دوشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۷ / ۱۱:۳۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۱۱۰۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

توسعه کشاورزی در کنار دریاچه ارومیه درسته؟

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: توسعه اراضی کشاورزی اعم از باغ و زمین های زراعی و تبدیل زمین‌های زراعی به باغی در شهرستان های زیر حوضه دریاچه ارومیه ممنوع است.

عزیز امانی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر تبدیل اراضی ملی به اراضی کشاورزی در این استان، بیان کرد: این موضوع  باید از اداره کل منابع طبیعی پیگیری شود چرا که جهاد کشاورزی هیچ توصیه‌ای به کشاورزان در جهت توسعه اراضی زراعی و باغی در زمین‌های منابع ملی و یا منابع طبیعی نکرده است.
وی با تاکید بر اینکه جهاد کشاورزی همواره مخالف توسعه اراضی کشاورزی به صورت آبی در زیر بخش حوضه دریاچه ارومیه بوده، بیان کرد: 90 هزار هکتار از وسعت 112 هزار هکتاری اراضی باغی استان در زیر حوضه دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی است.
امانی گفت: هر هکتار از باغ‌های موجود در زیر حوضه دریاچه ارومیه 12 هزار مترمکعب آب مصرف می‌کند و جایگزینی گونه‌های کم آب بر به جای گونه‌های پر آب در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه سنجد، بادام و زعفران برای کشت جایگزین مناسب بوده و با آب و هوای مناطق مختلف استان سازگار است، افزود: باغداران نیز می‌توانند از کشت جایگزین در این زمینه و حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی بهره مند شوند.
همچنین عیدی، مدیر زراعی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: میزان اراضی زراعی آبی در حوضه دریاچه ارومیه در 9 شهرستان 170 هزار هکتار بوده که در این اراضی مصرف آب بسته به نوع محصول متفاوت است. فعلا مجوزی برای توسعه اراضی زراعی در این زیر حوضه صادر نشده است.
 فرهاد سرخوش، مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی اظهار کرده، با آغاز بارشها و رها سازی آب پشت سد میزان حجم آب دریاچه افزایش می‌یابد و با بستن سردهنه رودخانه‌ها و سرازیر شدن آب به پیکره ۶۰ درصد مساحت کل دریاچه آب خواهد داشت.
وی با بیان اینکه میزان رهاسازی آب به سمت دریاچه پس از تعیین مصارف کشاورزی و شرب مشخص می شود افزوده، پس از سپری شدن فصل کشاورزی در استان از آذرماه رهاسازی آغاز و سردهنه های رودخانه های حوضه آبریز مسدود و تا اردبیشهت سال آینده رها سازی به سمت دریاچه ارومیه ادامه خواهد داشت.
سرخوش با ابراز تاسف از اینکه طبق بررسی کارشناسان، در زمینهای بالا دست در اطراف نازلو و باراندوز ارومیه توسعه اراضی کشاورزی اتفاق افتاده است اظهار کرده، طبق مصوبه هیات دولت هرگونه توسعه اراضی کشاورزی و تبدیل کشت دیم به آبی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ممنوع است، ولی طبق بازدید میدانی و بررسی ها با Gps مشخص شد در مناطق ذکر شده این تغییرات انجام شده که لازم است جهاد کشاورزی استان با این تخلف به جد برخورد کند.
مدیردفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۲۷ متر است، یادآور شد: تراز دریاچه در سال گذشته ۱۲۷۰.۱۹ متر بوده که نشان از افزایش ۸ سانتی متری تراز نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. وسعت دریاچه امروز ۲۰ آبان سالجاری ۱۷۲۲.۸۶ کیلومتر مربع است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲۸ مترمربع افزایش داشته است، همچنین حجم فعلی آب دریاچه ارومیه یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب است.

(دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷) ۱۱:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها