمینه ی «برنامه ریزی احتمالات» شهرت دارد و در طول سال ها بیش از 600 برنامه احتمالی برای مشکلات یا فوریت هایی تهیه کرده که ممکن است در هر جای دنیا اتفاق بیفتد و بر فعالیت های شرکت اثر بگذارد. شِل برای جنگ ها، انقلاب ها، انسداد مسیرهای حمل و نقل، سقوط دولت ها، نقض قرارداد با دولت ها و قطع ارسال گاز، نفت یا خدمت رسانی به بازارهای یک منطقه ی خاص برنامه دارد.

اقدامات منعطف در کسب و کارها

در گذشته، فقط یک استراتژی برای رشد و موفقیت در کسب و کار وجود داشت؛ بزرگ سازی، بزرگ سازی بهترین راه افزایش بهره وری و کاهش هزینه تولید هر واحد بود. هر چه کسب و کار بزرگتر باشد، نتیجه بهتر است. مسلما 10 کامیون 100 تنی با 10 راننده، همان بار 100 کامیون 10 تنی با 100 راننده را جا به جا می کنند؛ پس بهتر است که هرچه زودتر از 10 کامیون 100 تنی برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار خود استفاده کنید.

این روش قدیمی تفکر بود؛ اما به نظر پروفسور گرت فون رایزن از دانشکده کسب و کار کلمبیا و کلاس لکنر از دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه کلمبیا شاید روش قدیمی تفکر دیگر کاراترین روش نباشد. فناوری جدید و ارتباط و هدایت خودکار، در حال تغییر دادن قوانین می باشد. اکنون تعداد زیادی واحد کوچک بهتر از چند واحد بزرگ کار می کنند، زیرا انعطاف پذیری بیشتری دارند، به همین سبب زودتر به موفقیت در کسب و کار خود دست پیدا می کنند.

برای مثال کلرین یک ماده ی شیمیایی است که استفاده های زیادی در صنعت دارد. مشکل اینجاست که حمل کردن آن کاری بسیار سخت و خطرناک می باشد. بر اساس قوانین قدیمی، تولید کنندگان با تاسیس کارخانه های بزرگ کلرین و صرفه جویی در هزینه نیروی کار و سایر هزینه ها به صرفه مقیاس می رسیدند.

اما در دنیای امروزه خودکار سازی و فناوری باعث کاهش هزینه ی نیروی کار در کارخانه ها شده است. از طرف دیگر داشتن کارخانه های کمتر به معنی حمل خطرناک این ماده در فواصل طولانی می باشد. بنابراین کسانی که تولید کنندگان کلرین هستند به به جای ساختن کارخانه های بزرگ و عظیم، تعداد زیادی کارخانه ی کوچک کلرین می سازند که کاملا خودکار هستند و از راه دور کنترل می شوند.



کوچک کردن کسب و کارها

فون رایزن و لکنر یک فهرست از مزایای کنار گذاشتن استراتژی قدیمی صرف مقیاس در تولید صنعتی ارائه می دهند:

1 – کاهش ریسک

با کاهش دادن ریسک احتمال مصیبت های بزرگ صنعتی کاهش پیدا می کند.

2 – انعطاف مالی

کارخانه های بزرگ اغلب با ظرفیتی کمتر از توان واقعی خود کار می کنند. بنابراین سعی کنید یک کارخانه کوچک بسازید. سپس هرگاه احساس نیاز کردید، یک کارخانه کوچک دیگر بسازید.

3 – انعطاف اجرایی

اگر تقاضا کاهش پیدا کرد، به راحتی می توانید یک کارخانه کوچک را کاملا تعطیل کنید؛ اما اگر فقط چند کارخانه بزرگ داشته باشید، باید همه ی آن ها را باز نگه دارید.

4 – انعطاف جغرافیایی

شما می توانید تعدادی از کارخانه های کوچک را به مکان هایی نزدیک به منابع عرضه و تقاضا منتقل نمایید.

اگر هنگامی که سایر فعالان در عرصه ی صنعت، کسب و کارهایی که بزرگتر هستند را بهتر می دانند، شما به یک کسب و کار کوچک و منعطف تبدیل شوید، به خوبی می توانید بر رقبای خود غلبه نمایید و به موفقیت در کسب و کار خود دست پیدا کنید.
(شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷) ۱۳:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها