چهارشنبه / ۱۶ آبان ۱۳۹۷ / ۱۰:۲۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۰۹۹۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

کاهش ناگهانی ماهیان استخوانی در دریای خزر

صید ماهی کفال، سفید و کپور که مهم‌ترین گونه‌های ماهیان استخوانی دریای خزر است از بیستم مهرماه هر سال آغاز و تا اواخر فروردین سال آینده ادامه می‌یابد، این در حالی است که با کاهش شدید ماهیان دریای خزر مواجه هستیم، تاکنون آلودگی رودخانه ها، صید غیرمجاز و ایجاد سدهای لاستیکی مهم ترین عوامل این کاهش ناگهانی شناخته شده است.

با وجود افزایش ۲۱ درصدی صید ماهی از سوی صیادان اما خطرکاهش ماهیان خزر در سال های آتی وجود دارد، آلودگی بیش از حد رودخانه ها، کم آبی در زمان تخم ریزی و رهاسازی فاضلاب موجب شد تا ماهیان زیادی در داخل دریا تلف شوند.
 *صید 340تن ماهی استخوانی از دریای خزر
ولی الله محمدزاده مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه از ۱۵ مهرماه سال جاری ۵۴ تعاونی پره و حدود ۴ هزار صیاد تور خود را در دریای خزر از رامسر تا منطقه میانکاله پهن کردند، اظهار کرد:تاکنون ۳۴۰ تن ماهیان استخوانی به ارزش ۸.۵ میلیارد تومان صید شده و میانگین صید هر کدام از این تعاونی های پره تقریبا معادل ۶.۵ تن بوده است.
وی با بیان اینکه ۹۵ درصد صید ماهیان استخوانی تا به امروز ماهی کفال و ۵ درصد آن سایر گونه ها است،خاطرنشان کرد: آمارها و تجزیه تحلیل نشان می دهد که در سال جاری در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته حدود ۲۱ درصد رشد ماهیان استخوانی را داشته ایم.
مدیرکل شیلات مازندران گفت: براساس سنوات گذشته غالبا در دو ماه  ابتدایی صید ماهی کفال بیشتر است اما از اواسط دی و به ویژه بهمن و اسفند به دلیل شرایط اقلیمی و دمای آب، عکس این موضوع بوده و ماهی سفید بیشتر از کفال صید می شود.
محمدزاده با اشاره به اینکه پیش بینی شده که امسال وضعیت صید شرایط خوبی را برای صیادان رقم بزند، تصریح کرد: درسنوات گذشته تکثیر بچه ماهی سفید، کپور و ماهیان خاویاری را در دو مرکز شهید رجایی ساری و شهید باهنر کلاردشت داشتیم.
* ایجاد ۲۴ مکان تکثیر طبیعی ماهیان در مازندران
وی با بیان اینکه مشارکت بسیار خوب جامعه صیادی مازندران ایجاد ۲۴ مکان تحت عنوان شیل‌گذاری یا تکثیر طبیعی ماهیان سفید و کپور را فراهم کرده است، تاکید کرد: این فرصت باعث شد تا به صورت طبیعی ماهیان تکثیر شده و راهی رودخانه ها و دریا شوند که می تواند در افزایش میزان صید و رونق بخشیدن به سبد صید صیادان بسیار موثر باشد.
مدیرکل شیلات مازندران در ادامه  با اشاره به اینکه در استان های شمالی فقط مازندران است که موضوع شیپ گذاری و تکثیر طبیعی را با مشارکت صیادان پیگیری می کند، تصریح کرد: امیدواریم در سال های آتی دو استان همجوار نیز به این موضوع پرداخته و ما شاهد افزایش آبزیان باشیم.
*برخورد قانونی با فروشندگان ماهیان خاویاری
محمدزاده با بیان اینکه یگان حفاظت از آبزیان ما فعال است، گفت: صیادان غیر مجاز به شکل های گوناگون در پهنای دریا در حال صید بوده و ما سعی بر این داریم تا با پوشش دادن بیشتر مناطق با آن ها مقابله کنیم.
وی در مورد فروش آلات صیادی غیر مجاز در برخی از فروشگاه ها گفت: با فروشندگان این آلات و فروشندگان غیرمجاز ماهیانی چون خاویار در بازار آزاد نیز برخورد قانونی خواهد شد.
*بیمه صیادان در حال پیگیری است
محمدزاده با اشاره به اینکه از دو منظر بیمه صیادان در حال پیگیری است، یادآورشد: ابتدا بر اساس مصوبه دولت قرار است نرخ پرداختی بیمه صیادان از ۲۷ درصد به ۱۷درصد کاهش بیابد، به نوعی آن مصوبه ۱۰ درصد را از محل هدفمندی یارانه ها پرداخت کند و ۱۷ درصد را صیادان واریز کنند. 
وی ادامه داد: سازمان شیلات نیز اقدام به بیمه تکمیلی صیادان کل کشور کرده که تاکنون 10 هزار صیاد را تحت پوشش قرار داده است.
مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به اینکه به دنبال این بوده ایم که صیادی را جزء مشاغل سخت و زیان آور قرار دهیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه  صیادان از ۱۵ مهر ماه تا اردیبهشت ماه سال بعد در حال کار هستند با اجرای این مصوبه این قشر می توانند به جای ۳۰ سال کار با ۲۵ سال کار بازنشسته شوند.
*تقسیم بندی ماهیان موجود در دریای خزر از نظر ارزش اقتصادی
حسین رحمانی دانشیار گروه شیلات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع  طبیعی ساری با بیان اینکه ماهیانی که در دریای خزر وجود داشته و به خصوص از نظر اقتصادی ارزشمند هستند به دو دسته تقسیم می شوند، اظهار کرد: دسته اول آن ها ماهیان کوچ رو یعنی ماهیانی که با هدف تولیدمثل وارد دریای خزر می شوند مانند ماهی سفید و ماهیان خاویاری هستند.
وی افزود: زمان مهاجرت این ماهیان بسته به تولید مثل آن ها است،یعنی از اواخر اسفند ماه اوج مهاجرت آن ها به رودخانه ها شروع می شود، در حال حاضر این نوع ماهیان را در دریا نداریم.
رحمانی خاطرنشان کرد: نوع دوم ماهیانی مانند کفال هستند که جابه جایی هایی را با هدف تغذیه ای انجام می دهند؛ این ها در این فصول به سواحل نزدیک تر می شوند بر این اساس تا اوایل بهمن ماه بیشترین صید از این گونه ماهیان است.
استاد دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه از آن جایی که ماهی سفید می تواند کالای لوکس سبد صیادی باشد خود دارای دو نوع نژاد بهاره و پاییزه است، تصریح کرد:از گذشته های دور نیز تفاوت صید نژاد پاییزه به مراتب بسیار کمتر از نژاد بهاره بوده است.
*سدهای لاستیکی،آلودگی رودخانه ها و صیدغیرمجاز از عوامل تاثیرگذار در کاهش ماهیان خزر
وی با اشاره به اینکه در بسیاری مواقع هدف کاهش صید بررسی نشده است،گفت: آلودگی رودخانه، دریا و احداث سدهای لاستیکی می تواند از عوامل تاثیرگذار کاهش صید باشد، بعلاوه صیدهای غیر قانونی نیز می تواند منجر به کاهش ماهیان شود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تعداد صیادها و صیدگاه های پره ما بیشتر از ظرفیتی بوده که در دریا وجود دارد و این می تواند از عمده مشکلات کاهش ماهیان خزری باشد.
وی تصریح کرد: ماهی یک منبع تجدید پذیری بوده که ممکن است پس از مدت زمانی به صفر برسد پس باید برای جلوگیری از کاهش آن برنامه ریزی مدون صورت گیرد.
*صید مکانیزه جایگزین صید سنتی شود
محمد قاسمی یکی از صیادان با سابقه خزر اظهار کرد: صید ماهیانی چون سفید و کفال نسبت به سال های گذشته بسیار کاهش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: اکثر ماهیان غیر از ماهی کفال، تخم ریزی را در رودخانه انجام می دهند و آلودگی رودخانه ها باعث از بین رفتن بچه ماهی ها می شود.
قاسمی با بیان اینکه در کل دنیا صید ماهی به روش مکانیزه انجام می شود و ما هنوز به روش سنتی در حال صید هستیم، تصریح کرد:در صید مکانیزه بچه ماهیان دیگر در تور صیادان قرار نمی گیرند اما در روش سنتی ماهیانی که هنوز به سن زاد و ولد نرسیده اند صید می شوند که همین باعث کاهش جمعیت ماهیان می شود.
*قیمت های امروز ماهی سر به فلک کشیده است
این صیاد و  ماهی فروش با اشاره به اینکه  قیمت ماهی کفال سال گذشته از ۸ هزار تومان شروع  و تا ۳۰ هزار تومان هم به فروش می رسید، یادآور شد: اما امسال قیمت ها از ۳۰ هزار تومان شروع تا ۱۰۰ هزار تومان هم رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: ماهی سفید هم که کمیاب شده و قیمت یک کیلوی آن از ۱۲۰ هزار تومان شروع  و گاها تا 500 هزارتومان نیز می رسد.

(چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۷) ۱۰:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها