دوشنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۷ / ۱۸:۰۲
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۸۰۹۶۴
گزارشگر : ۳۵۱۴
اقتصادآنلاین
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات
دبیر انجمن ملی خرمای ایران :

منتظر شوک به بازار صادراتی خرما باشید/ حداکثر تولید خرمای کشور ۱میلیون تن است

دبیر انجمن ملی خرمای ایران گفت: با اجرای سیاست پیمان سپاری ارزی باید منتظر شوک به بازار صادراتی خرما در آینده باشیم.

مقداد تلکوزاده با بیان اینکه سال گذشته 210 تا 215 هزار تن خرما از کشور صادر شد، اظهار کرد: هر چند آمارها از رشد صادرات خرما در ششم ماهه نخست سال خبر می دهد، اما پیش بینی می شود با افزایش مشکلات ناشی از پیمان سپاری ارزی این روند ادامه نداشته باشد.
وی ادامه داد: میزان صادرات خرما در شش ماه نخست سال 80 تا 85 هزارتن به ارزش 100 میلون دلار بود که پیش بینی می‌شود حجم آن تا پایان سال به بیش از 200 هزارتن نرسد.
تلکوزاده با اشاره به مشکلات ناشی از پیمان سپاری ارزی برای صادرات خرما، افزود: زمان 3 ماهه ای که دولت برای بازگشت ارز به کشور در نظر گرفته است در طولانی مدت نتایج منفی به همراه خواهد داشت چراکه به دلیل تشدید تحریم ها بازگشت بهای کالا با تاخیر انجام می شود.
وی تاکید کرد: بیشتر تجار خرما، توان تسویه ارز در زمان تعیین نشده را ندارند و تاخیر آن ها تخلف محسوب شده و احتمالا برای ادامه کار با مقاومت دولت رو به رو خواهند شد.
دبیر انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه تولید خرما در کشور 10 تا 15 درصد کاهش داشته است، افزود: بر اساس آخرین گزارش واصله از استان ها به سازمان توسعه تجارت، میزان تولید خرما در کشور به دلیل تغییرات آب و هوایی به حدود 1 میلیون تن کاهش یافته است.
تلکوزاده در پایان تاکید کرد: علی رغم کاهش کیفیت در برخی از ارقام پر مصرف داخلی، ارقام صادراتی در وضعیت قابل قبولی قرار دارند و این موضوع بر بازار صادراتی تاثیر نداشته است.
(دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷) ۱۸:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها