جمعه / ۲۵ آبان ۱۳۹۷ / ۱۰:۵۳
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۸۱۱۸۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

گرانی سرسام‎آور، آجیل فروشان را بیکار کرد

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: صنوف خشکبار فروش به دلیل کاهش شدید تقاضا ناشی از گران شدن قیمت‌ها تحت فشار هستند.

مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار درباره دلایل افزایش قیمت انواع خشکبار در بازار، اظهار کرد:  برخی از کالاهای صنف ما مانند پسته  با توجه به اینکه صادراتی هستند از افزایش نرخ ارز تاثیر میگیرند و از طرفی بخش دیگری از کالاهای صنف ما مانند مغز گردو و تخم کدو و آفتاب گردان نیز با توجه به اینکه وارداتی هستند از افزایش نرخ ارز تاثیر مستقیم می‌گیرند.
وی افزود: دلیل افزایش قیمت تخمه آفتاب گردان در بازار به دلیل افزایش نرخ ارز ،  از هر کیلوکرم 8 هزار تومان به 20 هزار تومان رسیده است؛  قیمت این محصولات در بازارهای جهانی تغییری نکرده اما با توجه با اینکه ارزش پول ما کاهش یافته و نرخ دلار بالا رفته، این محصولات به قیمتهای بالاتری در مقایسه با قبل به فروش می رسد.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در واکنش به اینکه چرا پس خشکباری که در داخلی تولید میشود نیز به قیمت های بالایی به دست مردم می رسد گفت: زمین‌های کشاورزی که در شمال کشور بادام زمینی و تخمه‌های کدو و آفتاب گردان تولید می‌شد اکنون از بین رفته و به ویلا تبدیل شده اند و میزان تولید فندق نیز در این مناطق به شدت کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: برای پاسخگویی به نیاز مردم در مواردی کمبود داریم  باید اقدام به واردات کرد تا قیمت محصولات ایرانی نیز متعادل شود، به طوری که اگر بادام زمینی چینی به بازار ایران نیاید، نوع ایرانی آن را نمیشود کیلویی 100 هزار تومان نیز خریداری کرد.
احمدی همچنین درباره دلایل افزایش قیمت مغز گردوی ایرانی و فروش آن به قیمت هرکیلوگرم 100 هزار تومان گفت: این محصول نیز در سال جاری دچار سرمازدگی شده است و 70 درصد آن از بین رفته است به همین منظور در حال گرفتن مجوز واردات قانونی این محصول به کشور هستیم تا قیمت آن نیز در بازار کاهش یابد.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار اظهار داشت: بادام های درختی تولید ایران نیز امسال دچار سرمازدگی شده است و نیمی از درخت های بادام  سرمازدگی آسیب دیده اند.
وی تصریح کرد: امیداریم که قیمت خشکبار برای شبهای یلدا و عید کاهش یابد تا مردم بتوانند آنها را خریداری کنند؛ صنوف ما به دلیل کاهش شدید تقاضا ناشی از گران شدن قیمتها تحت فشار هستند.
 احمدی گفت: صنوف ما فروش ندارند؛ به طوری که برخی از همکاران ما در روز تنها دو کیلوگرم گردو فروخته اند که با این میزان فروش نمیتوان هزینه های اداره واحد صنفی را تقبل کرد.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در پاسخ  اینکه آیا واقعا همه دلایل افزایش قیمت خشکبار در بازار ناشی از خشکسالی، سرمازدگی و افزایش نرخ ارز گفت:  تمام دلایل افزایش قیمت خشکبار این موارد نیست و30 درصد این افزایش قیمت‌ها نیز به خاطر دلال بازی است.
وی افزود: در صنف ما نیز مانند همه صنوف تحلف وجود دارد و  مستثنی نیستیم؛ با این متخلفان برخورد میشود اما در مواردی مشاهده شده است که این صنوفی که تخلف دارند از اتحادیه ما پروانه ای ندارند.

(جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷) ۱۰:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها