دوشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۷ / ۱۳:۵۱
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۸۱۱۰۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس فراورده های روغنی

خاستگاه محصولات کنجدی ایران کجاست؟

نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی بر تدوین سند توسعه و استانداردهای لازم برای ارتقای کیفیت فرآورده‌های کنجدی با محوریت شهرستان اردکان به عنوان بزرگترین تولیدکننده کشور در این بخش تاکید کرد.

محمدرضا تابش در دیدار مدیر کل استاندارد استان یزد با بیان این که در سال‌های اخیر، تولید محصولات کنجدی در شهرستان اردکان به عنوان بزرگترین تولیدکننده کشور افزایش یافته است، گفت: با تشکیل انجمن صنفی، خوشه فرآورده‌های کنجدی و پیگیری سازمان‌های مربوطه، شاهد روند نسبتاً خوبی در این بخش هستیم، هر چند به دلیل چالش‌های اقتصادی و تلاطم ارز، مشکلاتی در زمینه تامین کنجد وارداتی ایجاد شده است که باید وزارت صنعت و جهادکشاورزی، اقدامات حمایتی لازم را در این زمینه پیش‌بینی کنند.
وی با تاکید بر برنامه‌ریزی جهت توسعه کشت این محصول در مناطق مستعد تولید کنجد در کشور، عنوان کرد:  اشتغال بالای این بخش در استان یزد و شهرستان اردکان، همچنین رویکرد مثبت مردم به محصولات کنجدی، لزوم افزایش کیفیت فرآورده‌های تولیدی را ضروری ساخته است و سازمان استاندارد نیز باید ضمن تعامل موثر با تولیدکنندگان، در جهت ارتقای سلامت محصولات تولیدی و تدوین استانداردهای لازم تلاش کند.
عضو هیات امنای دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی و پژوهشگاه استاندارد می‌توانند با همکاری یکدیگر در این زمینه موثر واقع شوند.
تابش اضافه کرد: بازاریابی محصولات کنجدی اردکان و ارتقای تکنولوژی تولید از جمله موارد مهمی است که تولیدکنندگان و دستگاه‌های متولی مد نظر داشته باشند تا تناسب منطقی بین میزان تولید محصولات کنجدی در استان و بازار فروش آن در کشور  ایجاد شود.
نماینده مردم اردکان همچنین خواستار تدوین استانداردهای لازم و سند توسعه فرآورده های کنجدی با محوریت شهرستان اردکان به عنوان خاستگاه محصولات کنجدی ایران شد.
«محمدحسین ماجدی» مدیر کل استاندارد استان یزد نیز در این جلسه گفت: فرآورده های کنجدی استان یزد که به صورت سنتی تولید می‌شوند، باید ساماندهی کیفی شوند.
وی همچنین اظهار کرد: بیش از 350 واحد تولید انواع فرآورده‌های کنجدی اعم از ارده، حلوا ارده، روغن کنجد، روغن ارده و دیگر محصولات در استان یزد وجود دارد که حدود دو سوم از این تعداد، در شهرستان اردکان فعال هستند.
ماجدی ادامه داد: در سالیان گذشته با ایجاد خوشه فرآورده های کنجدی، انجمن صنفی‌کارفرمایی تولیدکنندگان فرآورده های کنجدی و اقدامات موثر استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی و سازمان های صنعت معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و با توجه اینکه استان یزد خاستگاه فرآورده های کنجدی در کشور است، زیرساخت های لازم برای توسعه این صنعت در استان کاملاً فراهم است.
این مقام مسئول افزود: ظرفیت ایجاد اشتغال و وجود مشتریان روزافزون، استان و به ویژه شهرستان اردکان را مجاب می‌کند که برای توسعه در این شاخه از صنعت  رویکرد کیفی اتخاذ کنند.
ماجدی اردکانی ضمن یادآور شدن لزوم استفاده از تجربیات جهانی، گفت: جا دارد تا  قسمتی از بودجه پژوهشی استان به سمت صنعت تولید فرآورده های کنجدی هدایت شود، ضمن این که دانشگاه‌های استان با همکاری پژوهشگاه استاندارد در این خصوص درآمد هستند.

(دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷) ۱۳:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها