دوشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۷ / ۱۴:۰۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۱۱۱۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کلزاکاری در مازندران دوباره رونق گرفت

قطار کشت کلزا در مازندران که از سال 93 با تدبیر دولت یازدهم به ریل اصلی بازگردانده شده بود، امسال هم با افزایش 20 درصدی سطح زیر کشت به مسیرش ادامه داده است تا یک بار دیگر گل های طلایی آن بیشتر از هر سالی زینت بخش کشتزارهای استان و چشم نواز مسافران باشد.

کلزاکاری در مازندران از دهه 70 و پس از احساس ضرورت معرفی کشت دوم برای شالیزارهای مناطق جلگه ای و ایجاد تنوع کشت در مناطق ییلاقی و زمین های شیب دار به صورت رسمی آغاز شد.
کشت این محصول روغنی که افزایش درآمد کشاورزان و حفظ و تقویت خاک حاصلخیز منطقه را به دنبال داشت چنان مورد استقبال قرار گرفت که در سال 85 سطح زیر کشت از مرز 40 هزار هکتار گذشت.
با این وصف، بی توجهی دستگاههای ذیربط در حمایت از کشاورزان طی اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 سبب شد تا سطح زیر کشت در سال 92 به کمتر از چهار هزار هکتار کاهش یابد و کارشناسان کشاورزی هم مرگ زودرس این محصول را اعلام کنند.
با این وصف دولت یازدهم از سال 93 سیاست های حمایتی را برای برگرداندن قطار کشت دانه های روغنی از جمله کلزا به ریل اصلی در مازندران آغاز کرد و طی چهار سال گذشته با تعریف بسته های مختلف برای مراحل کاشت، داشت و برداشت توانست بار دیگر توجه کشاورزان را به کشت پایدار این محصول جلب کند.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران روز دوشنبه همزمان با پایان یافتن دوره کشت کلزا در این استان گفت که امسال سطح زیر کشت به حدود 25 هزار هکتار رسیده است که نسبت به سال گذشته حدود 6 هزار هکتار بیشتر است.
پارسال سطح زیر کشت کلزا در مازندران کمتر از 20 هزار هکتار بود.
حسن عنایتی با اعلام این که کلزا به عنوان محور کشت محصولات پائیزه در نظر گرفته شده است، افزود: کشت پائیزه کلزا در مناطق میان بند و ارتفاعات امسال بیشتر شده است.
کشت کلزا در مناطق میان بند و ارتفاعات از نیمه دوم شهریور و در مناطق جلگه ای هم از نیمه دوم مهر آغاز می شود.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران مهم ترین دلیل افزایش کشت کلزا را درآمدزایی مناسب برای کشاورزان و تنوع کشت عنوان کرد و گفت: تولید در بخش کشاورزی تحت تاثیر عوامل مختلف سیاسی، اقتصادی و محیطی قرار دارد و در نتیجه درآمد کشاورزان همواره مهم ترین عوامل برای توسعه کشت محصولات است.
وی توضیح داد: تداوم و گسترش فعالیت در بخش اقتصادی کشاورزی مستلزم اعمال سیاست‌های مناسب است و یکی از مهم ترین راهکارهای مدیریت در بخش کشاورزی، درآمد مناسب و تنوع کشت است.
عنایتی با بیان این نکته که هم اکنون حدود 85 درصد دانه روغنی کلزا وارداتی است، گفت: به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید برای تولید و بازرگانی این محصول اهمیت خاصی قائل شده است و نتیجه آن بازگشت رونق کشت کلزا بین کشاورزان مازندران است.
وی با بیان اینکه پارسال حدود 20 هزار هکتار از زمین های مازندران زیر کشت کلزا رفته بود، افزود: ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی برای کشت امسال استان 28 هزار هکتار بود که به دلیل کمبود بذر به سهمیه دست نیافتیم.
این مسئول جهاد کشاورزی مازندران توضیح داد: برای کشت کلزا در سطح سهمیه تعیین شده 150 تن بذر اصلاح شده از ارقام مختلف کلزا در استان توزیع شد که متاسفانه به دلیل مشکلات کاشت و انجام روش های سنتی، این میزان بذر در 25 هزار هکتار مصرف شده است.
وی گفت: بر اساس اصول کشاورزی مقدار مورد نیاز بذر کلزا از نوع رقم هیبرید برای هر هکتار چهار کیلو گرم است که بعضی از کلزا کاران استان تا حدود 6 کیلو گرم در هر هکتار بذرپاشی کردند.
عنایتی افزود: از آنجایی که دولت یارانه قابل توجهی را برای تولید و واردات بذر دانه روغنی کلزا پرداخت می کند، رعایت بذر پاشی بین کشاورزان از اهمیت خاصی برخوردار است.
بر اساس آمار ثبت شده در سامانه خرید تضمینی شرکت غله منطقه 2، کشاورزان مازندران پارسال 31 هزار و 600 تن کلزا به ارزش 860میلیارد ریال تحویل مراکز خرید این شرکت دادند.
این مسئول جهاد کشاورزی قیمت مناسب و پرداخت بموقع مطالبات را در کنار دادن بسته های حمایتی دیگر از جمله عوامل اثرگذار بر رونق کشت کلزا دانست و گفت که امسال تاکنون تمامی مطالبات کشاورزان کلزاکار پرداخت شده است.
وی اعلام بموقع قیمت خرید تضمینی را برای توسعه کشت کلزا در سال های آینده موثر دانست و گفت: بر خلاف سال زراعی گذشته، دولت امسال بزودی قیمت خرید تضمینی کلزا را اعلام می کند.
عنایتی پیش بینی کرد که امسال نرخ خرید تضمینی کلزا تا حد قابل توجهی افزایش یابد.
قیمت پایه خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در سال زراعی گذشته در مازندران هر کیلوگرم 28 هزار و 880 ریال بود.

(دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷) ۱۴:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها