دوشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۷ / ۱۱:۴۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۱۱۰۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

پیگیری خسارات سرمازدگی بخش کشاورزی استان سمنان بی‌نتیجه مانده است

دبیر اجرایی خانه کشاورز استان سمنان بابیان اینکه مسئولان استان در پرداخت خسارت سرمازدگی بخش کشاورزی قاطع عمل نمی‌کنند، گفت: پیگیری خسارات به نتیجه نرسیده است.

محمدحسین خنکال ضمن بیان اینکه پیرامون بیمه و خسارت سرمازدگی ابتدای سال جاری مکاتبات بسیاری با مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری صورت گرفت، ابراز داشت: متاسفانه در سرمازدگی بهاره کل باغات نواحی شمالی استان سمنان به انضمام برخی نقاط جنوبی آن دچار خسارت ۱۰۰ درصدی شد.
وی اضافه کرد: سال قبل تاکستان‌های انگور شاهرود آسیب بسیار جدی دید و همین امر باعث شد تا باغ‌هایی که دچار سرمازدگی شده بود با کمبود محصول مواجه باشند و این تاکستان‌ها از ریشه خشک شوند که حتی برخی کشاورزان هزینه درآوردن تاکستان ها را نیز نداشتند بعدازآن رئیس ستاد بحران کشور در استان حضور یافت و از نزدیک در جریان امر قرار گرفت.
حرکت لاکپشتی مسئولان در پیگیری مطالبات کشاورزان
دبیر هیئت اجرایی خانه کشاورز استان سمنان بابیان اینکه علت عدم رغبت کشاورزان به بیمه عمل نکردن صندوق بیمه به تعهدات است، ابراز داشت: کشاورزان انگیزه کافی برای بیمه محصولات خود ندارند و می‌بایست از سوی ستاد بحران کشور تمهیداتی اندیشه می‌شد تا به کشاورزان حادثه‌دیده کمک شود، حوادث بخش کشاورزی غیر قابل پیش‌بینی و اورژانسی هستند و معتقدیم که هیئت دولت بعد از تشکیل جلسه مبلغ کمی را باید در اختیار کشاورزان برای احیا باغات در نظر می‌گرفت.
خنکال بابیان اینکه چرا تا این ساعت هیچ گونه تصمیمی برای پرداخت خسارت باغات بیمه و غیر بیمه گرفته نشد، تصریح کرد: آیا جز این است که مسئولان رده بالا شعارشان حمایت از کشاورز بوده ولی در عمل آن را مشاهده نمی‌کنیم، لذا می‌بایست پیرامون این موضوع تصمیم‌گیری عاجل صورت می‌گرفت.
وی بابیان اینکه چه‌طور در مناطق سیل‌زده مسئولان کشوری وارد میدان می‌شوند اما در این استان هنوز هیچ اتفاق خاصی پیرامون سرمازدگی رخ نداده است، اضافه کرد: مسئولان استانی لاک‌پشتی عمل می‌کنند، پیگیری مسئولان از نظر کشاورزان قانع‌کننده نیست زیرا تاکنون بعد از گذشت شش ماه هنوز منتج به نتیجه نشده است.
بانک‌ها از کشاورزان بدهکار مطالبه نداشته باشند
دبیر هیئت اجرایی خانه کشاورز استان سمنان به بخش‌نامه اخیر هیئت وزیران در خصوص بخشودگی دیرکرد تسهیلات کشاورزان اشاره کرد و ابراز داشت: طبق این دستورالعمل خطاب به استانداری‌ها، بانک‌ها موظف هستند ضمن بخشودگی سود، کارمزد و جرائم وام‌های سررسید شده خسارت دیدگان بخش کشاورزی ناشی از حوادث غیر مترقبه تا تاریخ ابلاغ این مصوبه اصل تسهیلات دریافتی آن‌ها را  به مدت سه سال امهال کنند اما این هنوز اتفاق نیفتاده است.
 خنکال بابیان اینکه خواسته کشاورزان اجرای دستورالعمل هیئت‌وزیران تا پایان سال است، ابراز داشت: شبهه‌ای که در این دستورالعمل وجود دارد این دستورالعمل تنها شش ماه اول سال را در برمی‌گیرد و باید کسانی که خسارت دیدند از تاریخ ۹۷.۱.۱ تا ۹۷.۱۲.۲۹ را شامل شود لذا اصلاح و بازبینی آن‌یکی از خواسته‌های کشاورزان است.
وی اضافه کرد: بانک‌ها درست متناقض با دستورالعمل هیئت‌وزیران و امضای جهانگیری نوشتند اصل وام باید با سود، جریمه و کارمزد تجمع و به مدت سه سال امهال شود که طی جلسه‌ای با معاون امور اقتصادی استاندار سمنان تصویب شد که تا صدور بخش‌نامه جدید، بانک‌ها از کشاورزان بدهکار مطالبه نداشته باشند و فعلا دست نگه‌دارند اما همچنان شاهدیم که بانک‌ها به کشاورزان پیامک ارسال می‌کنند لذا امیدواریم ضمن اجرایی شدن دستورالعمل هیئت‌وزیران تاریخ آن تا پایان سال قید شود.
ایجاد صنایع تبدیلی در راستای حمایت از کشاورز
خنکال افزود: علاوه بر سرمازدگی، ۲۸ شهریور امسال نیز بر اثر بارش تگرگ تاکستان‌های برخی از نقاط شاهرود دچار آسیب جدی شدند و این درست زمانی اتفاق افتاد که انگورها آماده جمع‌آوری و برخی از کشاورزان نیز هزینه سردخانه را پرداخت کرده بودند اما در نهایت کارخانه کنستانتره  این محصول را باقیمت یک هزار و ۴۰۰ تومان از کشاورزان خریداری کرد که این موضوع نشان می‌دهد وجود صنایع تبدیلی در کنار بخش کشاورزی می‌تواند به جبران بخشی از خسارت بهره‌برداران کمک کند.

(دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷) ۱۱:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها